Aviokompanije u svim zemljama regije posljednjih godina su osjetile udare duboke ekonomske krize, zbog čega su spas pokušale pronaći u prodaji, modernizaciji ili otpuštanju radnika, dok su neke došle pred zatvaranje.
Novinari agencije Anadolija istražili su trenutno stanje nacionalnih aviokompanija u državama zapadnog Balkana i saznali da srbijansku aviokompaniju Jat spašavaju arapske investicije, da je hrvatska aviokompanija Croatia Airlines pred prodajom, dok je u isto vrijeme bosanskohercegovačka aviokompanija BH Airlines pred zatvaranjem, makedonska flota MAT je ugašena, a crnogorska aviokompanija Montenegro Airlines posluje najuspješnije od svih avioprijevoznika u regiji.
Slika aviosaobraćaja zapadnog Balkana značajno će se promijeniti od četvrtka, 01. avgusta, kada nacionalna aviokompanija Ujedinjenih Arapskih Emirata, Etihad Airways, zvanično postane suvlasnik srbijanskog avioprevoznika Jat Airways, javlja novinar agencije Anadolija.
Čelnici Etihada i Jata za dva dana u Beogradu će, kako je najavljeno, potpisati ugovor o strateškom partnerstvu, prema kojem će Etihad postati 49-postotni vlasnik srbijanske aviokompanije i preuzeti značajna upravljačka prava. Jat će, na zahtjev arapskog investitora, biti preimenovan u Air Serbia.
Etihad, koji je osnovan 2003. godine, nastoji da sklopi partnerstva s aviokompanijama širom svijeta boreći se s konkurentima kao što su Qatar Airways i Emirates.
Dolaskom Etihada, Air Serbia će početi koristiti avione tipa Airbus umjesto Boinga. Prema posljednjim najavama, uskoro će Air Serbiji biti iznajmljeno deset Airbus aviona tipa A319, njemačke kompanije Air Berlin, koja je u vlasništvu Etihada. Također, dugove Jata koji su se popeli na 170 miliona eura platit će Vlada Srbije.
Stručnjak za zračni saobraćaj Omer Kulić izjavio je za agenciju Anadolija kako strateško ulaganje Etihada u srbijanski Jat predstavlja najveću investiciju u oblasti zraačnog saobraćaja na Balkanu.
"Srbija za Arape predstavlja veliki potencijal i dobar geostrateški položaj koji će oni sigurno znati iskoristiti. Srbija će postati centar vazdušnih linija na Balkanu. Ovakav način poslovanja može biti spas i za ostale aviokompanije u zemljama Balkana”, istakao je Kulić.
Ambiciozan red letenja, koji će uskoro objaviti Air Srbia, označit će ulazak na scenu jakog regionalnog igrača koji će imati za cilj da beogradski aerodrom pretvoriti čvorište aviosabraćaja regije zapadnog Balkana, ali i šire.
Ekspert Omer Kulić, koji je i predsjedavajući Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA), predviđa skori nestanak svih malih avioprijevoznika.
“Posljednjih godina je u oblasti zračnog saobraćaja prisutan trend da velike svjetske kompanije gase male kompanije, tako da će se i u narednom periodu sve male kompanije i u zemljama Balkana vjerovatno ugasiti. Makedonija nema svoju aviokompaniju, mi smo pred gašenjem, Hrvati i Srbi prodaju svoje. Skoro sve aviokompanije u zemljama regije nalaze se u vrlo teškoj financijskoj situaciji”, kazao je Kulić.
Bosanskohercegovačka aviokompanija BH Airlines već dugi niz godina suočava se sa ozbiljnim financijskim problemima, dok su sve češće informacije da se BH Airlines gasi zbog neisplativosti daljeg finansiranja ove kompanije čiji su dugovi premašili desetine miliona maraka. Prema izvorima iz Vlade Federacije BiH, federalna vlada je za finansiranje BH Airlinesa izdvajala sedam miliona KM godišnje (oko 3,5 miliona eura), ali su dugovi prema povjeriocima skoro uništili ovu kompaniju koja ima svega dva aviona i 108 zaposlenih. Nedavno su blokirani i bankovni računi BH Airlinesu, a razlog su bili znatni iznosi dospjelih nenaplaćenih dugovanja prema toj banci, kao i veliko kašnjenje u otplati po osnovu lizinga kojim su 2005. godine kupljena dva aviona. Također, iz Vlade FBiH je potvrđeno da je jedan od razloga za gašenje ove aviokompanije i prekid partnerstva sa Turkish Airlinesom. Isto tako, vlada FBiH ranije je potvrdila da su od suvlasničkih udjela u BH Airlinesu odustale i mnoge svjetske aviokompanije koje su, nakon odlaska Turkish Airlinesa, bile zainteresovane da budu strateški partneri.
Također, ni u hrvatskoj aviokompaniji Croatia Airlines stvari ne idu u najboljem pravcu. Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Hrvatske Siniša Hajdaš Dončić potvrdio je kako Vlada Hrvatske planira prodati dio ili cijeli Croatia Airlines. Istakao je kako je država dokapitalizirala ovu kompaniju s milijardu kuna (oko 140 miliona eura), te najavio da će Vlada u prvoj fazi sanacije tvrtke nastaviti s restrukturiranjem. Sindikati pilota i stjuardesa Croatia Airlinesa u maju ove godine su stupili u štrajk sa zahtjevima da se zadrže sva prava iz prošlogodišnjeg kolektivnog ugovora. Kompanija je izgubila više od tri miliona kuna za četiri dana. Sindikati su tražili i da se povuku otkazi za 42 stjuardese i stjuarta koji su bili na bolovanju.
Do sada je najgore prošla makedonska aviokompanija Makedonski Avio-Transport (MAT) koja je 2009. godine ugašena zbog nerješivih finansijskih problema, a svi avioni su rasprodati ili su rashodovani.
Crnogorski Montenegro Airlines je jedna od rijetkih regionalnih kompanija koja je uspjela da ove godine skoro prepolovi gubitak u odnosu na 2012. Nacionalni avioprijevoznik Crne Gore ove godine je povećao broj putnika za šest posto. Sa raspoloživim kapacitetom od osam aviona, pet aviona tipa Fokker 100 i tri aviona tipa Embraer 195, ova aviokompanija je u 2012.godini imala ukupan prihod u iznosu od 74.860.263 eura. U saopćenju Montenegro Airlinesa navedeno je da su troškovi poslovanja smanjeni za česiti posto kao rezulatat preduzetih sveobuhvatnih mjera racionalizacije. Prema nekim pokazateljima, Montenegro Airlines je najbolja kompanija u regiji Balkana.
(Anadolija/av)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook