U Banjaluci će 4. avgusta biti otvorena Centralna narodna kancelarija, koja će građanima pružati pomoć u ostvarivanju prava koja imaju po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama. Kancelarija će, kroz svoj rad, istovremeno i ohrabrivati građane na aktivizam i angažman u zajednici.
- Zakon o pristupu informacijama koristimo kao alat, kao mogućnost da građani dođu do informacija koje su im bitne. Sa druge strane, potičemo i građanski aktivizam, da se građani pokrenu, kako u svojim mjesnim zajednicama, oko rješavanja osnovnih komunalnih ili urbanističkih problema, tako i oko svih drugih prava koja su im dostupna, ali su im iz ovog ili onog razloga uskraćena - rekao je za BLIN Dario Lazić, koordinator Centralne narodne kancelarije u Banjaluci.
Narodne kancelarije već su otvorene u Rudom, Bratuncu, Srebrenici i Travniku, kao projekat Centra za odgovornu demokratiju "Luna" iz Rudog. Ideja iza narodnih kancelarija jeste da građani, preko kancelarija, rješavaju svoje probleme i da dođu do informacija koje ne mogu da dobiju od organa vlasti. - Na početku našeg rada, bilo je onih koji su u šali govorili "Opasno je družiti se sa tobom", a sada nam sve više građana daje informacije. Zadovoljni smo dosadašnjim radom i nadamo se da će za godinu dana narodna kancelarija postati institucija u BiH, prepoznatljiva po svom radu i da ćemo ispuniti našu misiju - animacija građana za bavljenje društvenim radom, da nas političari prestanu lagati - objasnio je BLIN magazinu Milovan Kostić, predsjednik Savjeta narodne kancelarije i koordinator lokalne kancelarije u Rudom.
Najveći broj problema građana je u vezi sa neefikasnošću lokalne samouprave ili sa direktnim ugrožavanjem građanskih i ljudskih prava, od neke od institucija sa različitih nivoa vlasti. Pitanja pokrenuta u Narodnoj kancelariji, često završe u Državnom tužilaštvu a neki problemi mogli bi da budu upućeni i na Evropski sud pravde u Strazbur, jer su iscrpljena sva dostupna pravna sredstva u BiH.
- Ako tražite informaciju koja neće razotkriti prljave radnje organa vlasti, te informacije lako dobijate. Ali ako tražite informaciju čije će objavljivanje omogućiti uvid u nekakve nezakonite i neprincipijelne radnje, te informacije se ne dobijaju. Mi smo se, zbog toga, u tri navrata obratili Ombudsmanu za ljudska prava. U dva slučaja ombudsman je intervenisao za dobijanje informacija kod nadležnih u opštini. Treća žalba je još na razmatranju kod ombudsmana - rekao je Kostić.
Izvršna direktorica Centra za odgovornu demokratiju "Luna" Svetlana Vuković pojasnila je da su osnovna načela ove kancelarije nepristrasnost i objektivnost, objavljivanje isključivo zvaničnih dokumenata, predstavljanje činjenica bez iznošenja ličnog stava ili kvalifikacija te izbjegavanje bilo kojeg vida lične ili stranačke promocije kroz aktivnosti Narodne kancelarije.
Sve narodne kancelarije, uključujući i centralnu u Banjaluci, radiće pod zajedničkim sloganom "Što ne smijete pitati vlast, pitajte nas i mi ćemo pitati umjesto vas".
(BLIN/M. Ajder)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook