Piše: Siniša Lazić
Film počinje furiozno. Danny (Statham) i Hunter (De Niro), kao britanski operativci za spacijalne zadatke u akciji u Meksiku. Nakon toga omanski šeik kidnapuje Hantera i ucjenjuje Dannya da za njega odradi prljavi posao i likvidira tri SAS-ovca koji su pobili njegove sinove. Problem je što prije nego ih ubije, mora da im pred kamerama iznudi priznanje i da se pokaju. Statham ide u Oman pokušava da izvuče Huntera iz zarobljeništva, ne uspjeva, ucjena ostaje. Iz sunčane Azije prebacujemo se u tmurni London, radnja tu ne usporava, već umjesto akcije dobijamo krimi triler. Upoznajemo Spikea (Clive Owen), glavnog operativca tajne organizacije Feather Men koja služi kao neka vrsta zaštite sadašnjih i bivših pripadnika SAS-a. Nakon što Statham počne sa likvidacijama uz pomoć starih saradnika Daviesa (Dominic Purcell) i Meiera (Aden Young), Spike pokušava da im uđe u trag. Naravno, do kraja će se pokazati da stvari nisu onakve kako izgledaju.
Ulazeći u sukob sa potpuno nepredvidljivim Spikeaom, Statham i njegova dva saborca prinuđeni su da se suoče s teškim odlukama, bezizlaznim situacijama i preispitivanjem sopstvene funkcije u sistemu za koji su se svojevremeno zakleli da će štititi. Težina odgovornosti koja opterećuje Stathema ga gura u bespoštedni obračun u kome će morati da stavi na kocku sve do čega mu je stalo ne bi li spasao prijatelja, i napokon izašao iz svega i okrenuo novi list.
Kiler Elitte je ekranizacija knjige "The Feather Men" Ranulpha Fiennesa objavljenog 1991., navodno, po istinitom događaju. Po ritmu i preglednosti komplikovanih međuodnosa likova ove priče Killer Elite predstavlja kvalitetnu realizaciju zahtjevnog predloška, ali i podjseća na krimi trilere brzog ritma iz 80-ih godina prošlog vijeka.
Reditelj Gary McKendry se kao debitant jako dobro snalazi. Postiže da preciznim, postepenim i jasnim iznošenjem naracije drži pažnju od početka do kraja filma. Kvalitetnim baratanjem odnosima među likovima stvara tenziju, ne akcijom, već upravo dramom među likovima. To omogućava da priča puna preokreta i nepoznatih činilaca teče glatko, i dobro funkcioniše i u filmskom obliku.
Stiče se utisak da je Gary McKendry, u želji da se drži koncepta raniji stathamovih filmova (Blitz, The Mechanic), istovremeno pozajmljujući vizuelni stil režisera poput Paul Greengrassa (Bourne serijal) i Pierre Morel (Taken), se izgubio u ambiciji da napravi mnogo više od obične krimi priče. Najveća žrtva svega toga je možda nedostatak akcije u kvantitativnom smislu, ali to nije nešto što mnogo smeta.
Ono što se može zamjeriti je komplikovanija naracija koja povremeno dovodi do konfuzije (Feather Men, identitet obavještajaca i sl.) i izvjesna predvidivost dešavanja na kraju, a naročito u vezi sa komplikacijama koje proizilaze iz Spikeovog odnosa sa Feather Men i Dannyja.
Nažalost, potpuno odsustvo hemije između Owena i Stathama i potpuna irelevantnost cijelog motiva u slučaju Owena i u odnosu na priču, čini da film izgleda na trenutke isforsirano. Njihovi odnos je uglavnom pravolinijski, i tokom filma ne izgovaraju ni jednu duhovitu repliku. Kada je gluma u pitanju Statham je kao i uvijek na visini zadatka tj. uvijek glumu sam sebe. Sa druge strane, Owen nije negativac, iako su ga unakazili sa brčićima i vještačkim okom on izgleda više komično nego kao pravi negativac. De Niro je standardno dobar i čak kada mu se ne daje previše (ovdje je samo u par scena kao Stathamov kolega-mentor), on to maksimalno koristi.
Dominic Purcell iz Prison Breaka je jako dobar, i teško ćete ga prepoznati u ulozi debelog Dannyevog sidekicka.
Odlično režirana završnica, iako jedini logični izlaz iz situacije u kojoj su se našli Owen i Statham, stavlja svakog od likova pred moralnu dilemu. O političkoj nekorektnosti da ne govorimo, dovoljno je pomenuti na koji način se tretira uloga SAS-ovaca i uopšte britanskih obavještajaca u sukobima u kojima oni nisu učestvovali. Rasplet donosi neku vrstu pomirljivog finala, iako je reditelj ostavio jednu od opcija otvorenu i kroz nju provlači ono što bi mogla biti poenta.
Killer Elite je u okviru žanra vrhunsko ostvarenje i ako se zanemari površno razrađen odnos glavnih likova i mnogo klišea, sve je na svom mjestu. Ovo je jedan od onih rijetkih krimi trilera iz prošle godine koji obavezno treba pogledati.
BL!N MAGAZIN
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook