Detaljna analiza troškova

Blokada putnog pravca Sarajevo – Jablanica – Mostar košta bh. društvo 1.000.000 KM dnevno

Biznis Klub09.10.24, 20:41h

Blokada putnog pravca Sarajevo – Jablanica – Mostar košta bh. društvo 1.000.000 KM dnevno
- Ovo su samo direktni troškovi, dok su indirektni troškovi uvijek nekoliko puta veći - naglašava Hadis Bajrić, doktor tehničkih nauka

 

 

Blokada putnog pravca Sarajevo – Jablanica – Mostar, izazvana oštećenjima od poplava i bujica, košta građane i privredu minimalno milion maraka dnevno. Ove procjene odnose se na direktne troškove, dok su indirektni troškovi obično nekoliko puta veći.

 

Hadis Bajrić, doktor tehničkih nauka s Katedre za industrijsko inženjerstvo i menadžment na Mašinskom fakultetu u Sarajevu, analizirao je za Bloomberg Adriju štete koje trpe građani i privreda zbog prekida putne komunikacije između Sarajeva i Mostara. Prema zvaničnoj statistici, na ovoj relaciji prosječno prođe 9.000 vozila dnevno.

 

Bajrić objašnjava da će korištenje alternativnog pravca preko Foče značiti dodatnih 110 kilometara i tri sata vožnje, što povećava troškove prevoza za približno 40 KM. U slučaju da u vozilu putuju dva putnika, dodatni troškovi iznose oko 60 KM po vozilu, čime se ukupni trošak penje na 100 KM po vozilu.

 

Ako se koristi alternativni put Sarajevo – Bugojno – Mostar, troškovi su još veći: dodatnih 190 kilometara i tri sata vožnje povećavaju troškove prevoza za 70 KM, što sa dodatnih 60 KM po vozilu iznosi ukupno 130 KM po vozilu.

 

- Jednostavnim množenjem dodatnih troškova s prosječnim brojem vozila od 9.000, uz pretpostavku ravnomjerne disperzije saobraćaja na oba alternativna putna pravca, dolazimo do podatka da blokada putnog pravca Sarajevo – Jablanica – Mostar košta naše društvo 1.000.000 KM dnevno. Ovo su samo direktni troškovi, dok su indirektni troškovi uvijek nekoliko puta veći - naglašava Bajrić.

 

On dodaje da je ovaj izračun urađen pod pretpostavkom da su sva vozila lična putnička. Uzimajući u obzir značajan procenat teretnih vozila, iznos od milion KM dnevno može se smatrati minimalnim direktnim troškom.

 

Bajrić ističe važnost provođenja ovakvih analiza prije donošenja odluka o zatvaranju saobraćajnica. Često se, kako kaže, donose ishitrene odluke i bez vanrednih situacija, što je pokazalo i iskustvo sa saobraćajnim blokadama tokom rekonstrukcije tunela Vranduk, gdje je frekvencija saobraćaja na toj dionici bila 13.000 vozila.

 

- Više bi se isplatilo izgraditi potpuno novu saobraćajnicu koja bi trajno ostala kao alternativna komunikacija - dodaje on.

 

Bajrić također naglašava da su ključne saobraćajnice često smještene u kanjonima, što povećava rizik od višesatnih obustava i blokada cijelih regija. “Uviđaji moraju biti brži, jer su trenutni procesi uviđaja spori i nepotrebno produženi. Troškovi nisu uvijek vidljivi, a upravljačke strukture možda nemaju svijest o šteti koju to čini građanima i privredi,” zaključuje Bajrić.

 

Osim toga, podsjetimo da su katastrofalne poplave i bujice pogodile Bosnu i Hercegovinu u petak, čime su dodatno ugroženi transportni putevi i željeznička povezanost s Lukom Ploče u Hrvatskoj. Štete na infrastrukturi i prekid komunikacija dodatno opterećuju ekonomiju i otežavaju život građanima pogođenih područja.

 

(Bloombergadria.com/DEPO PORTAL/au/Foto: Linkedin)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook