DEPO ISTRAŽIVANJE/ EVROPSKE INTEGRACIJE I BUDUĆNOST BIH

Ništa bez Zakona o gasu: Da li ćemo plina imati sve manje, a plaćati ga sve skuplje?!

Front28.04.14, 14:44h

Bosna i Hercegovina nema svoju proizvodnju plina, terminal za tečni prirodni gas niti podzemna skladišta. Ali to nije sve - naša zemlja nema niti zakonski okvir na državnom nivou koji uređuje gasni sektor. Stoga bi se mogli obistiniti strahovi da ćemo plina imati sve manje, a plaćati ga sve skuplje. Možda već naredne zime!

pečat zona odgovornostiPiše: Mirna DUHAČEK

Zategnuti odnosi između Rusije i Evropske unije zbog situacije u Ukrajini doveli su u pitanje snabdijevanje gasom ostatka Evrope. Budući da Bosna i Hercegovina nema svoju proizvodnju plina, ali ni terminal za tečni prirodni gas niti podzemna skladišta, u naššu zemlju se isporučuje isključivo ruski plin kroz jednu jedinu ulaznu tačku preko interkonektora sa Srbijom. 
 
Uz to, plinska infrastruktura u BiH je jošš uvijek nedovoljno razvijena. Od 1974. do 1976. godine, kada je započeta gasifikacija BiH, pa do danas, razmatralo se nekoliko opcija za povezivanje postojećeg prenosnog sistema s drugim sistemima.
 
- Federacija BiH nema proizvodnje prirodnog gasa i sve snabdijevanje se bazira na uvozu od jednog snabdjevača - Ruske Federacije. Takođe, ne postoje ni vlastita niti iznajmljena skladiššta, već se po potrebi koriste zalihe iz magistralnog gasovoda ili se vrši nabavka dodatnih količina iz regionalnih skladiššta. Delegacije Energoinvesta i BH-Gasa produžžili su postojeći ugovor s ruskim Gazpromom o snabdijevanju gasom u 2014. godini. Ipak, činjenica da se tržžiššte u BiH snabdijeva iz jednog izvora, jednim transportnim pravcem, a da pri tom BiH ne posjeduje vlastite skladiššne kapacitete drastično je smanjila fleksibilnost sistema - kažže za DEPO Portal ministar energije, rudarstva i industrije FBiH Erdal Trhulj.

plin nova
STRAHOVANJA OD SVE SKUPLJEG GASA: On dodaje da bi se u takvim okolnostima prekid ili smanjenje isporuke od strane ruskog isporučitelja prema evropskim potroššačima svakako odrazio i na tržžiššte BiH, pa i Federacije.
 
- Sjetimo se samo januarske gasne krize 2009. godine, uzrokovane sporom između Rusije i Ukrajine. Tržžište BiH je, kao i tržžiššta ostalih 12 evropskih zemalja, bilo direktno pogođeno obustavom isporuke prirodnog gasa. U tom periodu BH-Gas je uz saglasnost Vlade FBiH sklopilo aranžžman o interventnim isporukama prirodnog gasa sa mađarskom kompanijom E.ON Foldgaz Trade, čime je utjecaj krize smanjen - podsjećaTrhulj.

Na našše pitanje jesu li opravdana strahovanja da će plin postajati sve skuplji, Trhulj kažže:

gasprom naslovna

Federacija BiH nema proizvodnje prirodnog gasa i sve snabdijevanje se bazira na uvozu od jednog snabdjevača - Ruske Federacije. Takođe, ne postoje ni vlastita niti iznajmljena skladiššta, već se po potrebi koriste zalihe iz magistralnog gasovoda ili se vrši nabavka dodatnih količina iz regionalnih skladiššta. Delegacije Energoinvesta i BH-Gasa produžžili su postojeći ugovor s ruskim Gazpromom o snabdijevanju gasom u 2014. godini. Ipak, činjenica da se tržžiššte u BiH snabdijeva iz jednog izvora, jednim transportnim pravcem, a da pri tom BiH ne posjeduje vlastite skladišne kapacitete drastično je smanjila fleksibilnost sistema, kaže ministar Trhulj

- Tešško je dati precizan odgovor, imajući u vidu da se regulisanje cijene prirodnog gasa, kao i sve projekcije kretanja cijena zasnivaju na osnovu cijene nafte i naftnih derivata na svjetskom tržištu kao polazne osnove za kalkulaciju, definisanih perioda isporuke, odnosa planiranih količina i realizovanih količina gasa, sezonske ili dnevne dinamike isporuke tarifnim kupcima, odnosa ugovorenog i isporučenog kvaliteta gasa, kao i ostalih kalkulativnih elemenata cijene isporučenog gasa. Na cijenu utječe i kretanje kursa američkog dolara, budući da se prirodni gas i ino-transport plaćaju u toj valuti.

PROBLEMI SA KOORDINACIJOM: Trenutna Strategija energetskog razvoja RS-a i Stratešški plan i program razvoja energetskog sektora Federacije BiH predviđaju značajan porast potroššnje plina u narednih deset godina. Iako nadležžni organi vlasti iz oba entiteta preduzimaju niz aktivnosti na razvoju projekata gasne infrastrukture, izostaje koordinacija, a sve se radi u korist individualnih interesa entiteta, a ne držžave kao cjeline.
 
Ne postoji zakonski okvir na držžavnom nivou uprkos brojnim neuspješnim pokuššajima, od kojih su neki bili i potaknuti od strane predstavnika međunarodne zajednice. 
 
ŠKada je riječ o entitetima, 2007. godine je definisan osnovni zakonski okvir zahvaljujući Zakonu o gasu Republike Srpske i Uredbi o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede Federacije BiH. Nakon toga je Ministarstvo energetike, rudarstva i industrije FBiH pripremilo Nacrt zakona o gasu koji jošš nije usvojen. U navedenim zakonima nije definisano regulatorno tijelo na držžavnom kao ni federalnom nivou unutar ovlasti tog entiteta. 
 
Regulatorna komisija za energetiku Republike Srpske ima nadležžnost nad ovim sektorom, dok je u FBiH za ove poslove zadužženo nadležžno ministarstvo. Postojeća regulativa nije u potpunosti usklađena sa obavezama BiH koje proizilaze iz Sporazuma o energetskoj zajednici (ECT). 
 
Prema Sekretarijatu Energetske zajednice (ECS), BiH nije uspjela provesti nijedan od tri zakona o gasu koje je prema Sporazumu bila obavezna provesti.

RS SMATRA DA NEMA POTREBE NA NIVOU BIH DONOSITI ZAKON O GASU: Ministar industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske Željko Kovačević smatra da nema potrebe da se na nivou BiH donosi zakon o gasu, ali ukoliko bi se i donosio - mora se uvažiti činjenica da Republika Srpska ima regulisanu tu oblast svojim zakonskim rješenjem.

"Nismo spremni da bilo kakve nadležnosti iz oblasti gasa prenosimo na nivo BiH. Na nivou BiH zakon o gasu može biti samo zbir dva entitetska zakona o gasu, odnosno da se uvaži činjenica da Srpska ima svoj Zakon o gasu i da FBiH donese svoj, pa da je ova oblast regulisana na nivou entiteta, jer energetski sektor i oblast gasa pripadaju entitetima", rekao je Kovačević.

On je istakao da je Sporazum Vlade Ruske Federacije i Vijeća ministara BiH o saradnji u oblasti gasa i elektroenergetike radi realizovanja gasnog projekta "Južni tok" u potpunosti usklađen sa obavezama koje je preuzela BiH pri potpisivanju Ugovora o uspostavi Energetske zajednice, kao i sa Direktivama 2003/55/EC i 2009/73/EC Evropskog parlamenta, te da ga Vlada FBiH treba bolje analizirati, ali je Ministarstvo spremno i na dodatno usaglašavanje.
 
Federalni ministar energije, rudarstva i industrije Erdal Trhulj za DEPO Portal, pak, kažže da je Zakon o gasu Republike Srpske sporan iz razloga ššto je njegovim donoššenjem izvrššeno preuzimanje određenih ingerencija i nadležžnosti institucija BiH u dijelu koji se odnosi na reguliranje transporta između entiteta, a što je ustavna nadležžnost držžave BiH.

Željko Kovačević

Nismo spremni da bilo kakve nadležnosti iz oblasti gasa prenosimo na nivo BiH. Na nivou BiH zakon o gasu može biti samo zbir dva entitetska zakona o gasu, odnosno da se uvaži činjenica da Srpska ima svoj Zakon o gasu i da FBiH donese svoj, pa da je ova oblast regulisana na nivou entiteta, jer energetski sektor i oblast gasa pripadaju entitetima, rekao je ministar Kovačević

Ali tu nije kraj. Naime, u junu 2007. godine, kada nije postojao nijedan zakon o gasu, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije i Ministarstvo industrije, energetike i rudarstva RS potpisali su Izjavu o organizaciji sektora prirodnog gasa u BiH u skladu s direktivom 2003/55/EC. 
 
- Republika Srpska je donoššenjem entitetskog zakona o gasu u septembru 2007. godine, zapravo, anulirala odrednice potpisane izjave o organizaciji sektora gasne privrede iz juna 2007. godine - smatra Trhulj, dodajući i da je definisanje nadležžnosti, prema entitetskom zakonu, suprotno potpisanoj Direktivi 2003/55/EC.
 
- Upravo s ciljem sprečavanja pravnog vakuma, a da bi se ispunile obaveze preuzete potpisanom Izjavom, Vlada FBiH je u novembru 2007. donijela Uredbu o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede, kao prelazno rješšenje do donoššenja Zakona o gasu na nivou BiH - rekao je Trhulj.
 
Iz Regulatorne komisije za energetiku Republike Srpske kažžu, pak, da su nadležžnosti u sektoru prirodnog gasa definisane Zakonom o energetici i Zakonom o gasu Republike Srpske:
 
- Kada su u pitanju neusaglaššenosti sa zakonodavstvom koje je važžeće u Energetskoj zajednici, odnosno identifikovane neusaglašenosti koje se odnose na nadležžnosti Regulatorne komisije, obavješštavamo Vas da Regulatorna komisija, a nakon izmjena i dopuna Zakona o gasu, preduzima aktivnosti iz svoje nadležžnosti u cilju potpune primjene zakonodavstva u skladu sa Ugovorom o uspostavljanju Energetske zajednice - rečeno je za DEPO portal iz Regulatorne komisije za energetiku RS.

BIH KRŠI OBAVEZE U GASNOM SEKTORU: Ministarsko vijeće Energetske zajednice je 24. oktobra 2013. održžalo svoj godišnji sastanak, u Beogradu, u Srbiji. U skladu sa odredbama Sporazuma o energetskoj zajednici, Ministarsko vijeće je zaključilo da našša zemlja kršši obaveze u gasnom sektoru.

Doneseni zaključak poziva organe vlasti Bosne i Hercegovine da pošštuju preuzete obaveze tako što će do juna 2014. godine usvojiti relevantne zakonske akte. 
 
U slučaju da Bosna i Hercegovina ne ispuni date obaveze do navedenog roka, Ministarsko vijeće će to smatrati tešškim i trajnim krššenjem Sporazuma, što će za posljedicu imati da će Vijeće zadužžiti Sekretarijat Energetske zajednice da pokrene neophodni postupak propisan navedenim Sporazumom.
 
Ovakva neusklađenost entitetskih i držžavnih vlasti ni malo ne čudi, ako se uzme u obzir činjenica da je jošš u maju 2008. Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH imenovalo ekspertni tim za izradu, koordinaciju i usaglaššavanje zakonske regulative u sektoru prirodnog gasa, koji je prestao s radom prije nego je počeo. Razlog -apsolutno suprotni stavovi članova Ekspertnog tima.
 
Iako je proteklih godina bilo još nekoliko pokuššaja definisanja okvira o gasu na nivou BiH, to nije postignuto, zbog čega je Sekretarijat Energetske zajednice u septembru 2012. upozorio da BiH jošš uvijek nije uspjela da transportuje i implementira nijedan od tri legislativna akta o gasu zahtijevana Ugovorom o uspostavi Energetske zajednice Jugoistočne Evorpe. Sekretarijat je, stoga, u januaru 2013. podnio Obrazložženo miššljenje BiH sa vremenskim rokom od dva mjeseca za ispravku prekrššaja.

Erdal Trhulj

Republika Srpska je donoššenjem entitetskog zakona o gasu u septembru 2007. godine, zapravo, anulirala odrednice potpisane izjave o organizaciji sektora gasne privrede iz juna 2007. godine, smatra Trhulj i dodaje da je definisanje nadležžnosti, prema entitetskom zakonu, suprotno potpisanoj Direktivi 2003/55/EC

Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH nije osporilo činjenice koje je utvrdio Sekretarijat EZ, niti je pobilo pravne zaključke koje se odnose na usklađenost.
 
U oktobru proššle godine, Ministarsko vijeće EZ je objavilo da BiH kršši svoje obaveze u sektoru gasa i pozvalo našše vlasti da isprave svoj prekrššaj usvajanjem relevantnog zakonodavstva do juna 2014. godine.
 
Zakon treba da bude u skladu sa Direktivom 2009/73/EC o zajedničkim pravilima za unutarnje tržžiššte gasa, Uredbom (EC) No 715/2009 o pristupu prijenosnim mrežžama prirodnog gasa, Direktivom 2004/67/EC o sigurnosti snabdijevanja prirodnim gasom te Uredbom (EC) No 713/2009 o uspostavi ACER-a.
 
Na sastanku u Briselu odžržanom krajem januara ove godine, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH je obavijestio Evropsku komisiju da će tokom februara 2014. održžati sastanak svih nadležžnih vlasti s ciljem koordinacije narednih koraka kako bi BiH napokon ispošštovala Odluku Ministarskog vijeća D/2013/04MC-EnC.
 
- Kako do odgovarajućih aktivnosti do danas nije doššlo, prema miššljenju ovog Ministartva, ova odluka Ministarskog vijeća neće moći biti ispošštovana u zadatom roku - kažže za DEPO Portal ministar Trhulj, dodavšši da se neispunjavanje navedenih obaveza možže negativno odraziti na gasni sektor u BiH u smislu daljeg vođenja spora zbog neispunjavanja potpisanih i preuzetih obaveza BiH u oblasti prirodnog gasa prema Energetskoj zajednici.

ŠTA RADI FEDERALNO MINISTARSTVO: Ministar Trhulj kažže da je Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije, u sklopu obaveza koje su se kroz Preliminarni postupak odnosile na ovaj entitet, pristupilo izradi Nacrta zakona o gasu u FBiH, kojim bi se otklonila neka od pitanja usklađenosti koja se mogu riješšiti na entitetskom nivou.

- Donoššenjem ovog zakona, napokon će se zakonski urediti oblast prirodnog gasa, koja je do sada bila uređena Uredbom o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede - kaže Trhulj.

Jesu li ovo preoptimistične najave, budući da ministar industrije, energetike i rudarstva RS smatra da nema potrebe da se na nivou BiH donosi zakon o gasu, te da je jasno naglasio da ovaj entitet nije spreman bilo kakve nadležnosti prenijeti na državni nivo, vidjet ćemo već u junu kada ističe rok da BiH ispuni svoje obaveze i usvoji relevantne zakonske akte.

Jedno je jasno, rješenja nema bez Zakona o gasu na nivou države... Stoga bi se uskoro mogli obistiniti strahovi da ćemo plina imati sve manje, a plaćati ga sve skuplje. Možda već naredne zime!

(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN)

VEZANI TEKSTOVI:

Ako mogu 'đetići', što ne mogu Bosanci i Hercegovci: Ima li nade za pola miliona LGBT osoba u BiH?

Tajna ekonomskog procvata u Istočnoj Evropi: Od diktature i bijede do boljeg dijela Evropske unije

Zašto Srbija još dugo neće moći u Evropu, iako Aleksandar Vučić obećava drugačije?!

Zašto volimo tuđe, a bolje je naše: Kako spasiti domaće pivo od propasti?

Da li će 'čišćenje' Bošnjaka ugroziti rezultate popisa stanovništva u BiH?!
  
Nije veselo, ali je realno: Evo kako žive Hrvati nakon ulaska u Evropsku uniju...

Nakon 20 godina muške vladavine: Može li na čelo Bosne i Hercegovine konačno doći žena?!

Štela jača od morala: Kako bh. studenti podmićuju profesore da bi se uhljebili u nekoj državnoj firmi ili ministarstvu?!

Šta sve bh. građani mogu učiniti kako bi konačno plaćali jeftiniju struju?!

Ovo su zakoni koje BiH mora usvojiti ako želi 'kontrolisati' svoje političare...

Od očaja i gladi do pobune: Kako su nas lagali da je prosječna plata u BiH preko 800 KM, a nije čak ni bijednih 600 maraka?!

Doktore, evo mali poklon za tebe: Treba li ljekarima davati mito?!

Ostale vezane tekstove na temu evropskih integracija i budućnosti BiH možete pročitati OVDJE.


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook