Povodom izlaska prvog broja 'Plavog stripa'

Strip kao međugeneracijska poveznica: Prati nas od djetinjstva, preko škole, do porodičnog smirenja

Kultura26.06.18, 13:15h

Strip kao međugeneracijska poveznica: Prati nas od djetinjstva, preko škole, do porodičnog smirenja
U povodu izlaska prvog broja bosanskohercegovačke strip revije PLAVI STRIP, objavljujemo jedan od tekstova iz sadržaja strip revije, koja donosii veliki broj najkvalitetnijih stripova

 

"...strip nas prati od djetinjstva, preko škole, do porodičnog smirenja, da bi nas i danas svakodnevno podsjetio na svoje prisustvo čim  otvorimo bilo koji dnevni list ili zabavni časopis".
(R. Munitić, Deveta umjetnost)

 

Piše: Prof. Dr. Merima ČAMO


Stepen ekstravertiranosti pojedinca umnogome ovisi o načinu njegovog enkulturiranja preciznije o primjenjenom modusu prenosa kulture  starijeg naraštaja mlađem. Taj dugotrajni proces odnosi se, prije svega, na usvajanje moralnih vrijednosti, učenje poželjnog modela  ponašanja, te savladavanje semiotike imanentne društvenoj zajednici u kojem individua započinje svoj put odrastanja. Transgeneracijski  prenos odvija se u srodničkoj grupi - porodici i/ili funkcionalnoj grupi a obuhvata stavove, interese, vrednote i praksu odnosno jednu  odgojnu kompleksiju s obilježjima tradiconalnog i modernog. Iz ove kompleksije proizlazi socijalna intencija usmjerena na stvaranje  mehanizama pomoći i podrške psihofizičkom razvoju pojedinca dok se eksterni utjecaji tretiraju kao dodatni, neophodni agensi socijalizacije - osavremenjene inicijacije koja objedinjuje osposobljavanje za paRticipiranje u društvenim odnosima, te personalizaciju: Socius i Ego u  pomirljivom nesuglasju.

        
Svako od nas je prošao ili tek prolazi faze djetinjstva, adolescencije, mladosti... Tek u zrelijoj životnoj dobi kognitivnim smirajem složimo  mozaik sjećanja čiji dijelovi zaiskre u nekom od tih razdoblja naše socijalne egzistencije. Svakovrsni izazovi odrastanja, po svojoj prirodi  delikatni, zahtjevni, osebujni... bili su protkani različitim emocijama i praćeni prisustvom odgajatelja, onih, sa snažnim osjećajem  privrženosti/ljubavi ali i inih pasiviziranih, "odgovornih statista" u temporalnoj datosti. Mentalna reprezentacija događaja, stanja i  iskustava iz tog perioda nerijetko nas odvede u neki mikro svijet u kojem smo se dobro osjećali i mogli biti dijete u pravom smislu te  riječi.ripadam generaciji koja je, uz obavezni primarni i sekundarni edukacijski sistem, imala priliku stimulirati svoj intelektualni  razvoj  čitanjem interne lektire - stripom.

 

plavi-strip
Strip nije definicija; on je umjetnički izraz, ekspresija, doživljaj, povratak u djetinjstvo, način da svom djetetu ponudite alternativu. Pokušajmo iznova osjetiti čaroliju koju strip posjeduje, a koja više od stoljeća nije odgonetnuta. Postanimo promotori "Plavog stripa", koji  ima predispozicije da poput "Žutog derana" iz 1895. godine napravi revoluciju u bosankohercegovačkoj produkciji devete umjetnosti

Potencijal priče u slikama uspješno je parirao ctranim /animiranim/ filmovima koje i danas rado pogledamo obezbjedivši tako nekoliko minuta  infantilne bezbrižnosti. Unatrag nekoliko decenija, skoro svako bosanskohercegovačko domaćinstvo, posebno u urbanoj sredini, imalo je  nadasve prijatnu, sedmičnu obavezu, a to je kupovina stripa! Svi članovi porodice su, gotovo prećutno, odvajali vrijeme za nastavak priče iz  predhodnog broja, nove avanture poznatih junaka, uočavali pomake u sekvencama, te ih komentirali uz zajedničke obroke i druženja.  


Gosti su, umjesto poslastice, birali la bande dessineé/crtane nizove. Vršnjaci su ih razmjenjivali i popunjavli svoju kolekcionarsku zbirku.  Djeca su savladavala vještinu čitanja jer ih je vizuelni doživljaj, kao i opšteprihvaćenost te "atrkativne knjižice" podsticao na  napredovanje. Za  njih je to bio spoj slike i riječi, prozor u svijet zabave, humora, razaznavanja humanih postupaka, ponavljanje uzrečica,  simpatisanje likova, kratica u primanju poučnih poruka. Dakle, strip je duži vremenski period slovio za najpopularniji vid (isto)generacijskog, ali i međugeneracijskog integriranja. Iako na razmeđu slikarstva, književnosti i znanosti, nasuprot televizijskog prijemnika,  strip se, u to vrijeme, izdvojio kao "domicilni" kulturni element, odgojna mjera, diskurs u podruštvljavanju i ugodni odmak od svakodnevnice.

       
Vještačka sredina u kojoj čovjek novog milenijuma egzistira posjeduje čitavu lepezu izbora kako u javnom tako i u privatnom životu što  predisponira odcjepljenje/odmak od porodične matice, kreiranje sopstvenih ciljeva, odstupanje od naučenih obrazaca ponašanja, prihvatanje i  stvaranje drugačijeg socijalnog miljea itd. Tajne novih informacijskih tehnologija u društvu, pa tako i u porodici brže savladavaju  djeca/mlađi nego roditelji/stariji što dovodi do toga da globalna mreža postaje lakši i poželjniji vid spoznaje svijeta, a mobilne naprave  za prenošenje govora jedan od značajnijih vidova socijalizacije korisnika, jer „poučavaju jedinku komunikaciji sa  bližnjima“.  


Usljed dobrog poznavanja tehničkih vještina i nesmanjeno  zanimanja za postinovacije u toj sferi djeca/mlađi postepeno preuzimaju neke od  uloga koje su, do tada, imali roditelji/stariji. Tradicionalni dijalog vođen face to face usvojen i odnjegovan u primarnoj grupi/porodici, supstituira tehnička semiotika - elektronska poruka, frizirana slika; u najboljem slučaju glas bez emocije; socijalna interakcija postaje  bezlična i afektivno neutralna, a lične motivacije svjetovne, interesne, racionalne, efikasne, planirane itd.


Nekad privrženi i empatični članovi porodice postaju sve više okrenuti drugorednim, uzgrednim, sporednim tj. sekundarnim odnosima koji su lišeni dubokih emocija i dugotrajnog vezivanja, oni se utrkuje sa vremenom imitirajući društvenost, dok u privatnom životu većina igra ulogu  neshvaćenog autsajdera koj  u virtualnom svijetu traži spas od samoće.
        

Strip je kreativna vizuelizacija ideje komplementiran originalnim scenarijom i prikladnim komunikacijskim alatom - narativnom tehnikom koja  se materijalizira u kolorističku igru na štampanoj stranici, multipliciranu sliku - kvadrat i filaktere/balončiće s tekstom. Da bi se valorizirao i rehabilitirao posvetimo mu jedan dan bez sveprisutnog duha tehnizacije.


Strip nije definicija; on je umjetnički izraz, ekspresija, doživljaj, povratak u djetinjstvo, način da svom djetetu ponudite alternativu. Pokušajmo iznova osjetiti čaroliju koju strip posjeduje, a koja više od stoljeća nije odgonetnuta. Postanimo promotori "Plavog stripa", koji  ima predispozicije da poput "Žutog derana" iz 1895. godine napravi revoluciju u bosankohercegovačkoj produkciji devete umjetnosti. 

 

(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN/ad)

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook