U Klubu umjetnika na Sušaku (K.U.N.S.) u Rijeci, u galeriji O.K, 12. juna je otvorena izložba našeg poznatog umjetnika Jusufa Hadžifejzovića 'Od Rima do Sušaka' koja se sastoji od 14 dokumentarnih fotografija poznatog italijanskog fotografa Claudia Abatte nastalih na izložbi i performansu 'Depotgraphia Roma' (MLAC - Museo Laboratorio di Arte Contemporanea-Roma) u decembru 2009. godine.
Hrvatski historičar umjetnosti Branko Cerovac je u popratnom tekstu svog doživljaja izložbe podsjetio prisutne da je Hadžifejzović jedan od najzanimljivijih postkonceptualistički orijentisanih umjetnika s Balkana, te autor i voditelj jedne od najvećih likovnih manifestacija u SFRJ, nekadašnjih 'YU-Dokumenata'. Tekst prenosimo u cjelini;
Rim-Depo 2010.
Davne 1999. imali smo priliku vidjeti u Rijeci izložbu Ilićevih radova (u organizaciji MGR - MMSU) a i Jusufa Hadžifejzovića osobno - na Tjednu performansa ( u suorganizaciji MMC d.o.o. Rijeka i Art kluba 'Gal' ).
To su bila prva njihova 'poslijeratna' predstavljanja u Hrvatskoj.
Prođe, eto, 21 godina od velike banjalučke izložbe "Umjetnost - Ideologija - Politika", a i od posljednjeg izdanja YU-Dokumenta (1989.). Ta Dokumenta - jednu od najjačih likovnih manifestacija u Jugoistočnoj Europi - vodio je Jusuf Hadžifejzović, jedan od najzanimljivijih postkonceptualistički orijentiranih umjetnika poteklih s Balkana.
Krajem prošle godine Hadžifejzović je gostovao u Rimu (izložba i performans),nedavno posjetio potom Rovinj i K.U.N.S.(Klub umjetnika na Sušaku) to jest njegovu Galeriju O.K. u Rijeci, te otputovao u Banja Luku postaviti i otvoriti vlastitu retrospektivnu izložbu ( J.H., MSU, Banja Luka, 27.05.2010.). Banjalučki MSU je smješten u istoj adaptiranoj zgradi stare Željezničke stanice gdje je '89. bila postavljena "Umjetnost - Ideologija - Politika" ( jedna od posljednjih većih izložbi "suvremene jugoslavenske umjetnosti" organiziranih uoči raspada cijele te "YU - art scene" ).
![]() |
Hadžifejzović danas vodi Galeriju Charlama i Subdokumenta u Sarajevu, a MMC -ova Galerija O.K., nekoć u prostoru 'Palach', a potom u K.U.N.S.-u, s njim intenzivno komunicira i surađuje već jedanaestu godinu.
Ovoga smo proljeća odlučili prezentirati recentu Hadžifejzovićevu 'rimsku Depo - avanturu' putem odabrane umjetničke fotodokumentacije i putem performansa, stavivši pri tome koncepcijski naglasak na relacije Rijeka - Rim ( 1919 / 2010 ).
Depografija strašila / Emanuel - D'Annunzio - Musolini et al.
Ovo je sjajna prigoda da se sjetimo i ranijih Hadžifejzovićevih "depoa", "depografija", "art -charlama" i performansa organiziranih od strane MMC-a i raznih suorganizatora od 1999. do 2003. , na festivalima FONA, BALEFEST, GOLI OTOK, te izložbe "Depografija strašila" u Malom salonu ( MMSU, Rijeka,2003.) čija "tema" odnosno metodologija korespondiraju s umjetnikovom konceptualizacijom, dekonstrukcijom i reinterpretacijom određenih artefakata pronađenih u rimskim "depoima" ( na Univerzitetu ili u muzejskim skladištima) poprsja slavnih povijesnih "(nad-)osobnosti", talijanskih vladara, posebice Benita Musolinija, te, "s druge strane", raznih igračaka (Barbike, vojnika...), odjevnih predmeta i drugih trivijalnih stvarčica bremenitih simboličkom vrijednošću, nađenih mahom in situ, u ovom slučaju - u Rimu .
Rim i Rijeka postadoše gradovi - prijatelji, a Hadžifejzovićeva artističko - depografska turneja "od Rima preko Banja Luke do Sušaka" veoma znakovito povezuje nekoliko traumatskih jezgri, čvorista i petlji "ekstrahiranih" iz skladišta europske povijesti i kulture, postavljajući ih uvijek iznova u začudne i estetski intrigantne site-specific situacije i relacije.
Depo-Demonologija / Once Upon The Time In Fiume / Sušak - Part 2 (FONA 2003 - 2010)
Povijest je veliki demon, sposoban da se diskretno distribuira - inkarnira u mnoštvu povijesnih "avatara" od kojih su poneki upravo Kvarner, Rijeku ( Fiume / Sushak ) odabrali za svoju (privremenu) rezidenciju, za svoj TAZ ( Temporary Autonomous Zone, Beyev termin ).
Još na prvom,veoma važnom izdanju Festivala FONA (ljeta 2003.) uputili smo na Hakima Beya, Sergia Leonea i na potrebu (trans-)estetičke diskusije o famoznoj D'Annunzijevoj "riječkoj avanturi": Once Upon The Time In Fiume ( B.Cerovac, tekst predgovora u "newsletteru" Festivala nove umjetnosti FONA,te govora za O.P.A.-projekt "Opening" na svečanom otvorenju centralne izložbe FONA-e u MMSU; MMC Rijeka, 2003.).
![]() |
Ta diskusija ne jenjava ni danas, 'Seven years after' odnosno 91 godinu od dramatičnog trenutka kad je prva (proto-) fašistička čizma kročila na liburnijsko, kvarnersko, hrvatsko tlo.
Nakon višedesetljetnog artističkog, postkonceptualističkog premetanja po "bajama" i "depoima" Europe, ne samo po Ex - YU depoima, Hadžifejzović je ove godine "obrnuo na glavu" i Rim - Depo, dakle jedan od najmonumentalnijih svjetskih mega-depoa!
Branko Cerovac
(DEPO/em)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook