Ljetni odmori, koji bi trebali biti vrijeme opuštanja i uživanja, postaju noćna mora za sve veći broj turista koji koriste platformu Booking.com. Prema izvještaju, došlo je do značajnog porasta prijevara na ovoj popularnoj stranici za rezervaciju smještaja, pri čemu su mnogi korisnici prevareni za tisuće eura, piše Daily Mail, prenosi Direktno.hr.
Jedan od njih je i 77-godišnji Mick Thoma koji je ni kriv ni dužan postao žrtva online prevare. Mick, njegova žena i prijatelji redovito putuju po Evropi, a nedavno su posjetili Krakov, Berlin, Bruxelles i Normandiju.
Za svoju sljedeću avanturu, Mick je rezervirao hotel u Amsterdamu za početak septembra te dogovorio plaćanje hotela neposredno prije dolaska. No, u julu je na platformi Booking.com primio poruku u kojoj se traži da slijedi poveznicu i uplati 848,95 britanskih funti kako bi potvrdio rezervaciju.
- Primio sam poruku, navodno od hotela, putem platforme Booking.com, u kojoj se traže moji podaci o kreditnoj kartici. U poruci je pisalo da će u protivnom moja rezervacija biti poništena - kaže Mick.
Nakon što je kliknuo za plaćanje, nije dobio nikakvu potvrdu plaćanja. Odlučio je ponovno kliknuti, ali ni tada nije dobio nikakvu potvrdu. Provjerio je svoj račun i vidio da je novac otišao i da je platio ukupno 1697,90 funti. Tada je posumnjao da se radi o obmani i odmah kontaktirao Booking.com i svoju banku. Banka mu je zamrznula karticu i pokrenula istragu.
Druga žrtva prevare, koja je željela ostati anonimna, jest 54-godišnjakinja Britanka koja je preko platforme Booking.com planirala vikend izlet s mužem koji boluje od neizlječivog raka.
Primila je poruku s linkom na kojem je trebala “potvrditi” rezervaciju u pansionu u Lake Districtu. Kada je kliknula na link, s njene kreditne kartice je skinuto 262,50 funti. Kao i u prethodnom slučaju, i njoj je poruka stigla preko Booking.com aplikacije, pa po njenim riječima, nije imala razloga sumnjati u autentičnost.
Da nešto nije u redu, priznaju i sa same platforme. Tako je u maju glavna direktorica za sigurnost informacija, Marnie Wilking, izjavila da je u posljednjih 18 mjeseci zabilježen porast prijevara na platformi od 500% do 900%.
Ova zapanjujuća statistika ukazuje na značajan problem s kojim se Booking.com suočava, a koji utječe na korisnike koji traže smještaj preko ove globalno popularne platforme. Tačan broj takvih slučajeva nije objavljen, ali čak i donji kraj raspona od 500% predstavlja značajno povećanje.
Atručnjaci za prijevare tvrde da sam sustav tvrtke nije kompromitiran. Umjesto toga, problem je ljudski faktor, tj. neoprezni korisnici koji zlonamjenicima omogućavaju lak ulazak u račune iznamljivača.
Uz velike hotelske lance, na platformi se kao iznajmljivači nalaze i brojni manji hoteli pa i korisnici koji iznamljuju obiteljski smještaj. Bez sigurnosne infrastrukture velikih tvrtki, takvi iznamljivači identificirani su, nažalost, kao laka meta prevaranata.
Jake Moore, stručnjak za prijevare iz tvrtke za kibernetičku sigurnost Eset, kaže da smatra da se manji iznajljivači namamljuju da instaliraju zlonamjerni softver, što zločincima omogućuje pristup njihovim računalima ili drugim uređajima.
U svom pristupu iznamljivačima, zločinci se mogu predstaviti kao članovi javnosti s pitanjem o rezervaciji kako bi namamili osoblje da otvori privitak ili klikne na vezu. Tako se zlonamjerni softver instalira na njihov uređaj.
U jednom primjeru, Moore kaže da je hotel primio e-poštu od osobe koja je tvrdila da je boravila u hotelu i ostavila lijekove. U privitku e-pošte nalazio se dokument koji je, kako su tvrdili, sadržavao detalje o lijekovima, ali je zapravo instalirao zlonamjerni softver.
- Ciljaju male hotele i iznamljivače koji nemaju sigurnosne mjere, a uspijevaju se udaljeno povezati s njihovim računarima - objašnjava Moore.
Iako Booking.com ima sigurnosne mjere poput dvostruke autentifikacije, gdje se kod za pristup šalje u SMS poruci ili e-pošti, iznamljivači koji redovito koriste Booking.com mogu ostati prijavljeni na svom uređaju i ne moraju svaki dan prolaziti kroz provjeru. Na taj način ostavljaju otvorena vrata prevarantima koji se tada okomljuju upravo na one koji su istim iznamljivačima ukazali povjerenje.
Savjet iznajmiteljima smještaja je jednostavan: ako vas se zamoli da napustite platformu za razmjenu poruka Booking.com, ne činite to. “Ne dajte se prisiliti da napustite platformu i platite novac – upravo to je mjesto gdje se takvi problemi javljaju.”
(DEPO PORTAL/af)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook