Stručnjaci smatraju da Njuz.net nije opasnost već neprofesionalni novinari koji te vijesti prenose u medijima. "Tadić se izvinio Francuzima za poraz", "Jelena Karleuša u užem izboru za NIN-ovu nagradu" i "Milka Forcan: 'Vratićemo svaki cent koji je Delta iznela iz Srbije'" - samo su neki od naslova na Njuz.netu.
Od nastanka tog sajta, koji objavljuje izmišljene vijesti, do sada se već više puta dogodilo da medijske kuće prenesu te informacije. Upravo zato se otvara pitanje da li i koliko tako nešto može biti opasno, ali i u kojoj mjeri novinari koji prenose izmišljotine, ozbiljno rade svoj posao?
Do nastanka Njuz.neta je, kako objašnjavaju tvorci tog sajta, došlo zbog potpunog nedostatka satire u srpskoj javnosti. Sa tom idejom, prvo je osnovana grupa na društvenoj mreži Fejsbuk, koja je naišla na dobar odziv, poslije čega je formiran i sajt.
Međutim, ono neočekivano se, prema riječima urednika Njuz.neta Dejana Nikolića, kada su velike medijske kuće počele da prenose njihove vijesti bez prethodne provjere. To je, kaže Nikolić, portalu za koji vijesti piše tridesetak ljudi, dalo potpuno novi dimenziju.
- Sadržaj koji Njuz.net plasira je postao kao neki lakmus test za ponašanje medija onlajn. Naši tekstovi su praktično izbili u prvi plan zbog te navike koju je prije negde hiljadu godina propagirala Resavska škola, a to je prepisivanje bez navođenja izvora - navodi on.
- Samim tim upali su u sopstvenu zamku, jer to nije bila naša namjera. Tekstovi koji su u zemlji i okruženju izgledali previše realno, iako su očigledno apsurdni, po principu Resavske škole drugi medij vidi na prvom koji je to prepisao bez navođenja izvora i to se dalje proširilo lančanom reakcijom - objašnjava Nikolić.
Tako su domaća javnost, ali i region, između ostalog saznali za bolnicu u kojoj se mogu liječiti osobe zavisne od "lajkovanja" na Fejsbuku, izmišljenju vijest koju je prenijela većina medija u Hrvatskoj i BiH. Uveselila nas je vijest da se predsjednik Srbije izvinio Francuskoj za poraz u Dejvis kupu, ali i zatekla mogućnost da se neprijateljske navijačke grupe Delije i Bed blu bojsi ne samo pomire, već i ujedine.
Nikolić, međutim izdvaja jednu od vijesti koja je u Srbiji digla najviše prašine.
- Definitivno posljednji slučaj koji se zaista proširio našom medijskom scenom je da je Jelena Karleuša dobila NIN-ovu nagradu. Gdje smo mi naravno satirisali tu opsesiju Jelenom Karleušom i njenim naravno pozitivnim stavovima, ali nam je taj prelaz iz, da tako kažemo jedne Srbije u drugu, bio vrlo zanimljiv - kaže on.
- Nevjerovatna stvar je da su ozbiljni mediji mogli da pomisle da je tako jedna ozbiljna insititucija kao što je NIN i Komisija za dodjelu nagrade može da dodijeli nagradu za roman nekome ko roman nikada nije napisao. I niko to nije provjeravao, ja ne znam da li su ljudi koji su to objavljlivali zvali NIN-ovu komisiju i Karleušu, nas nisu zvali sigurno - kaže Nikolić.
Urednik NIN-a Nebojša Spaić objašnjava za B92 da je Njuz.net jedan od sajtova koji je pribjegao satiričnom novinarskom žanru koji postoji već nekoliko decenija. Spaić ne vidi nikakvu opasnost od plasiranja izmišljenih vijesti, ali strahuje od loših, neprofesionalnih i lijenih novinara koji takve vijesti prenose.
- Ono što ljudi na Njuz.netu rade je nešto za što se čak i u teoriji odavno zna i što se zove hoaks. Namjerno pretvaranje i izmišljanje nekakvih vijesti i informacija, a da nema nijednog drugog razloga sem samog u sebi. Dakle nije to laganje da bi nešto zaradio - kaže Spaić.
- Jedan od poznatijih svjetskih hoaksa je bila priča o banzai mačkama. Čovjek je izmislio tu priču. Poslao je fotografije mačaka koje su navodno gajene u kutijama da bi bile kockaste i minijaturne. Onda su se raznorazna društva za zaštitu životinja širom svijeta uzbudila - navodi on. Spaić podsjeća na jednu od popularnih gradskih legendi o "Urbanom osvetniku sa Bulevara", plasiranu prije nekoliko godina.
- Ja sam sličnu zabavu uradio prije godinu i po-dvije na svom blogu koji se nalazi na vašem sajtu, kada sam objavio vijest "Urbani osvetnik sa Bulevara", gdje sam izmislio da neko ide i šara nepropisno parkirane automobile. Šest – sedam ozbiljnih medija je to prenijelo. Neki su čak napisali da su došli i da je upravo 'Urbani osvetnik' pobjegao - prisjeća se Spaić.
- Tačno sedam dana kasnije sam objavio da sam sve izmislio i napravio jednu analizu celog tog slučaja. Dakle nije opasnost u objavljivanju samog hoaksa, već u onima koji su neinteligentni da povjeruju da je, recimo, Milka Forcan najavila da će da se vrati svaki dinar koji je "Delta maksi" iznio iz Srbije - smatra on.
Inače, sajt Njuz.net je nekomercijalan sajt, na kome čak postoji mjesto za reklamni baner, na kojem piše "Ovdje nije mjesto za vašu reklamu". Njegovi autori navode da taj posao obavljaju bez nadoknade, a "novinari" sa njima sarađuju dobrovoljno.
(B92, BLIN MAGAZIN/DEPO PORTAL/ma)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook