Građani Srbije, Hrvatske i Crne Gore, koji su godinama redovno dolazili u tržne centre u BiH zbog nižih cijena, suočavaju se s problemom smanjenja količine kupljene robe zbog nemogućnosti ili teškoća u povratu poreza na dodatu vrijednost (PDV).
Tokom pandemije, banke i mjenjačnice su privremeno obustavile ovu uslugu, a nikada je nisu ponovo uspostavile. Prije pandemije, trgovci, posebno u pograničnim zonama, bilježili su visok promet, a podaci Uprave za indirektno oporezivanje BiH pokazuju da su strani državljani u 2019. godini kupili robu u vrijednosti od 136 miliona maraka i zatražili povrat PDV-a od skoro 20 miliona maraka.
Međutim, tokom pandemije promet je značajno opao, a time i povrat PDV-a koji je pao ispod 10 miliona maraka. Tek od prošle godine, prva kompanija koja pruža ovu uslugu, kako stranim tako i domaćim kupcima, postala je dostupna. Ova usluga omogućuje stranim državljanima povrat PDV-a prilikom kupovine u BiH.
Strani državljani ostvaruju pravo na povrat PDV-a za robu koju prenose preko granice u prtljagu, čija vrijednost iznosi između 100 KM. Najčešće se kupuje roba široke potrošnje poput osnovnih životnih namirnica, proizvoda za domaćinstvo i tekstila. Najveći broj kupovina i zahtjeva za povratom PDV-a dolazi od građana susjednih zemalja – Srbije, Hrvatske i Crne Gore.
Iako su neke banke i mjenjačnice u BiH ranije pružale ovu uslugu, nakon pandemije interes za povrat PDV-a u gotovini opao je.
Trenutno, kupci mogu ostvariti povrat direktno na svoje bankovne račune ili kartice. Postupak za povrat PDV-a podrazumijeva popunjavanje i ovjeru obrasca od strane prodavca, koji se zatim pokazuje na granici uz račun za kupljenu robu.
Iako je kompanija “Ushop Tax Free” pružila ovu uslugu od prošle godine, mnoge prodavnice u BiH još uvijek ne nude ovu mogućnost stranim kupcima. Uprkos tome, postupni oporavak trgovine i povrat PDV-a ukazuje na povratak interesovanja stranih državljana za kupovinu robe u BiH.
(Crna Hronika/DEPO PORTAL/af)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook