I dok se širom svijeta obilježava Crni petak, često nazivan "praznikom potrošačkog društva", stručnjaci upozoravaju da se iza privlačnih popusta kriju i ekonomski i psihološki mehanizmi kojima je cilj da nas podstaknu na kupovinu – racionalnu ili impulsivnu. O ovim aspektima za emisiju "Novi dan" govorile su Melika Husić Mehmedović, ekonomistkinja, i Elma Pašić, psihologinja.
Ekonomska strana Crnog petka: Ko zapravo profitira?
- Vrlo je teško govoriti o našem tržištu. Imamo podatke iz Amerike – prošle godine potrošeno je 10 milijardi dolara. Na Alibabi se svake sekunde obradi više od 100.000 finansijskih transakcija -navodi Husić Mehmedović uz poređenje razmjera.
Ipak, ističe da Crni petak može donijeti korist svima – kompanijama, potrošačima i ekonomiji, pa čak i malim tržištima poput našeg:
"Sve zavisi kako se pripremimo i kako se vodimo današnjim sniženjima."
Dodaje da je prošle godine u svijetu zabilježen iznenađujući trend: manje impulsivnih kupovina, a više fokusiranja na osnovne životne potrepštine – hranu, higijenu i kućne proizvode. Inflacija je, čini se, potrošače natjerala da razmišljaju racionalnije.
Zašto kupujemo impulsivno?
- Uvijek kad smo emocionalno pobuđeni, naš mozak ne radi u punom racionalnom kapacitetu - pojašnjava psihologinja Elma Pašić.
Emocije aktiviraju sistem "preživljavanja", raste kortizol, ubrzava se puls, a frontalni korteks – centar za donošenje odluka – usporava.
Zato, kaže Pašić, često kupujemo ono što nam ne treba, a vjerujemo da smo "prevarili sistem":
Mozak ne zna je li ovo samo današnji dan ili nas neko pred pećinom napada. Reaguje isto.
Kao najbolji mehanizam zaštite preporučuje – kognitivnu pauzu:
"Moja rahmetli majka bi rekla – puhni malo oko sebe. Razmislite: da li bih ovo kupila i da nije na sniženju?"
Da li se sistem igra s nama ili mi s njim?
Na pitanje jesu li popusti realni ili vješto upakovan marketinški trik, ekonomistkinja objašnjava da u suštini nema prevare – osim ako sami sebe ne prevarimo.
- Kompanija koja krene s ciljem da prevari potrošača može to učiniti, ali samo jednom. Neće dobiti lojalnog kupca - kaže Husić Mehmedović.
No ističe da su ove godine popusti globalno skromniji:
- Primijetila sam da su popusti znatno niži – 20%, 30%. Ranije je bilo mnogo više minus 50% -ističe.
Savjeti potrošačima i kompanijama
Za potrošače:
planirajte unaprijed
kupujte ono što ste već duže vrijeme željeli
budite racionalni, ali je u redu i počastiti se
izbjegavajte kupovinu onoga što nije u vašem "referentnom setu želja"
Za kompanije:
izbjegavati stalna velika sniženja jer ruše vrijednost brenda
davati dodatnu vrijednost: "jedan + jedan gratis", poklon uz kupovinu, dodatne usluge
graditi lojalnost neočekivanim, ali smislenim pogodnostima
Jesu li žene zaista "meta" Crnog petka?
Pašić potvrđuje da se globalno širi trend "no buy" – mjesec ili duži period bez kupovine, kao i fokus na racionalnost nakon perioda pandemijskog online šopinga i ekonomske nesigurnosti.
Govoreći o ulozi žena u svijetu kupovine, Husić Mehmedović ističe da žene i dalje donose većinu kupovnih odluka u domaćinstvu – od namirnica do automobila.
- To im daje moć, a ne predstavlja ih kao neosnažene - naglašava.
Pašić dodaje da su obrasci kupovine različiti: žene češće kupuju više manjih stvari, dok muškarci češće ciljaju jednu veću kupovinu. Ukupna potrošnja na kraju često bude slična.
(DEPO PORTAL/af)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook