SubDokumenta Sarajevo '25: Artist Talk

Renate Graf: 'Fascinirana sam otpornošću Sarajki i Sarajlija na sve katastrofe koje su preživjeli u prošlosti'

DEPO Art29.09.25, 18:32h

Renate Graf: 'Fascinirana sam otpornošću Sarajki i Sarajlija na sve katastrofe koje su preživjeli u prošlosti'
Umjetnost je ono što napraviš u trenutku dok si isključivo iza kamere - kaže gošća Galerije Charlama Depot, austrijska fotografkinja Renate Graf

 

 

U subotu je u intimnoj atmosferi Galerije Charlama Depot, Jasmin Duraković, direktor Međunarodnog bijenala vizuelne umjetnosti „SubDokumenta Sarajevo '25“ u programu Artist Talk ugostio austrijsku fotografkinju Renate Graf.

 

Piše: Vanja ŠUNJIĆ



Graf se prošle godine predstavila sarajevskoj publici svojom izložbom „Sveto i Profano“ u Bosanskom kulturnom centru, u kojoj je istraživala kontraste svetog i profanog u južnoj Indiji, donoseći intimne vizuelne zapise o ritualima, radničkoj svakodnevici i prolaznosti božanstava nakon festivala. 


Ovoga puta publika je imala priliku da sluša o strasti Graf da u digitalnom svijetu, u kojem je na fotografijama moguće raditi različite modifikacije, ona ipak bira analognu tehniku, koja je mnogo komplikovanija, ali je sam proces zanimljiv.


- Umjetnost je ono što napraviš u trenutku dok si isključivo iza kamere - kaže ona. 



Graf je istakla da kroz fotografiju nastoji da interpretira svijet. Naglasivši da se nikada nije osjećala Austrijankom, objasnila je da joj umjetnost i putovanja pokušavaju dati odgovor na pitanje ko je ona i gdje ide.


Iako pobornica analognog, sa čvrstim stavom da je ne interesuje tehnika, nego isključivo fotografija, Graf je optimistična kada je u pitanju globalna tehnološka revolucija. Putujući po Indiji, koju smatra i svojim domom, od 1994. do danas svjedoči pozitivnim promjenama u toj zemlji, dolasku struje, industrijalizaciji i mnogim pozitivnim procesima koji su stvorili srednju klasu tamo. Osim toga, ona naglašava da je zahvaljujući tehnici, kraj svijeta kakvog smo do sada poznavali i da svi zajedno moramo upregnuti snage da stvorimo novi zajednički svijet, koji nije premeđen nikakvim granicama i razlikama.


Renate Graf je istakla da i Sarajevo osjeća svojim domom, jer je Sarajevo grad u kojem se susreću istok i zapad, četiri religije i mnoge kulture, te da zbog toga podsjeća na Indiju.


- Fascinirana sam otpornošću Sarajki i Sarajlija na sve katastrofe koje su preživjeli u prošlosti - kaže ona.
 

Jasmin Duraković je otvorio i važna pitanja uloge umjetnika u svijetu koji živimo i činjenice da danas veliki broj umjetnika postaju proizvođači strogo kontrolisani kapitalom i onda umjetnost, umjesto da bude odgovor na određene društvene, političke i kulturne procese, samo služi kao produžena ruka tih narativa. Međutim, Međunarodno bijenale vizuelne umjetnosti „SubDokumenta Sarajevo '25“ je pokazalo kako se veliki projekti mogu realizovati izvan tih sistema i bez međunarodnih donatora, samo zahvaljujući entuzijazmu i poznanstvima prije svega Jusufa Hadžifejzovića, a onda i svih ostalih koji su bili uključeni u ovaj projekat. Bijenale je dokaz da umjetnost može ostati nezavisna, a samim tim selekcija umjetnika i radova relevantna i kritična prema zbilji koju živimo.
 

Graf je na kraju optimistično završila, iako je kao umjetnica svjedočila ratu u Gazi i mnogim drugim sukobima, nasilju, političkoj presiji, siromaštvu i sve to svjetlopisala. Ona je poručila da je misija umjetnika da kao feniks, kada sve propadne, stvara dokument i djelo, dajući svemu novu vrijednost.

 

renate-graf

 

Renate Graf je poznata po svom radu u analognim tehnikama, crno-bijelim fotografijama i tradicionalnim postupcima razvijanja u tamnoj komori. Njeno fotografsko putovanje započelo je 1993. godine ekspedicijom duž Puta svile s umjetnikom Anselmom Kieferom, a tokom posljednjih decenija proputovala je Kinu, Uzbekistan, Pakistan, Nepal i posebno Indiju, čiji pejzaži, rituali, festivali i svakodnevni život snažno oblikuju njen opus.



Posebnost njenog rada ogleda se u spoju fotografije i teksta, od putopisnih bilješki sa rukom ispisanim citatima do velikih ručno uvezanih knjiga koje same po sebi postaju umjetnička djela. Sama autorica naglašava da nije „fotografkinja u klasičnom smislu riječi“, jer njene fotografije ne definišu, već svjedoče i nose dublju svrhu.


Renate Graf svojom estetikom vraća fokus na proces, analogni pristup i intimno svjedočenje, donoseći publici iskustvo bezvremenosti u vremenu dominacije digitalne fotografije.


Izložbe:


2025 – Centro Eco Cultural Sueli Pontes, Rio de Janeiro
2025 – Terra Fracturata, MAB, Muzej umjetnosti, Brazilija, Brazil
2025 – Potpisivanje knjige: „Tako dug boravak u Francuskoj“, Galerie du Passage 
2024/2025 – Jodhpur, „Jodhpur u crnom i bijelom, Šetnja kroz grad opasan zidinama“, JDH, Walled City Project
2024/2025 – Crux galerija, Atina, „Nažalost, to je raj“
2024 – „Dokazi percepcije“, Meksiko Siti, Pablo Goebles Fine Art 
2024 – Bosanski kulturni centar, Sarajevo, „Sveto i profano“
2024 – „Fotografija mi je promijenila život“, grupna izložba, Crux galerija, Atina
2024 – Crux galerija na Spark Artfair-u,
2024 – „Zahvalnost bogovima“, Mosteiro de Santo André, Ancede, Baião, Portugal
2023 – Art Athina, Crux galerija, Atina
2023 – Crux galerija, Atina, „Bestijarij Cruxa: Artefakti, Alegorije, Reprezentacije“
2022 – Terra Fracturata, MAC, Rio de Janeiro, Niterói
2022 – Grande Mestres, Mosteiro de Santo André, Ancede, Baião, Portugal
2022 – „Putovanja duž Puta svile 1993–2021“, izložbeni projekti na tri lokacije u Istanbulu: Austrijski kulturni institut, Francuski institut, MUSE Contemporary
2022 – „Ponovno putovanje kroz vrijeme i rute Puta svile“, CER Modern, Ankara, Turska
2022 – „Čast i umjetnost na Este“, poziv kolekcije Reginart, Punta del Este, Urugvaj
2021 – Renate Graf: „Sveti pejzaži“, Slag galerija, Njujork, SAD 
2021 – „Ponovno putujući vremenom i rutama Puta svile“, Kuća fotografije, Taškent, Uzbekistan 
2019/2020 – „Hronike fotografa: Misli postaju slike“, Palacio Angiós, Majorca, Portugal
2019 – „Tragovi u pijesku“, Garage 229, Štutgart, Njemačka
2018 – „Tišina u planinama“, Muzej Zijan, Changsha, Kina
2018 – „Putopis: Put kroz slikovite tragove“, Casal Solleric, Palma de Mallorca, Španija
2017 – Galerie Michael Schultz, Berlin
2017 – „Putopis“, David Nolan Gallery, Njujork, SAD
2015 – „Duge ekspedicije, nove knjige“, Galerie du Passage, Pariz, Francuska
2013 – Prezentacija knjige „Dnevnik 1992–2012“, Galerie Thaddaeus Ropac, Salzburg, Austrija
2013 – Prezentacija knjige „Dnevnik 1992–2012“ i pjesničko čitanje, Gallery Anthony d’Offay i Hannah Barry Gallery, London, UK
2013 – Prezentacija knjige „Dnevnik 1992–2012“, David Nolan Gallery, Njujork, SAD
2013 – Prezentacija knjige „Dnevnik 1992–2012“, Pierre Passebon, Galerie du Passage, Pariz, Francuska
2011 – Fotografije za scenografiju opere „Orlando Furioso“ Antonija Vivaldija – režija Pierre Audi i Patrick Kinmonth, Théâtre des Champs-Élysées, Pariz, Francuska

 

 

(DEPO PORTAL/vš)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook