Oglasio se Filozofski fakultet

STOP za vjeronauku u srednjim školama: Ovo je neprihvatljivo! Izborni predmet, a zapravo je obavezan...

Front07.05.18, 10:56h

STOP za vjeronauku u srednjim školama: Ovo je neprihvatljivo! Izborni predmet, a zapravo je obavezan...
Prema dostupnim izjavama aktuelnog ministra za prosvjetu i kulturu to bi bio izborni predmet, ali je i naglašeno da drugi alternativni predmeti nisu predviđeni, što implicira da se zapravo radi o obaveznom predmetu, upozorava Nastavno-naučno vijeće

 

Nastavno-naučno vijeće Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banjoj Luci oglasilo se povodom Inicijative za uvođenje vjeronauke u srednje škole u Republici Srpskoj, a njihovo saopštenje prenosimo u cjelosti:


- Početkom aprila 2018. godine javnost u Republici Srpskoj (RS), putem medija, obaviještena je da će od naredne školske godine Vjeronauka biti novi predmet u srednjim školama. 


Prema dostupnim izjavama aktuelnog ministra za prosvjetu i kulturu to bi bio izborni predmet, ali je i naglašeno da drugi alternativni predmeti nisu predviđeni, što implicira da se zapravo radi o obaveznom predmetu. 


Nastavno-naučno vijeće Filozofskog fakulteta Univerziteta u Banjoj Luci na sjednici održanoj 03.05.2018. godine razmatralo je i ovo pitanje i zauzelo je stav da je neprihvatljivo uvođenje vjeronauke u srednje škole u Republici Srpskoj. 


Argumenti za ovakav stav su sljedeći:


1. U potpunosti je zaobiđena procedura za promjenu nastavnog plana i programa u srednjim školama. Nije provedena adekvatna javna rasprava, niti je naučno-stručna zajednica upoznata sa ovom inicijativom. Pitanje o vjeronauci i statusu društveno-humanističkih nauka treba vratiti struci na razmatranje, te sve aktivnosti u vezi uvođenja vjeronauke u srednje škole treba obustaviti kako bi se napravila opsežna analiza nastavnih planova i programa u srednjim školama.


2. Podsjećamo da je učenicima kroz osnovnoškolsko obrazovanje – od drugog do devetog razreda – pružen uvid u glavne sadržaje iz vjeronauke. Pri tome treba naglasiti da u dosadašnjoj primjeni vjeronauke u osnovnim školama djeci čiji roditelji odluče da ona ne pohađaju časove vjeronauke nije ponuđena nikakva alternativa. Od djece se očekuje da ako ne prisustvuju pravoslavnoj vjeronauci čekaju kraj časa van učionice bez dodatnih isplaniranih aktivnosti. Ministarstvo nije dalo jasne analize efikasnosti dosadašnjeg rada, niti su jasno definisani ishodi učenja vjeronauke kao predmeta.


3. Istovremeno, kroz reformske procese u obrazovanju u posljednjih petnaest godina, za teme i predmete iz najznačajnijih humanističkih i društvenih oblasti – kao što su filozofija, sociologija i psihologija – ostaje sve manje mjesta. Reformom iz 2004. godine u srednjim stručnim školama znatno je smanjen broj časova ili su potpuno ukinuti predmeti iz oblasti društveno-humanističkih nauka.


4. Međunarodnim dokumentima i nacionalnim zakonima garantovano je da svako ima pravo na slobodu vjeroispovijesti, odnosno da može da izabere da li će uopšte biti vjernik ili ne. U potpunosti se zalažemo za poštovanje i primjenu tih osnovnih prava. Uvođenjem konfesionalne vjeronauke ne omogućavamo razvoj kompetencija za život u 21. vijeku: socio-emocionalne kompetencije, kritičko mišljenje, rješavanje problema, kreativnost, medijska pismenost, osviještenost o sopstvenim procesima mišljenja i učenja, preduzetništvo i produktivnost, te odnos prema svom zdravlju i ekološka svijest. Smatramo da samo obrazovanje temeljeno na univerzalnim humanističkim principima i vrijednostima može biti osnova za stvaranje ličnosti koje će umjeti da se na pravi način nose sa izazovima savremenog svijeta.


Nastavno-naučno vijeće Filozofskog fakulteta 
Univerziteta u Banjoj Luci


(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/md)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook