DEPO ISTRAŽIVANJE/ EVROPSKE INTEGRACIJE I BUDUĆNOST BIH

Istina o zapošljavanju u javnom sektoru: Zašto Novalić traži uvođenje obaveznih konkursa u javnim institucijama?

Hronika01.02.17, 14:55h

Istina o zapošljavanju u javnom sektoru: Zašto Novalić traži uvođenje obaveznih konkursa u javnim institucijama?
Da je korupcija duboko usađena u javne institucije BiH na svim nivoima, znaju i vrapci na grani, a nažalost potvrđuju, svake godine iznova, i zvanični podaci... Da li je borba protiv nepotizma u današnjoj BiH uopšte moguća?

 

Piše: Angelina ALBIJANIĆ-DURAKOVIĆ


Ko će koga, ako ne svoj svoga?! Ova narodna krilatica, iako rođena u potpuno drugom kontekstu, "punim plućima' živi pri zapošljavanju u javnim institucijama Bosne i Hercegovine, pri čemu "svoj svoga" podrazumijeva užu i širu rodbinu, stranački podobne kadrove, partijsku lojalnost i sve druge oblike podobnosti, osim stručnosti.
   

Da je korupcija duboko usađena u javne institucije BiH na svim nivoima, znaju i vrapci na grani, a nažalost potvrđuju, svake godine iznova, i zvanični podaci.


I prema podacima Centra za pružanje pravne pomoći koji djeluje pri organizaciji Transparency International BiH, putem kojeg građani svakodnevno podnose prijave u vezi sa korupcijom ili drugim vidovima zloupotreba, zadnjih pet godina najviše prijava odnosi se upravo na korupciju u zapošljavanju u javnom sektoru.


SVE PO ZAKONU: A što je još gore - najčešće se sve radi po zakonu!

 

ivana-korajlic
Ivana Korajlić, Transparency International BiH: Imali smo i slučajeve, kao što je onaj sa UIO, gdje smo otkrivali situacije u kojima su zapošljavane osuđivene osobe i osobe koje su pod istragom za krivična djela

- Kada pogledamo i širu sliku, odnosno ogroman uticaj političkih/stranačkih, ali i rodbinskih veza u zapošljavanju, stiče se utisak da je zapošljavanje u institucijama u BiH u potpunosti zasnovano na korupciji. Pri tome, ovdje se ne radi nužno o nezakonitosti, već činjenici da su propisi i procedure takvi da omogućavaju nepotizam i stranačko zapošljavanje, što se obilato zloupotrebljava. Dovoljan primjer za to su brojne prijave građana koje dobijamo, a u kojima se i prije završetka konkursa navodi ime i prezime osobe koja će biti zaposlena, što se kasnije praćenjem procedure i dokaže, pojašnjava za DEPO Portal Ivana Korajlić, program menadžer za odnose sa javnošću.


Posljednji primjer nezakonitog zasnivanja radnog odnosa koji je dospio u javnost, a koji je otkriven nakon prijave TI BiH, jeste slučaj zaposlenja bivše pomoćnice ministra finansija Republike Srpske u Elektroprenos, koja je posao dobila protivno Zakonu o radu u institucijama BiH.


Ovaj slučaj predstavlja nastavak prakse spornog zapošljavanja rodbine vodećih funkcionera RS u Elektroprenosu, o čemu je TI BiH i ranije obavještavao nadležne institucije i javnost. Da li su u međuvremenu, konkretno u slučaju Elektroprenosa, nepravilnosti uklonjene?


- Nažalost, još uvijek nismo dobili informaciju o postupanjima Elektroprenosa na osnovu naloga Upravnog inspektora, koji je izdat nakon postupanja TI BiH. Rok koji je dat za uklanjanje ovih nepravilnosti je tek istekao, te se nadamo da ćemo uskoro dobiti i tu informaciju, navodi Ivana Korajlić.


NEPOTIZAM NA SVE STRANE: No, primjera zapošljavanja rodbine visoko pozicioniranih funkcionera, kroz koje se najbolje vidi na koji način se čak i tamo gdje se provode konkursi procedure zloupotrebljavaju, ima na sve strane.

 

Direktori sami biraju koga će zaposliti

Prema najnovijim rezultatima Indeksa percepcije korupcije (CPI) za 2016. godinu, BiH je dobila ocjenu 39 i nalazi se na 83. mjestu od 176 zemalja uključenih u istraživanje, što je još jedna potvrda da, sveukupno gledano, BiH nije napravila napredak u borbi protiv korupcije.
Što se tiče korupcije u zapošljavanju, ona je svugdje, počevši od institucija najvišeg nivoa, pa do obrazovnih i zdravstvenih ustanova i javnih preduzeća.
- Sve veći broj prijava koje pristižu u TI BiH se odnosi na zapošljavanje u sektoru obrazovanja, a javne ustanove nižeg nivoa i javna preduzeća su sigurno najranjivija zbog nedostatnih procedura i velike diskrecije koja se ostavlja rukovodiocima da biraju ko će biti zaposlen, navode iz TI BiH.

Jedan od najglasovitijih je zapošljavanje sina Željke Cvijanović također u Elektroprenosu. U dokumentaciji koju je TI BiH dobio od Elektroprenosa, vidljivo je da je sin premijerke RS izabran kao prvi na listi kandidata, sa najvećim brojem bodova, iako je imao manji prosjek ocjena od ostalih kandidata, kao i manji protok vremena provedenog u evidenciji nezaposlenih. Kao što se tada moglo vidjeti iz priloženog spiska, za izbor kandidata presudili su bodovi dobijeni na intervjuu sa kandidatima, odnosno subjektivna procjena komisije o kvalifikacijama i sposobnostima kandidata.


Tako je "na papiru" sve urađeno kako nalažu procedure, a u praksi maksimalno zlouporijebljeno.


Prije nekoliko godina CIK je pokrenuo postupak zbog osnovane sumnje da su dva federalna funkcionera prekršila zakon o sukobu interesa, a riječ je bila o tadašnjem premijeru FBiH Nerminu Nikšiću i ministru poljoprivrede, vodovoprivrede i šumarstva Jerki Ivankoviću Lijanoviću. Razlog - zapošljavanje premijerovog brata Mirsada Nikšića na mjesto v.d. direktora za upravljanje i održavanje u JP Autoceste FBiH, a zeta brata ministra Lijanovića, Ivana Šakote, za v.d. finasijskog direktora u istom javnom preduzeću.


I opet je na papiru bilo "sve po zakonu", a u stvarnosti posve drugačije...


KONKURS PONIŠTEN, ALI DŽABA: Međutim, jedan od najdrastičnijih primjera koje je TI BIH zabilježio bio je slučaj zapošljavanja u Hidrometeorološkom zavodu RS.

 

fadil-novalic
Fadil Novalić, premijer FBiH: Donedavno nisam bio ni svjestan koliko „rupa“ imaju postojeći zakoni i kakve sve prevare „u okviru zakona“ omogućavaju. Postoji čitav sistem internih akata i pravilnika koji institucijama, javnim ustanovama i preduzećima omogućava zapošljavanje bez javnog konkursa

- I pored toga što je na osnovu djelovanja TI BiH konkurs u Hidrometeorološkom zavodu RS poništen, na kraju je ipak insistirano da se zaposli ista osoba kojoj je ta pozicija očigledno bila namijenjena (https://ti-bih.org/agencija-za-drzavnu-upravu-rs-krsila-zakon/). Imali smo i slučajeve, kao što je onaj sa UIO, gdje smo otkrivali situacije u kojima su zapošljavane osuđivene osobe i osobe koje su pod istragom za krivična djela, navodi sagovornica DEPO Portala i dodaje da postoje i pozitivniji primjeri u kojima je TI BiH, djelujući na osnovu prijava građana, uspio pokrenuti institucije da unaprijede procedure zapošljavanja, izmijene svoje pravilnike i koriguju nastale nepravilnosti.


No, čini se da je u javnosti najjače odzvonilo zapošljavanje kćerke aktuelnog premijera FBiH, Ade Novalić, u Finansijsko-informatičkoj agenciji u Sarajevu, nakon čega je na vidjelo ponovo izašlo zapošljavanje bez ili mimo konkursa u javne institucije.


Ada Novalić je nekoliko dana kasnije podnijela ostavku na svoje mjesto u Agenciji, a premijer Fadil Novalić je tim povodom, što je okarakterisano kao presedan na domaćoj političkoj sceni, istupio u javnost i povukao konkretne poteze kada je u pitanju korupcija pri zapošljavanju u javnim bh. institucijama.


POTEZ VLADE FBIH: Krajem prošle godine Vlada FBiH inicirala je izmjene u Zakonu o radu FBiH koje podrazumijevaju transparentnost u procesu zapošljavanja, prvenstveno u javnim institucijama…Drugim riječima, to znači raspisivanje obaveznih konkursa, što sam premijer Novalić pojašnjava sljedećim riječima:


- Donedavno nisam bio ni svjestan koliko „rupa“ imaju postojeći zakoni i kakve sve prevare „u okviru zakona“ omogućavaju. Postoji čitav sistem internih akata i pravilnika koji institucijama, javnim ustanovama i preduzećima omogućava zapošljavanje bez javnog konkursa. Na ovo su mi, između ostalih, skrenuli pažnju predstavnici Transparency International i CCI. Prema njima, iako već godinama nevladin sektor upozorava na postojanje ovog problema, još niko nije poduzeo ništa da ga riješi.

 

Kako se otkriva i prijavljuje korupcija?

Transparency International u BiH svake godine dobija veliki broj prijava koje upravo ukazuju na primjere korupcije u zapošljavanju, ali djeluje često i na osnovu medijskih izvještaja, a na brojne primjere nailazi i u sklopu svojih istraživanja.
TI BiH u ovakvim slučajevima djeluje prema nadležnim institucijama, kao i u primjeru Elektroprenosa, podnoseći prijave i tražeći da se nepravilnosti otklone ili sporni konkursi ponište, što je u velikom broju slučajeva uspijevao.
Ovdje je ključno takođe motivisati sve građane koji učestvuju na konkursima i primijete nepravilnosti da potraže pravnu pomoć, da iskoriste pravne mehanizme koji su im na raspolaganju, ali i prijave ove slučajeve, kako bi institucije mogle reagovati.

Novalić u razgovoru za DEPO POrtal kaže da je rado na sebe preuzeo ovaj zadatak, "jer smatra da je ovo jedna bitna reforma koja će ne samo osigurati veću transparentnost i pravednost, ali i praktično zaustaviti korupciju prilikom zapošljavanja u javnom sektoru".


- Još krajem prošle godine na sastanku Ekonomsko-socijalnog vijeća našim partnerima iz sindikata i udruženja poslodavaca predložio sam amandman koji zahtijeva da u svim javnim ustanovama, fondovima, institucijama, agencijama, zavodima, institutima, kao i privredna društva s većinskim učešćem državnog kapitala, prilikom zapošljavanja javni konkurs mora biti obevezan. Dakle, posao u, na primjer, BH Telekomu ili Elektroprivredi neće više biti neka vrsta privilegije daljnje i bliže rodbine stranačkih funkcionera. Zakonski onemogućeno biće zapošljavanje „preko štele“ kroz neke interne uredbe, a aplikanti na posao u javnom sektoru moraće pokazati sposobnost i vještine neophodne za rad, što može samo pozitivno uticati na kvalitet rada institucija i ustanova u kojima će biti zaposleni, navodi Novalić.


MOŽE LI SE ZAUSTAVITI NEPOTIZAM U JAVNOM SEKTORU: No, mnogo je onih koji ne vjeruju da se na ovaj način može doskočiti zloupotrebi zakona i da će uvođenje obaveznih konkursa niti samo paravan za brojne nepravilnosti koje će se i dalje dešavati u javnim institucijama. No, ipak je prvi korak...


- To bi svakako trebao biti prvi korak, imajući u vidu da brojne ustanove sada nemaju zakonsku obavezu provođenja javnog konkursa, zbog čega se često ostavlja potpuna sloboda rukovodiocima da biraju da li će objavljivati konkurs i koga će zaposliti. Drugi korak je naravno unapređenje i drugih zakonskih i podzakonskih akata, na način da se uvede obaveza zapošljavanja najuspješnijih kandidata, kao i da se unaprijede sami kriterijumi i transparentnosti procesa, smatra Ivana Korajlić.

 

jamila-milovic-halilovic
Jamila Milović-Halilović, portparol Delegacije EU: Trebala bi izmijeniti i dopuniti zakonodavstvo kako bi se osiguralo efikasno praćenje sukoba interesa na nivou države, FBiH i Brčko distrikta i unaprijediti propise koji regulišu imovinske kartice i zaštitu prijavitelja korupcije (zviždača). Generalno gledajući, vlasti u BiH trebaju osigurati provođenje oštrijih kazni za krivična djela korupcije kako bi se postigao jači preventivni učinak

Kakve su preporuke EU - na koji način se BiH može i mora boriti protiv korupcije u ovom segmentu?


- Javna uprava mora funkcionirati na principima stručnosti, odgovornosti, političke neutralnosti, efikasnosti i učinkovitosti, da bi zemlja mogla da preuzme obaveze članstva u EU, ističe u razgovoru za DEPO Portal Jamila Milović-Halilović, portparol Delegacije EU i specijalnog predstavnika EU u BiH.

 
Kao što je istaknuto u Izvještaju o BiH za 2016. godinu, BiH treba uraditi i usvojiti dosljedne akcione planove i osigurati provedbu i praćenje strategija za borbu protiv korupcije, posebno na državnom nivou i nivou Republike Srpske.


- Trebala bi izmijeniti i dopuniti zakonodavstvo kako bi se osiguralo efikasno praćenje sukoba interesa na nivou države, FBiH i Brčko distrikta i unaprijediti propise koji regulišu imovinske kartice i zaštitu prijavitelja korupcije (zviždača). Generalno gledajući, vlasti u BiH trebaju osigurati provođenje oštrijih kazni za krivična djela korupcije kako bi se postigao jači preventivni učinak, precizira naša sagovornica.


S tim u vezi, inicijativa Vlade FBiH o uvođenju transparentnosti u procesu zapošljavanja jeste prvi korak u borbi protiv korupcije u ovom segmentu, a u skladu je i sa reformom javne uprave koju nalaže Evropska unija.


- BiH treba razviti, usvojiti i početi provoditi novi strateški okvir za reformu javne uprave za cijelu zemlju sa jakim političkim vodstvom i smjernicama. Od velike je važnosti da se izgradi profesionalan sistem državne službe u cijeloj BiH, baziran na načelima efikasnosti, odgovornosti i transparentnosti, te na dobrim praksama upravljanja u državnoj službi, a u tom kontekstu, da i procedure zapošljavanja budu transparentne i zasnovane na zaslugama, naglašava Jamila Milović-Halilović.


Osim toga, Evropska komisija je preporučila Bosni i Hercegovini da osigura provedbu efikasnog sistema upravljanja ljudskim resursima, posebno u vezi sa zapošljavanjem, i da izmijeni i dopuni propise o državnoj službi na inkluzivan način i na temelju pouzdanih podataka kako bi se smanjio rizik od politizacije državne službe na svim nivoima vlasti.


Dakle, odgovor glasi: Nepotizam se može zaustaviti, samo... Da bi borba protiv korupcije bila efikasna, moraju se prije svega izraditi, a zatim sprovesti, dobre antikorupcijske politike, uz odgovarajuću i potrebnu političku podršku.


Na potezu su vlasti u BiH.

 

Prethodne EU reportaže čitajte OVDJE

 

(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN)

 

 

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook