Piše: Kristina LJEVAK
Nije tako davno Umjetnička galerija BiH bila najglasniji protivnik odlaska Alme Suljević na Venecijansko bijenale sa radom Fejzi abdest u čijem nastanku je učestvovalo 11 studentica Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu.
Ključni argument tada, 2005. godine a i godinama kasnije, bio je nepostojanje državne komisije koja bi delegirala predstavnike pa je samim tim očekivanje državne finansijske podrške po njima bilo neopravdano.
Isto se ponovilo kada je BiH, zahvaljujući Ars Aevi projektu, bila gost gradonačelnika Venecije i predstavljala rad Brace Dimitrijevića. Uz reakcije iz Federacije predvođene Umjetničkom galerijom, ništa manje glasni nisu bili i predstavnici Ministarstva kulture Republike Srpske i Muzeja savremene umjetnosti u Banjaluci - nema državne komisije,nema ni Venecije.
Bracine barke su otplovile, ali venecijanski nastup nije ujedno bio i zvanični nastup države niti dio zvaničnog programa Bijenala. Na upite poslane Ministarstvu civilnih poslova BiH kao jedinom nadležnom za kulturu na državnom nivou kad će se i da li će se formirati komisija, ministarstvo je odgovaralo da će poštovati svaku odluku koju donesu zajednički entitetska ministarstva kulture. Dobro je što se niko nije dosjetio da u Veneciji, svake dvije godine nastupi po jedno kulturno umjetničko društvo sa spletom igara iz svog kraja.
Ipak, prije dvije godine, zahvaljujući iznad svega agilnosti Muzeja savremene umjetnosti Republike Srpske, Bosna i Hercegovina je imala nakon deset godina pauze svog zvaničnog predstavnika na najznačajnijoj smotri savremene svjetske vizuelne umjetnosti.
Dogovor tada postignut podrazumijevao je da će se na mjestu onih koji odlučuju smjenjivati Muzej savremene umjetnosti Republike Srpske i Umjetnička galerija BiH.
Iako su mnogi osporavali takav koncept u jednom su svi bili saglasni-najvažnije je da predstavnika imamo, posebno što je bila riječ o Mladenu Miljanoviću jednom od najboljih bh. umjetnika mlađe generacije.
Miljanovićevo predstavljanje već i prije zvaničnog otvaranja, kada Veneciju pohode svjetski teoretičari, kustosi, kritičari i novinari bilo je označeno kao izložba koja se ne treba propustiti. Sa svojim ''Vrtom uživanja'', Mladen Miljanović je nakon Venecije obišao veći dio svijeta i na najbolji način pokazao šta se i kako može ako postoji i sluh za kreativni menadžment.
''Uz odličnu izložbu Mladena Miljanovića treba naglasiti i tadašnju izuzetnu saradnji Ministarstva civilnih poslova BiH, Ministarstva kulture i prosvete Republike Srpske i Ministarstva kulture i sporta FBiH. U Veneciji je bilo pet ministara iz Vlade Republike Srpske ali je u Veneciji je predstavljena Bosna i Hercegovina ispod bosanskohercegovačke zastave. Nije u fokusu bio jedan entitet i njegova promocija već promocija umjetnosti i cijele države. Da je bilo suprotno svi bi jedva dočekali da pišu o tome'', kaže za Depo portal Salmir Kaplan, ministar kulture i sporta u Vladi FBiH.
Kada je došao red na Umjetničku galeriju da odabere predstavnika i preda zahtjev za učešće, stigla je i informacija da je Umjetnička galerija BiH u posljednjem trenutku odustala od organizacije. Iz Umjetničke galerije je saopšteno da ona nije ni finansijski ni kadrovski spremna da organizuje odlazak na Bijenale.
U posljednji čas odustajanje od projekta za koji su potencijalni organizatori imali dvije godine da se pripreme ukazuje na neophodnost izmjene koncepta te pogrešan izbor prilikom delegiranja Umjetničke galerije kao partnera u realizaciji državnog predstavljanja u Veneciji.
''Prije dvije godine smo mislili da će Umjetnička galerija biti u boljoj poziciji. Mi trenutno ni finansijski ni kadrovski nismo spremni da realizujemo odlazak. Imamo još uvijek četiri neisplaćene plate'', rekao nam je Strajo Krsmanović, direktor Umjetničke galerije BiH.
Kako DEPO Portal saznaje, Upravni odbor Fondacije za muzičke, scenske i likovne umjetnosti na svojoj posljednjoj sjednici razmatrao je situaciju oko (ne)kandidiranja učešća bh. umjetnika na Bijenalu savremene umjetnosti u Veneciji 2015. te označio važnim prethodno postignuti model.
Zbog postojeće situacije koja bi podrazumijevala izostanak sa Bijenala BiH 2014. Fondacija za muzičke, scenske i likovne umjetnosti FBiH kao insitucija od njavećeg javnog statusa za ove oblasti umjetnosti, pokrenula je inicijativu za sistematsko rješavanje učešća bh. umjetnika na Bijenalu koja uključuje prijedlog da se na sličan način kako je uređeno sa Fondacijom za kinematografiju, ova Fondacija preuzme, u saradnji sa Ministarstvom za kulturu i sport FBiH, aktivnosti, odgovornost i koordinaciju sa drugim institucijama koje se bave ovim pitanjem u vezi sistemskog rješavanja učešća umjetnika iz BiH na Bijenalu te da se se urgentno pokuša riješiti pitanje učešća umjetnika iz BiH na Bijenalu u 2015. godini.
Prije nego što smo saznali ishod jedine racionalne inicijative kojom se može prevazići postojeći problem, dobili smo i informaciju kako se Haris Pašović sa svojom privatnom produkcijskom kućom East West Centar delegirao za organizaciju predstavljanja Bosne i Hercegovine u Veneciji.
''Inicijativa Harisa Pašovića stigla je prije inicijative Fondacije za muzičke, scenske i likovne umjetnosti. Smatram da bi bilo ispravnije da Fondacija preuzme organizaciju, ali inicijativa Harisa Pašovića već je proslijeđena Ministarstvu civilnih poslova BiH i najvažnije je da ne ostanemo bez predstavnika naredne godine'', smatra ministar Kaplan.
Povodom novonastale situacije kontaktirali smo Fondaciju za muzičke, scenske i likovne umjetnosti.
"Odmah nakon saznanja da je Umjetnička galerija BiH odustala od delegiranja i rada na predstavljanju suvremene umjetničke scene, Upravni odbor je na prvoj narednoj sceni raspravljao i ponudio Inicijativu da Fondacija za muzičke, scenske i likovne umjetnosti, kao najodgovornija institucija države u ovom oblastima preuzme brigu oko izbora i predstavljanja naših umjetnika na ovoj najvećoj svjetskoj umjetničkoj smotri, a sve to u suradnji sa Ministarstvo kulture i sporta FBiH unutar kojeg i djeluje ova fondacija. Smatramo da je nedopustivo da BiH i Federacija odbijaju i propuštaju prilike da predstavljaju suvremenu bh. umjetničku scenu na najvećeg svjetskom događaju ove vrste, naročito u svijetlu činjenice da imamo veoma jaku artu scenu koja može da parira sa tekućim svjetskim trendovima. Što se tiče prijedloga da se u Veneciju ide u organiziaciji Harisa Pašovića i njegovog East West Centra, prvi put čujem za to i ne mislim da je, bez obzira na Pašovićeve namjere koje su vjerovanto dobronamjerne, to dobro. Izbor projekta i umjetnika koji će ići na Bijenale po meni treba da bude u aranžmanu države i u okviru struke (likovne); svugdje u svijetu je to tako i nema niti jendog razloga da ne bude i kod nas'', rekao nam je Jasmin Duraković, predsjednik Fondacije za muzičke, scenske i likovne umjetnosti.
Postojeći koncept, usvojen prije dvije godine, bio je jedini način da se izbjegnu sukobi, pokušaji individualnog predstavljanja i neosnovanog očekivanja podrške države. Prijedlog Fondacije za muzičke, scenske i likovne umjetnosti bio je način da se prevaziću novonastali problemi i ponudi trajan model po kom bi se moglo uspješno funkcionisati.
Odustajanje Umjetničke galeriji vodi nas na početak, a moguće prihvatanje prijedloga East West Centra otvara neka nova poglavlja u kom će se po sistemu ko brže djevojci-njemu djevojka, rješavati svi problemi u ovoj zemlji.
(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook