Nesnosan miris i hiljade uginulih pčela. To je prizor u blizini Mostara, nekoliko kilometara od ovog grada na jugu Bosne i Hercegovine.
Više od mjesec i po dana, pčele se nalaze na odbačenoj gomili industrijskog, neprerađenog šećera koji je ispao iz pet vagona, nakon što se prevrnuo voz u kome se nalazio teret, piše Radio Slobodna Evropa.
Nakon iskakanja voza Željeznica Federacije BiH (FBIH), odbačeni šećer nije adekvatno saniran, što je dovelo do pomora pčela i ogromnih gubitaka za pčelare koji svoje košnice drže na tom području.
Služba za inspekcijske poslove Odjela za privredu, komunalne i inspekcijske poslove Grada Mostara se proglasila nenadležnom da riješi ovaj problem, jer se, kako su naveli u dopisu upućenom pčelarima, deponirani šećer nalazi na parceli u posjedu entitetskih željeznica.
U ovom javnom preduzeću za RSE kažu kako industrijski šećer ne mogu ukloniti, jer se vlasnik te robe još nije izjasnio o njenom statusu.
Šta kažu pčelari?
Ahmet Salčin je jedan od pčelara u okolini Mostara. Za Radio Slobodna Evropa (RSE) kaže da je u blizini gomile otpada imao jedan od dva pčelinjaka sa 25 košnica.
- Najmanje pola pčela iz tog pčelinjaka je stradalo. Sad je taj pčelinjak puno lošiji od onog drugog, jer su stradale sve izletnice, one su za ovu godinu završile svoj rad, one će propasti, najvjerovatnije - kaže Salčin.
Pčelar Armen Hrnjičić pojašnjava kako se pčele doslovno guše u slatkom mulju koji je nastao rasipanjem šećera na otvorenom.
Kaže da kada pčele idu na ispašu, tražeći sladež, ne razlikuju nektar kojeg ispušta cvijet, od šećera.
"Pčela jednostavno ide na mjesta gdje ima više sladeži, a to je u ovom slučaju šećer. I ona dolazi ovdje. Problem je najveći poslije svake kiše, dolazi do rastapanja šećera, pomiješanog sa uljem iz vagona, stvara se isto kao živo blato. Jednostavno su sve pčele, kojih ima sigurno 20 posto do 30 posto iz svake košnice, osuđene na propast", objasnio je Hrnjičić.
Još uvijek se ne zna broj pčelara koji su pogođeni ovom, kako tvrde u pčelarskom Udruženju "Vrijesak", ekološkom katastrofom.
- To je, otprilike, u radijusu od pet kilometara udaljenosti, svi pčelinjaci su ugroženi, tako da je ovo veliki problem za sve pčelare koji se nalaze u tom području - kaže za RSE Edin Sefić, predsjednik Udruženja, dodajući da su pretrpjeli velike gubitke.
Šta kažu nadležni?
Konkretne reakcije nadležnih službi i organa vlasti još uvijek nema, iako se gomila industrijskog neprerađenog šećera nalazi na otvorenom, uz magistralni put već mjesec i po dana.
Predsjednik Udruženja pčelara "Vrijesak" iz Mostara, Edin Sefić za RSE kaže da su se obraćali institucijama na nivou Grada Mostara, Hercegovačko-neretvanskog kantona i entiteta Federacija BiH.
- Po nama, ispalo je da niko tu nije nadležan, a mi imamo problem koji ne možemo ovako da riješimo - kazao je Sefić.
On ističe da je na teren izlazila gradska komunalna inspekcija, ali da se ispostavilo da je zemljište oko pruge vlasništvo Željeznica Federacije BiH.
Pčelarima su odgovorili iz Službe za inspekcijske poslove Odjela za privredu, komunalne i inspekcijske poslove Grada Mostara.
U dopisu, u koji je RSE imao uvid, se navodi da se zahtjev pčelara za inspekcijskim nadzorom gomile ispuštenog šećera odbacuje "zbog nenadležnosti".
U dokumentu stoji i da je na terenu utvrđeno kako je deponirani šećer prekriven plastičnom folijom, te da je riječ o parceli u posjedu Željeznica FBIH.
- U obavljenom razgovoru sa djelatnicima J.P. (Javnog preduzeća, op. RSE) Željeznice FBIH ... isti su izjavili da su poduzeli mjere na sakupljanju rasutog šećera, čistili teren i prekrivali dio zemljom radi sakupljanja pčela, te da ne mogu poduzimati daljnje mjere uklanjanja šećera bez daljnjih uputa vlasnika tereta i carine - stoji, između ostalog, u dopisu gradske Komunalne inspekcije.
U Željeznicama Federacije BiH za RSE navode da ne mogu ukloniti industrijski šećer "dok se vlasnik robe ne izjasni o njenom statusu".
- S obzirom na to da se radi o carinskoj robi, Željeznice FBiH do sada još nisu dobile upute o daljnim aktivnostima od vlasnika. Dok se vlasnik ne izjasni o statusu robe, ne možemo poduzimati nikakve aktivnosti - navodi se u odgovoru Željeznica FBIH.
Iz tog preduzeća nisu naveli ko je vlasnik tereta.
Pčelari kažu da je najveći problem poslije kiše, kada dolazi do rastapanja šećera, pomiješanog sa uljem iz vagona. Fotografija od 26. aprila 2024.
- Naglašavamo da i nama ova situacija predstavlja problem, jer moramo čuvati šećer od krađe - kaže se u odgovoru Željeznica FBiH.
Istovremeno, iz Uprave za inspekcijske poslove entiteta Federacija BiH se u odgovoru za RSE ističe kako inspektorati u proteklom periodu, "nisu zaprimili formalni zahtjev za inspekcijski nadzor u vezi sa navedenom katastrofom, posljedično izazvanom tonama rasutog šećera iz vagona nakon željezničke nesreće".
- Naime, Federalni urbanističko-ekološki inspektorat jeste zaprimio telefonsku obavijest od strane nezadovoljnog građanina, te je po obavijesti bez odlaganja kontaktirana postupajuća nadležna kantonalna inspekcija Ministarstva trgovine, turizma i zaštite okoliša Hercegovačko-neretvanskog kantona koja je provela postupak inspekcijskog nadzora i naložila izvjesne mjere otklanjanja subjektu nadzora - stoji u odgovoru, bez navođenja više detalja.
I dok se čeka rješenje, pčelari upozoravaju da je za njih ova sezona propala, kao i da je upitan kvalitet meda ove godine.
Više fotografija možete pogledati ovdje.
(DEPO PORTAL/ad)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook