Bivši ministar komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo Almir Bečarević poslao je pismo članovima FERK-a uoči današnje sjednice i odlučivanja o novoj cijeni eletrične energije u kojem obrazlaže šta kažu važeći zakoni.
Njegovo pismo u cjelosti prenosimo u nastavku:
Poštovani članovi FERK-a,
Tokom današnjeg dana biće održana sjednica FERK-a na kojoj će tačka dnevnog reda biti:
Razmatranje i odlučivanje o Prijedlogu cijena za snabdijevanje krajnjih kupaca kod javnog snabdjevača JP Elektroprivreda BiH d.d. – Sarajevo.
U vezi sa ovom tačkom dnevnog reda želim da Vas upoznam sa sljedećim činjenicama:
Zakon o električnoj energiji iz 2023. godine je u članku 169. propisao:
“(2) Vlada Federacije će donijeti odluku imenovanju javnog opskrbljivača iz članka 106. stavak (4) ovog zakona u roku od devet mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(3) Imenovani javni opskrbljivač iz stavka (2) ovog članka dužan je podnijeti zahtjev Regulatornoj komisiji za izdavanje dozvole za rad za opskrbu i trgovinu električnom energijom u roku od tri mjeseca od dana imenovanja”.
Kao što možemo vidjeti članak 169. propisuje da Vlada FBIH donosi odluku o imenovanju javnog opskrbljivača u roku od devet mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona. Do danas proteklo je 10 mjeseci od stupanja na snagu novog Zakona, ali u dozvoli JP EPBiH kojom joj je dodjeljen status javnog opskrbljivaca imamo pozivanje na odluku Vlade FBIH iz 2014. godine, što znači da se Zakon u osnovnoj odredbi za imenovanje javnog opskrbljivača ne poštuje. U stavu (3) članka 169. postoji daljna obaveza da imenovani opskrbljivač dužan je podnijeti zahtjev Regulatornoj komisiji za izdavanje dozvole za rad opskrbu i trgovinu električnom energijom u roku od tri mjeseca od dana imenovanja.
Do danas FERK nije registrovao prijem zahtjeva za izdavanje nove dozvole, a u obrazloženju ZAHTJEVA PRIJEDLOGA CIJENE JAVNE USLUGE SNABDJEVANJA JP EPBIH POZIVA SE NA ODLUKU VLADE FBIH IZ 2014. GODINE.
Ujedno, isti zahtjev JP EPBiH je baziran na Pravilniku o utvrđivanje cijena za snabdjevanje električnom energijom krajnjih kupaca kod javnog i rezervnog snabdjevača, koji je donesen od strane FERK-a po novom Zakonu, ali bez da je izdata nova dozvola usklađena sa rokovima iz novog Zakona iz 2023. godine.
Ovo praktično znači, malo koristimo stare, nevažeće, odluke, ne poštujemo odredbe novog reformskog Zakona o električnoj energiji, ne poštujemo obligatorne rokove iz Zakona, ali zahtjev za novu cijenu baziramo na pravilniku iz novog Zakona, jer im se žuri.
Sad malo o žurbi i obrazloženju JPEPBIH o novim tarifnim stavovima i konstataciji da povećanje iznosi 10%.
Uzet ćemo primjer za domaćinstva iz I grupe, gdje je cijena po starim tarifnim stavovima iznosila 13,46 pf/kWh. Po novom tarifnom prijedlogu cijena iznosi 15,00 pf/kWh.
Sad zanimljivo pitanje, kako od 13,46 do 15,00 iznosi 10%?
Ukupno povećanje jedinične cijene električne energije po novom prijedlogu iznosi 12% i kako imamo veću osnovicu za PDV, to će ovo povećanje cijene iznositi preko12%. Ovo je povećanje za obje grupe domaćinstava.
Kada pogledamo presjek zahtjeva JP EPBiH može se zaključiti da je isti podnesen sa starom dozvolom za uslugu javnog snabdjevanja, a koja se zasniva na dva zakona, koja su prestala da važe i sa procentom povećanja koji nije istinit.
NOVA DOZVOLA U ZAKONSKOM ROKU NIJE IZDATA, ODNOSNO VLADA FBIH NIJE U 9 MJESECI ODREDILA JAVNE OPSKRBLJIVAČE, A ZNAMO DA IH IMA VIŠE OD JEDAN.
Ovim putem Vas molim da se ne pozivate na član Zakona koji regulira trajanje dozvola, jer ostavljeni ZAKONSKI rok je istekao i ne može stara dozvola biti na snazi, jer postoje zakonske pretpostavke koje JP EPBiH mora da ispuni da bi dobila novu dozvolu i kako bi pokrenula tarifni postupak. Zato je Zakon i predvidio 9 + 3 mjeseca, a propust se desio i neko bi trebao odgovarati za isto, a ne da se na bazi stare dozvole i nevažećih zakona provodi tarifni postupak, te sa procentom koji nije istinito dat u materijalu.
Sada JP EPBiH može reći da nije ista dužna da dodjeli sama svojom odlukom ulogu javnog opskrbljivača, ali jeste da upozori Vladu FBiH i regulatora da novi postupak za utvrđivanje javnog opskrbljivača nije ni započet i da je istekao zakonski rok, a da se iznos povećanja jedinične cijene snabdjevanja ne računa prema porastu prihoda JP EPBIH već prema onome koliko će kupac imati stvarni trošak povećanja, a on je preko 12%.
Ujedno, Vlada je utvrdila odluku o ugroženosti snabdjevanja električnom energijom za 2024. godinu da bi spriječila povećanje cijene električne energije za sve kupce koji prelaze na tržišno snabdjevanje. JP EPBIH će nove ugovore sa povećanim cijenama početi dostavljati u narednim mjesecima, a najkasnije do septembra. FERK ovo posmatra, ali ne reaguje.
U nadi da ćete ovo obraćanje shvatiti u dobroj vjeri u kojoj je i napisano, s poštovanjem,
Almir Bečarević
P.S. Članak 15. Pravilnika propisuje:
"Članak 15.
(2) Troškovi usluge snabdijevanja iznose maksimalno 15% od ukupnog troška nabavke energije za snabdijevanje krajnjih kupaca kod javnog snabdjevača."
Sa novim tarifnim sistemom ovaj procenat je moguće veći, jer je trošak nabavke energije snabdjevanja 8,68 pf/kWh, pa imaju stručnjaci da izračunaju.
(DEPO PORTAL/ad)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook