DEPO ISTRAŽIVANJE/ EVROPSKE INTEGRACIJE I BUDUĆNOST BIH

Može li nova vlast sprovesti reforme: Bajka o preporodu BiH za samo četiri godine...

Front28.11.14, 12:10h

Može li nova vlast sprovesti reforme: Bajka o preporodu BiH za samo četiri godine...
Novi pristup Evropskoj uniji ne znači snižavanje kriterija, već promjenu redoslijeda u ispunjavanju obaveza. Evo šta nam zato valja činiti od januara 2015. godine

 

Piše: Mirna DUHAČEK

 

Nakon završetka općih izbora u BiH, predstavnici Njemačke i Velike Britanije najavili su novu inicijativu za angažovanje u Bosni i Hercegovini i preoblikovanje njenog puta ka evropskim integracijama nakon višegodišnjeg zastoja ili čak regresije reformi.

 

Optimistične prognoze po kojima bi BiH, ukoliko ispuni uvjete koje je pred novu vlast postavila njemačko-engleska inicijativa, već za četiri godine mogla dobiti status kandidata za članstvo u EU, iz današnje perspektive dramatično zaostale zemlje u regionu - djeluju kao bajke. No, i bajke se ponekad ostvare.

 

Evo šta nam zato valja činiti od januara 2015....   


ŠTA ZNAČE NEISPROBANE MJERE: Nova evropska inicijativa uključuje sve do sada neisprobane mjere ranijih napora da se s mrtve tačke pokrene proces reformi u BiH, kao što su pisane obaveze (primijenjivane u prošlosti na policijske reforme, ustavne reforme, itd.) i reforma agende (kao Sporazum o partnerstvu). Međutim, nedostaje mu posebnosti ili utjecaja ovih dosadašnjih reformi. Čini se da je cilj da se stave u fokus sva sporna pitanja i socio-ekonomski razvoj bez povezivanja s "političkim" reformama.


-    Prema ovom novom pristupu BiH treba da se obaveže da će provoditi institucionalne reforme koje će zemlju učiniti funkcionalnijom i saradnju sa EU efikasnijom, uključujući i korištenje instrumenata pomoći koju EU nudi. Takođe, BiH treba da sa EU usaglasi širi program reformi koje uključuju Kopenhagenške političke i ekonomske kriterije za članstvo u EU. Ovaj program reformi uključuje socio-ekonomske reforme kao što je navedeno u Sporazumu za rast i zapošljavanje (Compact for Growth), vladavinu prava, dobro upravljanje. Nakon toga Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju koji je BiH potpisala sa EU još 2008. godine bi stupio na snagu. Dalji napredak BiH u provođenju dogovorenih reformi bi značio i napredak na putu evropskih integracija. BiH bi bila pozvana da podnese aplikaciju za članstvo u EU. Dakle, radi se o preuređenom redosljedu reformskih aktivnosti čije ispunjavanje omogućuje napredak u procesu interacije u EU – kaže za DEPO Portal šef Odsjeka za EU pri Ministarstvu vanjskih poslova BiH, ambasador Osman Topčagić.

 

Josip Blažević iz Instituta za društveno-politička istraživanja u Mostaru kaže da novi pristup ne znači snižavanje kriterija, već promjenu redoslijeda u ispunjavanju obaveza:


-    Naglasak je stavljen na rješavanje ekonomskih pitanja, dok su politička ostavljena za kasnije. Takav pristup je, po mom sudu, pogrešan jer se oba seta tih pitanja trebaju rješavati paralelno. Za provođenje ekonomskih reformi i njihovu učinkovitost nužno je stvoriti elementarne političke pretpostavke – kaže za DEPO Portal Josip Blažević.

 

Dalji napredak BiH u provođenju dogovorenih reformi bi značio i napredak na putu evropskih integracija. BiH bi bila pozvana da podnese aplikaciju za članstvo u EU. Dakle, radi se o preuređenom redosljedu reformskih aktivnosti čije ispunjavanje omogućuje napredak u procesu interacije u EU, kaže ambasador Osman Topčagić


ZAŠTO EKONOMSKE REFORME NISU DOVOLJNE: On smatra da stavljanje u prvi plan isključivo ekonomskih reformi i njihovo forsiranje bez uvođenja institucionalnih mehanizama za osiguravanje učinkovite jednakopravnosti konstitutivnih naroda i rješavanja problema „ostalih“ neće dovesti do željenih reformi niti na ekonomskom planu.


-    Ekonomska rješenja ne mogu riješiti političke probleme, odnosno ne može doći do razvoja ekonomije u nestabilnom i nepravednom političkom okruženju. Politička je stabilnost preduvjet ekonomskog razvoja, i potpuno je nemoguća situacija u kojoj bi se gospodarski razvoj ostvario bez potrebne političke stabilnosti. Čak i kada bi nizom interventnih mjera nadležnih tijela međunarodne zajednice došlo do izvjesnoga ekonomskog razvoja i povećanja ekonomskog standarda građana, samim time se ne bi riješili postojeći politički problemi i ne bi se osigurala unutarnja politička stabilnost BiH. Time bi i rezultati takvoga ekonomskog razvoja bili ugroženi jer politički nestabilna država, dugoročno gledajući, ne može imati zdravo, uspješno niti stabilno gospodarstvo – smatra Blažević.

 

VJETAR IZ HRVATSKE: Hrvatska ministrica vanjskih i evropskih poslova Vesna Pusić za DEPO Portal je rekla da je njemačka inicijativa za Bosnu i Hercegovinu, koja je pokrenuta na poticaj Hrvatske, prerasla u evropski projekt i predstavlja veliku šansu za BiH te da je Hrvatska svesrdno podržala tu transformaciju jednog prijedloga u politiku Evropske unije prema BiH i evropskoj perspektivi BiH. Ministrica Pusić smatra da je to velika šansa za BiH i velika šansa za stabilizaciju ovog dijela Europe.

 

Politička je stabilnost preduvjet ekonomskog razvoja, i potpuno je nemoguća situacija u kojoj bi se gospodarski razvoj ostvario bez potrebne političke stabilnosti, smatra Blažević


-    Vjerujem da će Bosna i Hercegovina kroz njemačko-englesku inicijativu za BiH, koja je sad postala i evropska, za četiri godine ispuniti uvjete za kandidatski status za članstvo u Europskoj uniji, kakav sada ima na primjer Srbija. Nakon Srbije, u Jadransko-jonsku euroregiju treba primiti i Kosovo i Makedoniju – rekla je ministrica Pusić, dodajući da je to važan korak i velika šansa za Bosnu i Hercegovinu i za stabilizaciju ovog dijela Evrope.


Šef Odsjeka za EU ambasador Osman Topčagić smatra da je ispuniti uslove za kandidatski status za članstvo u EU u naredne četiri godine 'ambiciozan ali i ostvariv cilj za nove organe vlasti u BiH'.


-    Želim ukazati i da nakon podnošenja aplikacije BiH mora biti spremna da pripremi odgovore na vrlo detaljan upitnik od nekoliko hiljada pitanja koji dostavlja Evropska komisija i koji pokriva sve oblasti od značaja za proces evropskih integracija. Efikasna koordinacija između različitih institucija na svim nivoima vlasti u BiH je sigurno bitan preduslov za uspješan rad na tom poslu. Evropska komisija će proučiti odgovore koje BiH dostavi i dati mišljenje o spremnosti BiH za kandidatski status – rekao je za naš portal Topčagić, napominjući da bi se, prema britansko-njemačkom prijedlogu, kod ocjene spremnosti BiH za kandidatski status posebno cijenilo stanje u rješavanju slučaja Sejdić-Finci.

 

Vjerujem da će Bosna i Hercegovina kroz njemačko-englesku inicijativu za BiH, koja je sad postala i evropska, za četiri godine ispuniti uvjete za kandidatski status za članstvo u Europskoj uniji, kakav sada ima na primjer Srbija, kaže Pusić


MOŽE LI NOVA VLAST SPROVESTI REFORME: Josip Blažević, pak, kaže da je nezahvalno davati ikakve prognoze o tome hoće li u naredne četiri godine BiH ispuniti uslove za kandidatski status, iako u usporedbi sa zemljama u okruženju, BiH već dramatično kasni na svom putu ka EU.


-    Stjecanje statusa kandidata, kao i ostali koraci na tom putu, ovise prije svega o spremnosti domaćih političkih elita da uvaže legitimna prava svih konstitutivnih naroda i građana BiH, ali i o spremnosti inozemnih aktera, da uvaže specifičnost BiH kao države čiji ustav definira tipične federalističke i konsocijacijske elemente – rekao nam je Blažević.


Hoće li lideri velikih stranaka u BiH i buduća vlast moći provesti nove reforme, koje za početak ne uključuju vruće pitanje neravnopravnost svih naroda u BiH? Osman Topčagić smatra da je stanje u BiH, posebno nakon februarskih protesta, a i nakon oktobarskih izbora - drugačije.


-    Reforme koje se traže u novom pristupu su upravo namijenjene adresiranju problema sa kojima se suočava BiH i koji su istaknuti tokom protesta, a čije rješavanje mora biti u fokusu novih vlada. Zato se posebna pažnja stavlja na socio-ekonomske reforme, ekonomski rast i zapošljavanje, posebno mladih, vladavinu prava, borbu protiv kriminala i korupcije, reformu uprave i dobru vladavinu – kaže Topčagić.


Britansko - njemačka inicijativa je pozitivno primljena u BiH, i od političkih aktera i od šire javnosti. Važno je i da postoji svijest da su uslovi za napredak u procesu integracije isti za sve.  Ova inicijativa povezuje napredak u reformama sa napretkom u procesu integracije u EU i to je jednostavno prilika koju BiH ne smije propustiti.

 

VEZANI TEKSTOVI:

 

 

http://depo.ba/clanak/122016/tracak-nade-u-novom-zakonu-kako-se-zaposliti-u-bih-bez-stele-i-partije

 

http://depo.ba/clanak/121690/bakirovo-obecanje-ludom-radovanje-moze-li-bih-nakon-izbora-dozivjeti-ekonomski-preporod

 

http://depo.ba/clanak/119902/evo-zasto-arapi-i-turci-tri-puta-vise-investiraju-u-srbiju-i-hrvatsku-nego-u-bih

 

http://depo.ba/clanak/119736/ima-li-to-igdje-u-svijetu-zasto-socijalnu-pomoc-u-bih-primaju-i-oni-kojima-ona-uopste-ne-treba

 

http://depo.ba/clanak/119408/evo-zasto-propadaju-bh-firme-hoce-li-bih-poput-hrvatske-i-srbije-mijenjati-placanje-pdv-a

 

http://www.depo.ba/clanak/119107/porezi-dole-zarade-gore-kako-da-svaki-bh-radnik-ima-minimalnu-platu-od-1-000-km

 

 

 

Tekstove iz prethodnog ciklusa na temu 'Evropske integracije i budućnost BiH' možete pročitati OVDJE.

 

(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN)

 

 

 

 

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook