Piše: Mirna DUHAČEK
Zategnuti odnosi između Rusije i Evropske unije zbog situacije u Ukrajini doveli su u pitanje snabdijevanje gasom ostatka Evrope. Budući da Bosna i Hercegovina nema svoju proizvodnju plina, ali ni terminal za tečni prirodni gas niti podzemna skladita, u našu zemlju se isporučuje isključivo ruski plin kroz jednu jedinu ulaznu tačku preko interkonektora sa Srbijom.
Uz to, plinska infrastruktura u BiH je još uvijek nedovoljno razvijena. Od 1974. do 1976. godine, kada je započeta gasifikacija BiH, pa do danas, razmatralo se nekoliko opcija za povezivanje postojećeg prenosnog sistema s drugim sistemima.
- Federacija BiH nema proizvodnje prirodnog gasa i sve snabdijevanje se bazira na uvozu od jednog snabdjevača - Ruske Federacije. Takođe, ne postoje ni vlastita niti iznajmljena skladišta, već se po potrebi koriste zalihe iz magistralnog gasovoda ili se vri nabavka dodatnih količina iz regionalnih skladišta. Delegacije Energoinvesta i BH-Gasa produžili su postojeći ugovor s ruskim Gazpromom o snabdijevanju gasom u 2014. godini. Ipak, činjenica da se tržište u BiH snabdijeva iz jednog izvora, jednim transportnim pravcem, a da pri tom BiH ne posjeduje vlastite skladišne kapacitete drastično je smanjila fleksibilnost sistema - kaže za DEPO Portal ministar energije, rudarstva i industrije FBiH Erdal Trhulj.
STRAHOVANJA OD SVE SKUPLJEG GASA: On dodaje da bi se u takvim okolnostima prekid ili smanjenje isporuke od strane ruskog isporučitelja prema evropskim potrošačima svakako odrazio i na tržište BiH, pa i Federacije.
- Sjetimo se samo januarske gasne krize 2009. godine, uzrokovane sporom između Rusije i Ukrajine. Tržište BiH je, kao i tržišta ostalih 12 evropskih zemalja, bilo direktno pogođeno obustavom isporuke prirodnog gasa. U tom periodu BH-Gas je uz saglasnost Vlade FBiH sklopilo aranžman o interventnim isporukama prirodnog gasa sa mađarskom kompanijom E.ON Foldgaz Trade, čime je utjecaj krize smanjen - podsjećaTrhulj.
Na naše pitanje jesu li opravdana strahovanja da će plin postajati sve skuplji, Trhulj kaže:
Federacija BiH nema proizvodnje prirodnog gasa i sve snabdijevanje se bazira na uvozu od jednog snabdjevača - Ruske Federacije. Takođe, ne postoje ni vlastita niti iznajmljena skladišta, već se po potrebi koriste zalihe iz magistralnog gasovoda ili se vri nabavka dodatnih količina iz regionalnih skladišta. Delegacije Energoinvesta i BH-Gasa produžili su postojeći ugovor s ruskim Gazpromom o snabdijevanju gasom u 2014. godini. Ipak, činjenica da se tržište u BiH snabdijeva iz jednog izvora, jednim transportnim pravcem, a da pri tom BiH ne posjeduje vlastite skladine kapacitete drastično je smanjila fleksibilnost sistema, kaže ministar Trhulj |
- Teško je dati precizan odgovor, imajući u vidu da se regulisanje cijene prirodnog gasa, kao i sve projekcije kretanja cijena zasnivaju na osnovu cijene nafte i naftnih derivata na svjetskom tritu kao polazne osnove za kalkulaciju, definisanih perioda isporuke, odnosa planiranih količina i realizovanih količina gasa, sezonske ili dnevne dinamike isporuke tarifnim kupcima, odnosa ugovorenog i isporučenog kvaliteta gasa, kao i ostalih kalkulativnih elemenata cijene isporučenog gasa. Na cijenu utječe i kretanje kursa američkog dolara, budući da se prirodni gas i ino-transport plaćaju u toj valuti.
PROBLEMI SA KOORDINACIJOM: Trenutna Strategija energetskog razvoja RS-a i Strateški plan i program razvoja energetskog sektora Federacije BiH predviđaju značajan porast potrošnje plina u narednih deset godina. Iako nadležni organi vlasti iz oba entiteta preduzimaju niz aktivnosti na razvoju projekata gasne infrastrukture, izostaje koordinacija, a sve se radi u korist individualnih interesa entiteta, a ne države kao cjeline.
Ne postoji zakonski okvir na državnom nivou uprkos brojnim neuspjenim pokušajima, od kojih su neki bili i potaknuti od strane predstavnika međunarodne zajednice.
Kada je riječ o entitetima, 2007. godine je definisan osnovni zakonski okvir zahvaljujući Zakonu o gasu Republike Srpske i Uredbi o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede Federacije BiH. Nakon toga je Ministarstvo energetike, rudarstva i industrije FBiH pripremilo Nacrt zakona o gasu koji još nije usvojen. U navedenim zakonima nije definisano regulatorno tijelo na državnom kao ni federalnom nivou unutar ovlasti tog entiteta.
Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske ima nadležnost nad ovim sektorom, dok je u FBiH za ove poslove zaduženo nadležno ministarstvo. Postojeća regulativa nije u potpunosti usklađena sa obavezama BiH koje proizilaze iz Sporazuma o energetskoj zajednici (ECT).
Prema Sekretarijatu Energetske zajednice (ECS), BiH nije uspjela provesti nijedan od tri zakona o gasu koje je prema Sporazumu bila obavezna provesti.
RS SMATRA DA NEMA POTREBE NA NIVOU BIH DONOSITI ZAKON O GASU: Ministar industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske Željko Kovačević smatra da nema potrebe da se na nivou BiH donosi zakon o gasu, ali ukoliko bi se i donosio - mora se uvažiti činjenica da Republika Srpska ima regulisanu tu oblast svojim zakonskim rješenjem.
"Nismo spremni da bilo kakve nadležnosti iz oblasti gasa prenosimo na nivo BiH. Na nivou BiH zakon o gasu može biti samo zbir dva entitetska zakona o gasu, odnosno da se uvaži činjenica da Srpska ima svoj Zakon o gasu i da FBiH donese svoj, pa da je ova oblast regulisana na nivou entiteta, jer energetski sektor i oblast gasa pripadaju entitetima", rekao je Kovačević.
On je istakao da je Sporazum Vlade Ruske Federacije i Vijeća ministara BiH o saradnji u oblasti gasa i elektroenergetike radi realizovanja gasnog projekta "Južni tok" u potpunosti usklađen sa obavezama koje je preuzela BiH pri potpisivanju Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, kao i sa Direktivama 2003/55/EC i 2009/73/EC Evropskog parlamenta, te da ga Vlada FBiH treba bolje analizirati, ali je Ministarstvo spremno i na dodatno usaglašavanje.
Federalni ministar energije, rudarstva i industrije Erdal Trhulj za DEPO Portal, pak, kaže da je Zakon o gasu Republike Srpske sporan iz razloga što je njegovim donošenjem izvršeno preuzimanje određenih ingerencija i nadležnosti institucija BiH u dijelu koji se odnosi na reguliranje transporta između entiteta, a to je ustavna nadležnost države BiH.
Nismo spremni da bilo kakve nadležnosti iz oblasti gasa prenosimo na nivo BiH. Na nivou BiH zakon o gasu može biti samo zbir dva entitetska zakona o gasu, odnosno da se uvaži činjenica da Srpska ima svoj Zakon o gasu i da FBiH donese svoj, pa da je ova oblast regulisana na nivou entiteta, jer energetski sektor i oblast gasa pripadaju entitetima, rekao je ministar Kovačević |
Ali tu nije kraj. Naime, u junu 2007. godine, kada nije postojao nijedan zakon o gasu, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije i Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva RS potpisali su Izjavu o organizaciji sektora prirodnog gasa u BiH u skladu s direktivom 2003/55/EC.
- Republika Srpska je donošenjem entitetskog zakona o gasu u septembru 2007. godine, zapravo, anulirala odrednice potpisane izjave o organizaciji sektora gasne privrede iz juna 2007. godine - smatra Trhulj, dodajući i da je definisanje nadležnosti, prema entitetskom zakonu, suprotno potpisanoj Direktivi 2003/55/EC.
- Upravo s ciljem sprečavanja pravnog vakuma, a da bi se ispunile obaveze preuzete potpisanom Izjavom, Vlada FBiH je u novembru 2007. donijela Uredbu o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede, kao prelazno rješenje do donošenja Zakona o gasu na nivou BiH - rekao je Trhulj.
Iz Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske kažu, pak, da su nadležnosti u sektoru prirodnog gasa definisane Zakonom o energetici i Zakonom o gasu Republike Srpske:
- Kada su u pitanju neusaglašenosti sa zakonodavstvom koje je važeće u Energetskoj zajednici, odnosno identifikovane neusaglašenosti koje se odnose na nadležnosti Regulatorne komisije, obavještavamo Vas da Regulatorna komisija, a nakon izmjena i dopuna Zakona o gasu, preduzima aktivnosti iz svoje nadležnosti u cilju potpune primjene zakonodavstva u skladu sa Ugovorom o uspostavljanju Energetske zajednice - rečeno je za DEPO portal iz Regulatorne komisije za energetiku RS.
BIH KRŠI OBAVEZE U GASNOM SEKTORU: Ministarsko vijeće Energetske zajednice je 24. oktobra 2013. održalo svoj godinji sastanak, u Beogradu, u Srbiji. U skladu sa odredbama Sporazuma o energetskoj zajednici, Ministarsko vijeće je zaključilo da naša zemlja krši obaveze u gasnom sektoru.
Doneseni zaključak poziva organe vlasti Bosne i Hercegovine da poštuju preuzete obaveze tako to će do juna 2014. godine usvojiti relevantne zakonske akte.
U slučaju da Bosna i Hercegovina ne ispuni date obaveze do navedenog roka, Ministarsko vijeće će to smatrati teškim i trajnim kršenjem Sporazuma, to će za posljedicu imati da će Vijeće zadužiti Sekretarijat Energetske zajednice da pokrene neophodni postupak propisan navedenim Sporazumom.
Ovakva neusklađenost entitetskih i državnih vlasti ni malo ne čudi, ako se uzme u obzir činjenica da je još u maju 2008. Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH imenovalo ekspertni tim za izradu, koordinaciju i usaglašavanje zakonske regulative u sektoru prirodnog gasa, koji je prestao s radom prije nego je počeo. Razlog -apsolutno suprotni stavovi članova Ekspertnog tima.
Iako je proteklih godina bilo jo nekoliko pokušaja definisanja okvira o gasu na nivou BiH, to nije postignuto, zbog čega je Sekretarijat Energetske zajednice u septembru 2012. upozorio da BiH još uvijek nije uspjela da transportuje i implementira nijedan od tri legislativna akta o gasu zahtijevana Ugovorom o uspostavi Energetske zajednice Jugoistočne Evorpe. Sekretarijat je, stoga, u januaru 2013. podnio Obrazloženo mišljenje BiH sa vremenskim rokom od dva mjeseca za ispravku prekršaja.
Republika Srpska je donošenjem entitetskog zakona o gasu u septembru 2007. godine, zapravo, anulirala odrednice potpisane izjave o organizaciji sektora gasne privrede iz juna 2007. godine, smatra Trhulj i dodaje da je definisanje nadležnosti, prema entitetskom zakonu, suprotno potpisanoj Direktivi 2003/55/EC |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH nije osporilo činjenice koje je utvrdio Sekretarijat EZ, niti je pobilo pravne zaključke koje se odnose na usklađenost.
U oktobru prošle godine, Ministarsko vijeće EZ je objavilo da BiH krši svoje obaveze u sektoru gasa i pozvalo naše vlasti da isprave svoj prekršaj usvajanjem relevantnog zakonodavstva do juna 2014. godine.
Zakon treba da bude u skladu sa Direktivom 2009/73/EC o zajedničkim pravilima za unutarnje tržište gasa, Uredbom (EC) No 715/2009 o pristupu prijenosnim mrežama prirodnog gasa, Direktivom 2004/67/EC o sigurnosti snabdijevanja prirodnim gasom te Uredbom (EC) No 713/2009 o uspostavi ACER-a.
Na sastanku u Briselu održanom krajem januara ove godine, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH je obavijestio Evropsku komisiju da će tokom februara 2014. održati sastanak svih nadležnih vlasti s ciljem koordinacije narednih koraka kako bi BiH napokon ispoštovala Odluku Ministarskog vijeća D/2013/04MC-EnC.
- Kako do odgovarajućih aktivnosti do danas nije došlo, prema mišljenju ovog Ministartva, ova odluka Ministarskog vijeća neće moći biti ispoštovana u zadatom roku - kaže za DEPO Portal ministar Trhulj, dodavši da se neispunjavanje navedenih obaveza može negativno odraziti na gasni sektor u BiH u smislu daljeg vođenja spora zbog neispunjavanja potpisanih i preuzetih obaveza BiH u oblasti prirodnog gasa prema Energetskoj zajednici.
ŠTA RADI FEDERALNO MINISTARSTVO: Ministar Trhulj kaže da je Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, u sklopu obaveza koje su se kroz Preliminarni postupak odnosile na ovaj entitet, pristupilo izradi Nacrta zakona o gasu u FBiH, kojim bi se otklonila neka od pitanja usklađenosti koja se mogu riješiti na entitetskom nivou.
- Donošenjem ovog zakona, napokon će se zakonski urediti oblast prirodnog gasa, koja je do sada bila uređena Uredbom o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede - kaže Trhulj.
Jesu li ovo preoptimistične najave, budući da ministar industrije, energetike i rudarstva RS smatra da nema potrebe da se na nivou BiH donosi zakon o gasu, te da je jasno naglasio da ovaj entitet nije spreman bilo kakve nadležnosti prenijeti na državni nivo, vidjet ćemo već u junu kada ističe rok da BiH ispuni svoje obaveze i usvoji relevantne zakonske akte.
Jedno je jasno, rješenja nema bez Zakona o gasu na nivou države... Stoga bi se uskoro mogli obistiniti strahovi da ćemo plina imati sve manje, a plaćati ga sve skuplje. Možda već naredne zime!
(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN)
VEZANI TEKSTOVI:
Ako mogu 'đetići', što ne mogu Bosanci i Hercegovci: Ima li nade za pola miliona LGBT osoba u BiH?
Tajna ekonomskog procvata u Istočnoj Evropi: Od diktature i bijede do boljeg dijela Evropske unije
Zašto Srbija još dugo neće moći u Evropu, iako Aleksandar Vučić obećava drugačije?!
Zašto volimo tuđe, a bolje je naše: Kako spasiti domaće pivo od propasti?
Da li će 'čišćenje' Bošnjaka ugroziti rezultate popisa stanovništva u BiH?!
Nije veselo, ali je realno: Evo kako žive Hrvati nakon ulaska u Evropsku uniju...
Nakon 20 godina muške vladavine: Može li na čelo Bosne i Hercegovine konačno doći žena?!
Šta sve bh. građani mogu učiniti kako bi konačno plaćali jeftiniju struju?!
Ovo su zakoni koje BiH mora usvojiti ako želi 'kontrolisati' svoje političare...
Doktore, evo mali poklon za tebe: Treba li ljekarima davati mito?!
Ostale vezane tekstove na temu evropskih integracija i budućnosti BiH možete pročitati OVDJE.
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook