Tramvaj zvan 'zamalo'

Jeste li znali da je i Mostar trebao imati tramvaj? Ovo je priča o propuštenoj prilici iz 1899. godine

Nedjeljni magazin21.11.25, 09:51h

Jeste li znali da je i Mostar trebao imati tramvaj? Ovo je priča o propuštenoj prilici iz 1899. godine
- Sve su te radnje od prijeke potrebe za zdravstveni i ekonomski razvitak našeg grada, a osim toga bit će od njih i znatne materijalne koristi, kao što to najbolje vidimo kod sarajevske općine - naveo je tada vijećnik Đikić

 

 

Poznat po Starom mostu i bogatoj historiji, Mostar je krajem 19. stoljeća bio i na korak do toga da postane jedan od rijetkih gradova u regiji s tramvajem.

 

Na sjednici Općinskog vijeća 1899. godine, gradsko je poglavarstvo donijelo odluku o uzimanju zajma od 500.000 forinti (oko 2,5 miliona eura), kojim je Mostar trebao dobiti gradsku vodovodnu mrežu, ali i niz drugih infrastrukturnih projekata, prenosi Bljesak.

 

Ambiciozan plan modernizacije Mostara

 

Kako se navodi u knjizi "Veliki graditelj Miroslav Loose" autora Karla Drage Miletića, na prijedlog vijećnika Mehmeda ef. Đikića, tim je zajmom bilo planirano finansirati tržnicu, ubošku kuću, kanalizaciju, kupalište, treći most, električnu rasvjetu i tramvaj.

 

- Sve su te radnje od prijeke potrebe za zdravstveni i ekonomski razvitak našeg grada, a osim toga bit će od njih i znatne materijalne koristi, kao što to najbolje vidimo kod sarajevske općine - rekao je vijećnik Đikić na sjednici Općinskog vijeća vođenoj 16. februara 1899. godine.

 

U to vrijeme, kako zapisuje historičar Miletić, na čelu Mostara bio je H. Ahmetbeg Hadžiomerović, dok su dužnost dogradonačelnika obnašali Đorđo Glavan i Ivan Bašadur.

 

Vijećnik Ante Butigan dao je prijedlog da se uz vodovod, koji je u to vrijeme bio gorući problem ovog grada, sagradi i treći most preko Neretve jer je po "prometnim odnošajima ovog grada od prijeke potrebe".

 

Nadalje su mnogi vijećnici izjavili da uviđaju važnost i hitnost predloženih radnji, ali da valja najprije pričekati na realiziranje vodovodne mreže i tek onda meritorno donijeti zaključe o ostalim prijedlozima.

 

Zanimljiva je i činjenica kako je, prema izvještaju, postojalo vrijeme kad je budžet Grada Mostara bio u suficitu. Naime, prema planiranom troškovniku za izvođenje ovih radnji navedeno je kako se 'dohoci ove općine tako povoljno razvijaju da može svake godine u ime kamata i amortizacije zajma i svotu od 10-15.000 forinti u njen proračun uvršćivati, što se najbolje vidi ih njezinih pretećaka prošlih godina'.

 

Mostar propustio priliku za tramvaj

 

I dok su neki projekti kasnije realizirani, mostarski tramvaj nikada nije ugledao svjetlo dana.

 

Ideja je zamišljena po uzoru na Sarajevo, gdje je prvi tramvaj pušten u saobraćaj 1. januara 1885. godine, no u Mostaru se plan nikada nije ostvario.

 

Tako je Mostar, iako je još prije više od stoljeća imao ambiciozan plan modernizacije, propustio priliku da postane grad s tramvajskim saobraćajom.

 

(Bljesak.info/DEPO PORTAL/au)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook