Iako se danas sve dešava online, „živi” susreti su i dalje nezamjenjivi. U svakom smislu.
Zamislite situaciju: sa prijateljima pijete kafu u obližnjem kafiću. Vašem stolu prilazi stariji gospodin, javlja se jednom od vaših prijatelja, a prijatelj ga predstavlja kao svog profesora s fakulteta. Profesor, između ostalog, kaže da završava novu knjigu i treba mu dobar grafički dizajner. Prijatelj se osmijehne i pokaže na vas. I eto poslovne prilike!
Ovo je možda splet sretnih okolnosti, ali krenimo korak dalje: konačno se organizuje radionica tipografije koju ste čekali mjesecima. Inostrani predavači, ljudi iz struke, mnogo kolega. Kako se tu snalazite?
Prirodno je da vam možda i nije prijatno kada ste sami i okruženi mnoštvom neznanaca. Ali kao što ste profesionalac u poslovanju i dogovorima s klijentima, takvi treba da budete i kada su prilike manje formalne, a jednako važne.
Nećemo vam ukazivati na to šta treba da uradite ili kažete, ali potrudite se da izbjegnete situacije koje ovdje navodimo.
1. Hvalisavac
Naravno da želite da budete primjećeni, ali izaberite pravi način. Umjesto da bez prestanka pričate o svojim uspjesima, postavite prava pitanja. Ljudi duže (i ljepše) pamte one koji umiju da slušaju od onih koji su agresivni prema njihovoj prvoj impresiji. Uz to, tako ćete ostale učesnike „natjerati” da se raspituju o vama.
2. Follower
Da ovo pojasnimo: ne morate da razgovarate samo sa onima za koje svi znaju (predavači, investitori, poznate ličnosti). Oko njih će sve vrijeme biti gužva, pa su male šanse da uopšte dođete o riječi. Zato bolje potražite one koji vam djeluju interesantno i sa kojima će razgovor biti zabavan. Još bolje ako nije samo o poslu!
3. Sitna riba
Nema razloga da umanjujete svoj značaj i tako pokušate da na sebe skrećete pažnju. Ne govorite da ste početnik, predstavite to kao započinjanje samostalnog biznisa i uživanje u novim izazovima. Pomijenite neku interesantnu situaciju i postanite „onaj sa odličnom pričom o…”. Naravno, priča mora da bude istinita. Na kraju se uvijek sve sazna i provjeri.
4. Šutljivac
Iako ne treba da ispričate cijelu svoju životnu priču i nije loše da budete pomalo misteriozni, ne možete baš ni da šutite. Ako niste uspjeli da se priključite nekoj grupi, priđite nekom drugom ko je „dobar, a slučajno sam” ‒ kao i vi. Nema razloga da odlične poslovne prilike propustite jer ste čitavo veče sami stajali u nekom uglu. Na kraju krajeva, biće vam dosadno.
Ovakvi događaji traže pripremu. Ne treba da stojite pred ogledalom i vježbate, ali razmislite kako biste se najlakše (i najtačnije) predstavili u dvije rečenice. Iako sve to znate, retko ste u prilici da ključne stvari o sebi skupite u desetak sekundi. A to je dovoljno za početak.
I na grupnim događajima važe ista pravila kao i u „stvarnom” životu: ne pijte previše, ne prekidajte sagovornika, saslušajte šta ima da kaže i obratite pažnju na govor tijela jer tako govorite i kad šutite.
Što ste češće na ovakvim događajima, sve će vam lakše biti. Kao i kod ostalih znanja, i za networking su ključne osnove i bilo bi dobro da ih proučite. Profesionalna znanja stalno nadograđujete; zašto biste zanemarili rad na sebi? Nova poznanstva su neprocjenjiv izvor budućih poslovnih prilika, a možda i početak divnog prijateljstva.
(Oslobodjenje, DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/mr)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook