Vulkan je izbacio ogromnu količinu dima, koji se popeo na visinu od 11.000 metara i ugrozio aviosaobraćaj na ostrvu i ponovo zaprijetio da omete redovne letove iznad Evrope.
Vazdušni prostor iznad Islanda zatvoren je od nedjelje ujutru za saobraćaj zbog erupcije najaktivnijeg vulkana na tom ostrvu, nakon čega je izbačena ogromna količina dima, saopštila je direkcija svih aerodroma u toj zemlji („Isavija").
- Naš glavni međunarodni aerodrom „Keflavik" je zatvoren. Vazdušni saobraćaj je obustavljen - rekao je France-Presseu portparol „Isavije" Hjordis Gudmundsotir.
On je dodao da će vazdušni saobraćaj iznad Islanda biti obustavljen „najmanje nekoliko narednih sati". Do juče po podne aviosaobraćaj nije obnovljen, izazvavši strahove da će se u lokalnim okvirima ponoviti prošlogodišnji košmarni scenario sa vulkanom Ejafjajokul.
Posljednja erupcija vulkana Grimsvotn dogodila se 2004. godine. Vulkanske erupcije uobičajene su na Islandu, zemlji koja se nalazi na takozvanom srednjeatlantskom grebenu između kontinentalnih ploča Evroazije i sjeverne Amerike.
Naučnici su predvidjeli da će doći do erupcije, koja je sada u toku, ali i procijenili da neće dovesti do problema vulkanske prašine sličnih prošlogodišnjim i da aviosaobraćaj neće biti poremećen. Prošle godine, tokom erupcije vulkana Ejafjajokul, najveća prijetnja avionima dolazila je od naročitih osobina vulkanskih čestica koje su mogle da unište motore letjelica.
Istraživači Univerziteta Kopenhagen i Univerziteta Islanda rekli su da su čestice pepela od erupcije vulkana Ejafjajokul prošle godine bile veoma abrazivne, što je opasno za avione. Geofizičar Pal Einarson, profesor Islandskog univerziteta, smatra da ne bi trebalo da bude dalekosežnijih posljedica.
- Grimsvotn je vrlo snažan vulkan, tako da ga mi pažljivo pratimo - rekao je ovaj profesor.
Vladine službe obavijestile su Veliku Britaniju da koriguje rute svojih aviona koji lete iznad Islanda. Zasad nisu poznata tačna mjesta izliva lave.
Izbacivanje lave vulkana Ejafjajokul, takođe na Islandu, u aprilu 2010. godine prouzrokovalo je blokadu aviosaobraćaja kada je zbog vulkanske prašine otkazano 100.000 letova, pogodivši a osam miliona putnika.
Iako bi erupcija Grimsvotna mogla da, i pored optimizma meteorologa, unese novi nemir među avioprevoznike (ako ništa drugo, makar zbog lakoće sa kojom vazduhoplovne vlasti zatvaraju vazdušne puteve uslijed velikog opreza), ona nije ništa prema mogućoj erupciji, koja i dalje izaziva užas među stručnjacima za aviosaobraćaj. Vulkan Katla, „posestrima" Ejafjajokula koji je prošle godine vratio Evropu u devetnaesti vijek po pitanju transporta, ima takvu potencijalnu silinu da bi, smatraju stručnjaci, mogao da na više godina onemogući ili znatno oteža letenje nad Evropom, sa nezamislivim posljedicama po evropsku i globalnu ekonomiju.
Vulkan Katla nalazi se na glečeru Mirsdalsjokul i nije bio aktivan od 1918. godine. Izazove li se erupcija vulkana Katla, ona bi mogla biti deset puta veća i jača, upozoravaju naučnici, i podsjećaju da do sada nije bilo slučaja da poslije erupcije Ejafjajokula ne uslijedi i snažna reakcija vulkana Katla.
(Press/md)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook