Kada je nedavno sastavio i na popularni internet oglasnik "Krejg listu" postavio duhovit oglas ne bi li našao kupca za svog 'juga' koga ima još od 1988, 43-godišnji Amerikanac iz okoline Los Anđelesa nije ni pomišljao da će time uvrijediti mnoge Srbe, koji su ga zasuli uvrijedljivim mejlovima, u kojima mu čak prijete i smrću.
"Prodajem gomilu jugo đubreta. Dizajnirao ga je retardirani inžinjer, a sklopila grupa pijanih radnika. Ima performanse i lakoću rukovanja kao kolica u prodavnici robe za dolar.
Možete računati da će upaliti svakog jutra kao što se možete pouzdati u Bernija Mejdofa (vlasnika piramidalne štedionice koja je mnoge poznate Amerikance ojadila za oko 50 milijardi dolara – prim.).
Održava svoju vrijednost kao kuće u predgrađu Alabame. Od ovog auta jača je konzerva koka-kole. Prešao je 38.000 milja, prvi sam vlasnik, imam sve originalne papire iz 1988, nije udaran. Najgora kola koja možete imati... Ponesite 2.200 ili dajte ponudu za ovaj komad .... istorije."
- Moje namjere nisu bile zlonamjerne, već humorističke – kažu da sam još od prvog razreda pokazivao specijalni smisao za humor – ali mnogi Srbi su ovaj oglas doživjeli lično", rekao je novinaru "Politike" u imejl prepisci autor oglasa koji ne želi da mu se pominje ime, jer je, kaže, porodični čovjek, a prijeteće poruke nije shvatio kao zabavne, zbog čega je odbio i da za "Politiku" razgovara o svojim 22- godišnjim iskustvima sa automobilom koji je, uprkos svemu, ušao u američku automobilsku istoriju.
- Primio sam zaista mnogo imejlova, i oko polovina je sa rasnim pogrdama (na račun Amerikanaca), vulgarnostima i drugim ružnim riječima, uključujući i prijetnje smrću. Srbi ne znaju za humor - kaže ovaj 43-godišnjak, porijeklom iz Izraela.
- Oglas je zaista nesvakidašnji, ja ga ne bih tako sastavio, ali Amerikanci baš ovako doživljavaju ovaj automobil - prokomentarisao je ovaj slučaj za "Politiku" Džejson Vujić, profesor istorije na Vudbridž univerzitetu iz Virdžinije i autor prošle godine ovde veoma zapažene knjige "Jugo – najgori auto u istoriji".
Naslov je bio samo metafora za sudbinu velikog poslovnog poduhvata naše "Zastave" i kontroverznog američkog preduzetnika Malkolma Briklina, koji je sredinom osamdesetih uzletio, ali se na kraju, uoči početka raspada Jugoslavije, neslavno završio.
- Ja lično nisam dobijao prijetnje smrću, ali sam shvatio da mnogi Srbi ovaj auto doživljavaju kao nacionalni simbol i žele da ga odbrane. Mnogo ljudi iz Srbije ostavilo je gadne poruke na mojoj ’fejsbuk’ stranici, iako nikad nisu pročitali moju knjigu - objašnjava on.
- Kao što znate, ja sam u knjizi ’jugo’ u stvari branio i samo analizirao zašto Amerikanci misle da je to najgori auto u istoriji. To njihovo uvjerenje je činjenica. Suprotno onome što misli prosječan Srbin, prosječni Amerikanac nema pojma o geografiji i nema predstavu gdje se nalazi Jugoslavija (odnosno gdje se nalazila), a sasvim sigurno ne povezuju ’jugo’ sa Srbijom i Srbima."
Profesor Vujić smatra da su Amerikanci mrzili "jugo" zato što je bio zastario i loše napravljen mali auto na najkonkurentnijem automobilskom tržištu svijeta.
- Tokom osamdesetih Amerikanci su željeli skupa kola kao statusni simbol, a ne jeftino sklopljene ’jugiće’ – i u tome je suština - objašnjava Vujić.
Zanimljive su i reakcije običnih Amerikanaca na ovaj nesvakidašnji oglas. "Treba poštovati nekog ko prodaje nešto što je zaista đubre, a pri tom to pošteno kaže. Prodavac ’juga’ iz 1988. iz Kalifornije trebalo bi da razmotri karijeru kao komičar, zato što je oglas zaista urnebesan", napisao je izvjesni Brajan Lons.
- Sviđa mi se izgled tog auta, izgleda kao da je pripremljen za auto-kros ili reli. Nedostaje mu samo neko ko će da ga gura - napisao je neimenovani bloger.
(MONDO/ds)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook