BUDUĆNOST SVEMIRSKIH LETOVA SAD NEIZVJESNA

Karta do kosmosa košta 60 miliona dolara?

Arhiva19.06.11, 09:27h

Četvoro astronauta će 8. jula, kada je planirano lansiranje jedinog preostalog šatla „Atlantisa“, ući u istoriju kao posljednja posada koja je učestvovala u 30-godišnjem programu svemirskih šatlova američke Nacionalne agencije za aeronautiku i istraživanja svemira (NASA).

Posljednji spejs šatlFOTO: AP

Prvi put otkako su poslale čovjeka u kosmos, SAD nemaju svoju letjelicu koja bi prevozila astronaute u orbitu, pa će Amerikanci zasad morati da koriste ruske kapsule „Sojuz“ za letove do Međunarodne svemirske stanice. Budućnost američkih svemirskih letova s ljudskom posadom neizvjesna je zbog razmimoilaženja oko odredišta budućih misija.

Kraj programa svemirskih šatlova otpočeo je 2003, kada se „Kolumbija“ raspala prilikom povratka na Zemlju, a svih sedam astronauta je poginulo. Još jedan razlog za ukidanje programa bili su i rastući izdaci. NASA kaže da se na samo jedno lansiranje potroši oko 450 miliona dolara. Međutim, zagovornici razvoja svemirskog programa tvrde da troškovi iznajmljivanja „Sojuza“ po čovjeku po jednom letu dostižu 60 miliona dolara, što je skupa karta za izlazak u orbitu.

Predsjednik Barak Obama prošle godine je u Svemirskom centru „Kenedi“ iznio svoju viziju svemirskih letova s ljudskom posadom i založio se za izgradnju nove rakete za svemirska putovanja do 2015, za misije na asteroide oko 2025, a zatim u orbitu oko Marsa do 2030. i najzad za slijetanje na Crvenu planetu i bezbjedan povratak do Zemlje, a za ostvarenje tih ciljeva izdvojeno je u budžet NASA šest milijardi dolara u narednih pet godina.

U skladu s tim, NASA je prošlog mjeseca otkrila prvu američku letjelicu koja će zamijeniti šatlove: to je višenamjenska raketa s posadom (MPCV) za istraživanje svemira, zasnovana na konceptu kapsule „Orion“, koja je usavršena u okviru ukinutog programa „Sazvježđe“, a gradi je američka kompanija „Lokid Martin“. NASA planira prvo lansiranje „Oriona“ 2016, dok za MPCV još nije određen tačan datum. U „Sazvježđe“, to jest letjelicu „Orion“ i rakete „Ares 1“ i „Ares 2“, kojima se ona lansira u orbitu, već je uloženo devet milijardi dolara.

MPCV će, po riječima Čarlsa Boldena, administratora NASA, biti najveći svemirski brod koji je do sada napravila NASA i „10 puta“ bezbjedniji od šatlova.

Vizija predsjednika Obame obuhvata i ohrabrivanje privatnih kompanija da razvijaju novu generaciju letjelica za prevoz američkih astronauta u kosmos. NASA je izdvojila 270 miliona dolara za četiri firme koje će im pomoći da konstruišu nove rakete i kapsule. „Blu oridžin“, „Boing“, „Sijera Nevada korp“ i „SpejsX“ nadaju se da će do sredine decenije obezbjeđivati taksi usluge astronautima NASA. Iako je NASA uložila velika sredstva u komercijalne ugovore, u Kongresu se još vodi žučna rasprava o tome da li je privatni sektor dorastao zadatku projektovanja letjelica bezbjednih za ljudsku posadu.

- Ohrabrivanje privatnog sektora jedini je način da se uštede sredstva u ovo vrijeme stezanja kaiša. Osim toga, investiranjem u privatni sektor umjesto davanja milijardi dolara Rusima NASA stvara nova radna mjesta u Americi - poručuje Džon Gedmark, direktor Federacije komercijalnih letova.

(Blic, BLIN, sv)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook