Razgovarao: Miroslav AJDER
Zbog ljubavi prema instrumentu, a i muzičkom obrazovanju i aktivnom bavljenju muzikom, 28-godišnji Banjalučanin Milan Mika Aćimović odlučio je da spoji ugodno s korisnim. Prije dvije godine obratio se najpoznatijim proizvođačima klavira, Petrofu, Jamahi, Bosendorferu, Forsteru, Stenveju, da se raspita o tome na koji način se može obučiti za klavir štimera. Javili su mu se samo iz Stenveja, koji važi za vrhunskog proizvođača klavira. 'Ono što su Rols-rojs i Ferari u automobilskoj industriji, to je Stenvej za klavire, priča Aćimović i dodaje da su ga uputili na Marija Bjelanovića iz Beograda, glavnog štimera tamošnje muzičke akademije, predstavnika Stenveja za naše područje, koji je punih 35 godina klavir-štimer.
Mada Bjelanović ne prima učenike, Aćimović je ipak, uz pomoć poznanstava, uspio da se nađe sa njim i da dogovori saradnju.
'U Banjaluci ima sjajan Stenvej koncertni klavir u Banskom dvoru, jedan od najreprezentativnijih u gradu, trenutno se ne koristi. Druge institucije takođe imaju klavire, poput Akademije umjetnosti,Muzičke škole, Muzeja savremene umjetnosti i Muzeja RS' |
- Mario Bjelanović održava klavire u najvećim institucijama kulture: Kolarcu, Sava centru, Narodnom pozorištu, Muzičkoj akademiji ... Na nagovor nekih ljudi koji poznaju i mene i njega, odlučio je da prihvati da dolazim kod njega. Odmah mi je provjerio sluh, na licu mjesta raštimao žicu, dao ključ i rekao naštimaj za deset minuta. Pokazao sam se dobro i prihvatio je da dolazim kod njega na časove i obuku, koja traje već više od godinu dana – ispričao je za BLIN MAGAZIN Aćimović.
On kaže da, iako ovaj umjetnički zanat izumire, ima „mladih snaga“ koje ga održavaju u životu, i što je još važnije, da posla odnosno potražnje za klavir-štimerima ima u Banjaluci, ali i u cijeloj BiH, jer nema profesionalnog klavir štimera.
BANJALUKA, 21. VIJEK Išao sam da pogledam jedan klavir u Karanovcu. Jedan gospodin me je pozvao i rekao da tamo ima polu-koncertni klavir i ništa mi više nije rekao. On hoće da ga uzme, pa da vidim kakav je... To je bio užas. Zatekao sam klavir iz Beča, star preko 100 godina, ručni rad – fantastičan instrument ali u nikad gorem stanju. Instrument je stajao u osnovnoj školi pa su se djeca iživljavala, unutra je bilo svega, ukrasna letva ispod dirki, bila je iščupana nasilno i njihov školski domar ju je zakucao ekserom u dirku, ne znajući kako da je pravilno postavi. Nisam mogao vjerovati da vidim takav biser, tako star instrument, koji je rijetkost naći na našim prostorima. I sve se to da spasiti ali je taj gospodin bio prilično bahat i ja sam digao ruke od toga, jer mu nisam mogao objasniti da postoji profesionalno lakiranje klavira već on ima svog majstora koji će njemu lakirati instrument i tome slično. Čak mi je i rekao da bi on instrument stavio u kuću, da mu na klaviru stoji cvijeće, da izgleda lijepo... |
Muzičke akademije u Banjaluci i Sarajevu nemaju obrazovan kadar za održavanje instrumente, za razliku od akademija u regionu, a ta oblast nije regulisana ni zakonski. Zbog toga nekolicina profesora priprema prijedlog koji će uputiti ministarstvu prosvjete i kulture, da bi se ubrzalo pravno regulisanje zanimanja klavir štimera kao deficitarnog zanimanja.
- Od profesora srednje Muzičke škole u Banjaluci i Muzičke akademije, koji su upoznati sa onim što trenutno radim i za šta se obrazujem, dobio sam pozitivno mišljenje. Kažu da je jedina stvar koja je potrebna za zaposlenje, sertifikat ili diploma ili će se možda ići na kompenzaciju, da me prime u radni odnos bez plate dok ne dobijem sertifikat iz Stenveja. Do sada je konstantno bio slučaj da su jednom godišnje zvali nekoga iz inostranstva, ko provede mjesec dana u Banjaluci i obiđe sve klavire, radi noću kada nema nastave, a to je mnogo skupo za škole. Ovako bi se više isplatilo, da se za normalnu platu zaposli domaći čovjek – objašnjava Aćimović.
Kaže da trenutno ima više posla u Beogradu, jer se u Banjaluci još upoznaju sa tim da se on bavi održavanjem klavira, mada mu se, priča, svaki dan javlja sve više ljudi i u našem gradu, jer se kod nas štimanjem klavira bavi samo jedan čovjek, i to neprofesionalno.
Klavir štimer mora da zna sve o klaviru. U suprotnom , samo je serviser, kaže Aćimović i napominje da je to filozofija kojom se vodi njegov profesor i koju prenosi i na njega. Bjelanović ga uči da klavir štimuje „na uho“, bez savremenih pomagala poput elektronskog štimera, što instrumentu daje poseban zvuk, u skladu sa kompozicijom koju neko želi da svira. U okviru prve faze obuke, priča, naučio je regulaciju zvuka i štimanje, a druga faza obuhvata i stolarske poslove, pravljenje bakarnih žica, lakiranje, upoznavanje mašina...
- To je druga faza koju trebam da završim i nadam se da ću krajem iduće godine dobiti „zelenu kartu“ za Stenvej, gdje bi oni, na preporuku profesora, meni dozvolili da dođem kod njih u Hamburg na mjesec dana i da me „propuste kroz prste“ nakon čega bih dobio njihov sertifikat koji važi u cijelom svijetu, kao jaka diploma u tom pozivu – kaže Aćimović.On objašnjava da u svakom poslu, pa i u slučaju klavir štimera, treba imati ljubav prema pozivu: 'Klavir ima između 240 i 260 žica i sve ih treba naštimati jednu po jednu, na 440 HZ (herca) za šta je nerijetko potrebno strpljenje. Samo štimanje instrumenta preporučuje se svakih šest mjeseci, sa jeseni na proljeće, jer u tom periodu mijenja se oscilacija vazduha, i svi dijelovi u klaviru, uključujući i žice, se šire i skupljaju. Samim tim dolazi slabljenja i razvlačenje a žica i zato se klavir i raštimava'.
Prema njegovim riječima, postoje razne vrste/tipovi klavira koji daju različitu boju zvuka i tu se ističe njihov kvalitet ili nekvalitet, a karakteristike klavira određuje upravo dizajn zvuka i cjelokupno „sređivanje“ instrumenta i tu je uloga klavir-štimera veoma važna.
- Često kad dođemo kod nekoga da vidimo klavir, na njemu su ili vaze za cvijeće ili knjige ili nešto drugo, a sve to šteti njegovom tijelu i konstrukciji , samim tim i zvuku. Sjećam se, kada sam kupovao svoj klavir, baka koja nam je otvorila vrata nosila je u rukama supu i, kako nije imala gdje da spusti supu da nas pusti da pogledamo instrument, ostavila je vruću supu na poklopac od dirki. I dan-danas je tu ostala fleka, gdje je drvo izgorilo. Klavir mora da izbjegava sunčevu svjetlost, da bude smješten u prostoriji do 20 stepeni u kojoj je do 60 procenata vlažnosti vazduha – priča Mika.
Njegov cilj je da kompletira obuku i da u Banjaluci otvori radionicu: 'U njoj bih mogao servisirati naše institucije – muzičke škole, srednju i nižu i Fakultet muzičke umjetnosti – da održimo nivo. Ako Banjaluka teži da bude vodeći grad u ovom dijelu RS i BIH, trebalo bi da ulaže u mnoge oblasti, pa i u štimanje klavira'.
Blin Magazin želi puno sreće Miki i nada se da će naići na razumijevanje nadležnih institucija, te svojim radom i zalaganjem oživjeti ljubav prema klaviru i kod mlađih generacija u Banjaluci.
KAKO SE ODRŽAVA KLAVIR? Za sitne popravke na klaviru, ako je u dobrom stanju i održava se svakih šest mjeseci, nije potrebno više od sat i po do dva sata. Takva usluga košta od 25 od 50 evra, što je standard na našim prostorima. Sa druge strane, klaviri koji se štimaju jednom u tri do pet godina, čak i kada se naštimaju, nakon nekoliko sati žice krenu da labave i kod takvih instrumenata neophodno je 5-6 puta doći i mijenjati žice. Popravke visokokvalitetnih koncertnih klavira, kada „ode“ cijelo tijelo, znaju koštati i do 30 hiljada evra, kaže Aćimović. Alat za štimovanje klavira je specifičan i jako skup. Kao i svaki majstor, tako se i klavir štimer trudi da ima što kvalitetniji alat. Cijena ključeva koji se koriste za štimanje klavira kreće se od 150 evra za solidan do 2000 evra za najbolje ključeve. Tu su i razni filcevi, kojima se priguše druge žice dok se jedna štimuje, brojne spužvice i sličan prateći pribor. Zanimljivo je da klavirske žice mogu da izdrže 27 tona tereta i da Stenvejev model koncertnog klavira košta i do 100 hiljada evra. |
(BLIN MAGAZIN)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook