Upetljana politika

Mehaničari Air Srbija: Bezbjednost aviosabraćaja je ugrožena, naše avione popravlja firma koja ih je do juče prala i čistila

Hronika21.02.24, 08:36h

Mehaničari Air Srbija: Bezbjednost aviosabraćaja je ugrožena, naše avione popravlja firma koja ih je do juče prala i čistila
Kako ističu najvažniji su mehaničari sa licencom koji imaju ovlašćenje da potpisuju takozvane tehničke knjige, bez koje avioni ne mogu da polete

 

 

Čak 25 licenciranih aviomehaničara napustilo je Air Srbija Tehniku samo u posljednje dvije godine, za direktora je po partijskoj liniji postavljen čovjek bez dana iskustva u avijaciji, a poslovi održavanja flote Air Srbije prebacuju se privatnoj firmi koja je doskoro bila zadužena za pranje i čišćenje aviona, ističu u razgovoru za N1 aviomehaničari Air Srbije sa dugogodišnjim iskustvom, tvrdeći da je zbog svega toga ugrožena bezbjednost avioosaobraćaja.

 

- Pred početak ljetne sezone naš sindikat je zatražio povećanje ljudstva jer je obim posla dvostruko veći u odnosu na prošlu godinu. Rukovodstvo Air Srbije odbilo je sve zahtjeve, a da bi preduprijedili naš eventualni štrajk poslove tehničkog održavanja flote prebacuju privatnoj kompaniji Aviostar, koja je donedavno samo prala avione Air Srbije. Od perača aviona postali su firma koja popravlja avione - kažu dvojica mehaničara Air Srbije, koji su, plašeći se mogućih posljedica, zamolili da ostanu anonimni.

 

Prema podacima Agencije za privredne registre, kompanija Avio star osnovana je krajem 2014. godine, a vlasnik je Slovenac Aleš Luci.

 

- Prvi čovjek koga je Luci angažovao za održavanje aviona je Radoslav Perović, rođak jednog visokog funkcionera Socijalističke partije Srbije. Bez obzira na to, nije sporno da je Perović mehaničar sa iskustvom koji poznaje procedure i zna da organizuje ljude. Imamo informaciju da je cijela priča pogurana upravo preko SPS-a jer je nemoguće da tako lako dobiješ dozvolu i uđeš u proces. To ne može drugačije nego političkim putem. Nama se polako uzimaju avioni i guraju se njima, naši ljudi odlaze, a niko ništa ne preduzima - ogorčeni su sagovornici N1, dodajući da zaposleni strahuju za svoju egzistenciju.

 

Kažu da su predstavnici sindikata slali mejlove rukovodstvu, tražili razgovor, iznosili prijedloge sa željom da se dođe do nekog rješenja. Međutim, dodaju sagovornici N1, menadžment kompanije je „ostao gluv“ na sve zahteve sindikata.

 

- Stručan i kvalitetan kadar odlazi umjesto da se takvi ljudi čuvaju jer nije lako naći one koji znaju posao. Nije to čovjek s ulice, to je neko ko ima godine i godine iskustva. Zbog toga smo od rukovodstva firme tražili povećanje plata i zapošljavanje još ljudi jer je u ovakvim uslovima bezbjednost aviosaobraćaja ugrožena. Krajem prošle godine bio je raspisan konkurs na koji se prijavio veliki broj pilota i stjuardesa, ali se za posao mehaničara nije prijavio niko. Neće niko da dođe da radi za pare koje se nude jer mogu da odu u inostranstvo i da zarađuju 45 evra na sat - pričaju licencirani aviomehaničari.

 

Prema njihovim riječima, kompanija Aviostar je, u međuvremenu, visokim platama vrbovala nekoliko mehaničara Air Srbije da pređu u tu firmu.

 

- U početku smo čak smatrali da će i nama biti lakše ako Aviostar preuzme jedan dio posla. Međutim, kako je vrijeme odmicalo ta kompanija je rasla sve više, preuzimala je sve veći dio posla, pa sad postoje indicije da će u jednom trenutku sav posao biti prebačen njima, a da će naša firma biti ugašena - tvrde sagovornici N1.

 

Sagovornici N1 navode da Aviostar u ovom trenutku ima zaposlenih skoro koliko i Air Srbija Tehnika, ali dodaju da u toj privatnoj kompaniji nema dovoljno ljudi koji su obučeni da otklone kvar jer rade u baznom, a ne u linijskom održavanju.

 

„Bazno održavanje je kad avion uđe na radove u hangar na nedjelju ili dvije, a linijsko podrazumijeva tranzitne, dnevne i nedjeljne preglede, usluge redovnog i vanrednog tehničkog održavanja, kao i popravku sistemskih kvarova na avionima. Ti radnici uglavnom imaju iskustva samo za rad na baznom održavanju“, objašnjavaju mehaničari sa dugogodišnjim iskustvom.

 

Sagovornici N1 napominju i da Air Srbija nema svoj hangar za avione na beogradskom aerodromu, te da sve popravke rade napolju.

 

- Sve radimo na otvorenom, čak i kad je napolju temperatura minus deset. Kad nije sezona baznog održavanja, a to je slučaj samo leti, možemo da koristimo hangare JAT Tehnike koji su tada poluprazni. Međutim, u decembru, januaru i februaru njihovi hangari su puni i sve linije su im zauzete, pa smo prinuđeni da radimo napolju - objašnjavaju mehaničari Air Srbije.

 

Kako ističu najvažniji su mehaničari sa licencom koji imaju ovlašćenje da potpisuju takozvane tehničke knjige, bez koje avioni ne mogu da polete.

 

- Samo u posljednjih šest-sedam mjeseci otkaz je dalo osmoro kolega koji su bili ovlašćeni da potpišu tehničku knjigu za avion Airbas 330. Svojim potpisom mehaničar garantuje da je avion tehnički ispravan i bezbjedan za naredni let. U slučaju da nisi ispoštovao proceduru i odradio sve kako treba, a potpisao si da je avion ispravan, odgovaraš krivično. Nažalost, bezbjednost aviona Air Srbije je narušena jer se pojedine procedure ne poštuju - tvrde mehaničari te kompanije.

 

Ostatak teksta pročitajte ovdje.

 

(DEPO PORTAL/mm)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook