ISTRAGA PROTIV BIVŠIH DIREKTORA ŽELJEZNICA RS

Uzeli po 100.000 maraka mita od 'Mitala'?!

Arhiva19.06.11, 14:46h

Bivši direktori ŽRS-a godišnje su primali po 100.000 KM mita od „Mitala" kako bi tom koncernu omogućili jeftiniji prevoz rude gvožđa od Prijedora do njihove željezare u Zenici, tvrde izvori bliski vrhu MUP-a RS.

Petko StanojevićFOTO: Press

Petka Stanojevića štiti poslanički imunitet

Bivši direktori „Željeznica RS" primali su svake godine najmanje po 100.000 maraka mita od koncerna „Mital", u vlasništvu indijskog milijardera Lakšmija Mitala, kako bi im omogućili jeftiniji prevoz rude gvožđa od prijedorskih rudnika do njihove željezare u Zenici, tvrde za Press RS odlično obaviješteni izvori bliski vrhu MUP-a RS.

Kako saznajemo, istraga o primanju mita, kojom je obuhvaćeno više nekadašnjih direktora i drugih visokih rukovodilaca ŽRS, vodi se već duže vrijeme, a dokazi o milionskoj šteti željezničkom sistemu RS ovih dana bi trebalo da budu i zvanično predati Okružnom tužilaštvu u Doboju.

Iako se detalji istrage još čuvaju u strogoj tajnosti, naši izvori tvrde da je policija prikupila čvrste dokaze koji teško terete nekoliko bivših direktora da su primili mito od koncerna koji je u vlasništvu indijskog „kralja čelika" i jednog od najbogatijih ljudi na svijetu, kako bi „Mitalu" omogućili ekstra povoljne troškove prevoza rude.

S obzirom na količinu prevezene rude i njihovu isključivu upućenost na željeznički prevoz, „Mital" je pored zvorničke Fabrike glinice „Birač" ubjedljivo najjači klijent ŽRS, s kojim oni već nekoliko godina sklapaju godišnje ugovore teže od 10 miliona KM.

- Sumnja se da su direktori ŽRS za svaki aneks bazičnog ugovora o transportu rude gvožđa primali mito od najmanje 100.000 KM godišnje. Naime, tim aneksom temeljnog ugovora utvrđivalo se samo koliko će rude svake od prethodnih godina biti prevezeno i kolika će cijena tog prevoza biti. Istraga je bila temeljna, a zasnivala se na sumnji da je „Mital" imao izuzetno povoljan ugovor i njegove anekse za prevoz rude, što je dodatno pogoršalo ionako težak položaj ŽRS, koje grcaju u dugovima većim čak i od 200 miliona KM. S obzirom na prikupljeni materijal i dokaze, policija u saradnji sa tužilaštvom ovih dana obavlja intenzivne konsultacije u vezi sa ovim slučajem, koji bi za nekoliko dana i zvanično trebalo da pređe u ruke tužilaca - tvrde naši izvori bliski istrazi.

Za mjesec dana nisam uspio da uđem u sve te finese, ali vjerujem da neke naše cijene prevoza treba mijenjati.

Prema podacima iz ŽRS, ugovor sa „Mitalom" u posljednjih nekoliko godina potpisivala su dva bivša generalna direktora, Ljubo Pašalić i Petko Stanojević, koji je sada poslanik u Narodnoj skupštini RS. Posljednji ugovor, vrijedan 12 miliona KM, potpisao je Stanojević, koji je juče bio nedostupan. Ipak, ako bi se desilo da prijavom bude obuhvaćen i Stanojević, on bi lako mogao da izbjegne eventualno krivično gonjenje, jer može da iskoristi svoje zakonsko pravo i pozove se na poslanički imunitet. Prema tumačenju pravnih stručnjaka, imunitet štiti Stanojevića od gonjenja za sva navodna krivična djela počinjena prije ulaska u skupštinu, i tako bi bilo sve dok mu poslanički mandat traje.

Srećko Šaran nije obuhvaćen istragom?
Prema saznanjima Pressa RS iz MUP-a RS, istragom o poslovanju ŽRS sa „Mitalom" nije obuhvaćen Srećko Šaran, nekadašnji član Upravnog odbora ŽRS, uprkos tome što je u nedavnom sudskom procesu protiv šefova „Hrvatskih željeznica" u Zagrebu označen kao njihov saradnik. Naime, suđenje bivšim čelnicima HŽ-a razotkrilo je uhodanu šemu po kojoj je, prema tvrdnjama optuženih rukovodilaca, Šaran dodavao svoju proviziju na cijenu tereta koji je prolazio kroz RS. Andrija Sarić, rukovodilac HŽ-a, na suđenju je otkrio da je Šaran, koji sada radi u Regulatornom odboru za Željeznice BiH, uzimao proviziju od 10 centi po toni prevezene robe.

ŽRS određuje popuste

U „Mitalu" juče nisu željeli da komentarišu policijske nalaze, tvrdeći da ne znaju ni za kakvu istragu. O istrazi ništa ne zna ni novi direktor ŽRS Dragan Savanović. On tvrdi da još nije upoznat sa tim kako su njegovi prethodnici sklapali ugovore sa „Mitalom", budući da je na toj funkciji tek mjesec dana.

- Za mjesec dana nisam uspio da uđem u sve te finese. Međutim, utvrđena tarifa za prevoz robe, pa tako i rude, mora da se poštuje, ali vjerujem da neke cijene prevoza treba mijenjati. Ipak, to ne može da se uradi bez prethodne analize, tako da se ne bih upuštao u ocjene da li su naše usluge prevoza proteklih godina bile prejeftine - kaže Savanović.

U Vladi RS tvrde da su ŽRS imale pravo da direktno dogovoraju cijene sa „Mitalom" i da im daju popust, budući da je riječ o njihovom najvećem klijentu, ali da ne znaju da li su ti popusti bili preveliki. Marinko Biljanović, pomoćnik ministra za saobraćaj i veze, kaže da vlada samo generalno određuje tarife za željeznički prevoz, dok ŽRS određuju koliki popust mogu da daju, što zavisi i od količine robe.

NISKE CIJENE TRANSPORTA RUDE GVOŽĐA SUMNJIVE MUP-u RS
- Mi nismo kontrolisali te cijene ni date popuste, budući da u ŽRS funkcionišu nadzorna tijela zadužena za te poslove. Pretpostavljam da je „Mital" imao popust, ali mi ne znamo koliko su plaćali ŽRS, jer je to njihova nadležnost - tvrdi Biljanović.

(Press, BLIN, sv)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook