Bilo je proljeće 1988. godine kada je grupa lovaca usred šume u istočnoj Bosni – na tromeđi Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore – u čoporu vukova ugledala dječka koji se kreće četvoronoške i reži. Vučju družinu na mah su otjerali, a njega, raščupanog, izgladnjelog, izgrebanog i prekrivenog modricama, zajedno s lešinama zvijeri, ubacili su u kamion i odvezli u civilizaciju, piše Kurir.
Međutim, tamo iz njega niko nije izvukao ni riječ, ne zato što nije želio govoriti, već zato što govoriti nije znao. Dječaku potpuno nepoznatog identiteta i porijekla, lovci su dali ime Haris, pa čak i prezime: Pućurica, brzo mu odredili identitet, vjeru i naciju, onako kako su smatrali da je ispravno, i predali ga nadležnim vlastima koje će ga – daleko od znatiželjne javnosti – odvesti na resocijalizaciju u Beograd.
Ova istinita priča poslužila je kao predložak za igrani film "Ničije dijete", koji se prikazivao 2015. godine, srpskog reditelja Vuka Ršumovića, koji se sa Venecijanskog filmskog festivala vratio ovjenčan sa tri nagrade, a krajem oktobra će se naći na programu Zagreb Film Festivala. Dok se pišu hvalospjevi o ovom izuzetnom filmskom ostvarenju ovih dana na kulturnim stranicama širom regiona, jedna stvar se ističe: izvanredna životna priča dječaka-vuka.
Rasvjetljavanje ove priče, kako smo se uvjerili, neće biti moguće putem arhiva novina, pa će biti od izuzetnog značaja razgovor sa jedinim svjedokom tog vremena: dječakovim starateljem Draganom Rolovićem.
Naime, dječak-vuk je bio predat direktno u njegove ruke, u prijemnu kancelariju tadašnjeg Centralnog prihvatilišta za djecu i omladinu u Beogradu. Ovdje su završavali svi oni mališani iz cijele bivše države koji su se izgubili na krivom putu, uglavnom zbog sitnih prestupa, provale ili džeparošluka. Dragan Rolović, tada dvadesetpetogodišnjak sa svega godinom iskustva u radu sa delikventima, dobio je ovaj osjetljiv zadatak upravo zbog svojih inovativnih metoda rada i izvanrednih rezultata koje je postizao u tako kratkom vremenskom periodu. Iako je prošlo gotovo četvrt vijeka od tada, sjećanje na njihov prvi susret i dalje je kristalno jasno u njegovom pamćenju.
"Kada je stiglo, to dijete je izgledalo kao da dolazi iz nekog drugog svijeta", počinje opis Rolović. Pošto fotografije dječaka nisu dostupne (u ovom tekstu koristimo kadrove iz filma "Ničije dijete" za ilustraciju), zamolili smo ga da ga detaljnije opiše.
Taj dečko je zaista bio visok i krupan, sa plavom kosom i plavim očima, i izvanredno dugim rukama koje su mu se činile gotovo neobično dugim. No, ono što je prvo primjetno bilo je da mu je nos neprestano curio. Kasnije su otkrili da je uzrok ovom problemu bila hronična upala sinusa, što je samo naglasilo njegovo teško fizičko stanje.
Kada su detaljno pregledali njegovo zdravstveno stanje, bili su iznenađeni. Dečko nije imao nikakve fizičke povrede, iako je izgledao zapušteno zbog nedostatka higijene i neadekvatne ishrane. Bio je prekriven ogrebotinama po tijelu, što je ukazivalo na neka njegova prethodna iskustva, ali srećom, nisu pronašli ozbiljnije povrede.
Iako su procijenili da mu je oko deset godina, Dragan Rolović tvrdi da je mogao biti i tri godine stariji. Kako su komunicirali sa dečkom-vukom? Rolović kaže da nikada nije govorio, umjesto toga, izdavao je zvukove slične režanju. Ipak, odgajatelj je stekao utisak da dečko razumije veći dio onoga što mu je govorio. Dečko-vuk se kretao vrlo malo, uglavnom bi sjedio ili čučao u dvorištu, stiskao ruke oko koljena i pažljivo posmatrao svijet oko sebe. Kada bi pokušao da hoda, često bi padao, što je navelo odgajatelje da pomisle da ima problema sa ravnotežom. Zbog toga su ga poslali na vještačenje, ali se ispostavilo da je razlog bio jednostavan - dečko nije znao da hoda u cipelama.
Dragan Rolović se sjeća da je dečko-vuk u početku bio neprestano budan, kao da je pokušavao shvatiti novi svet koji ga okružuje.
Odbijao je spavati u krevetu, umjesto toga je radije birao stolicu, a ponekad bi ga pronašli čak ispod stola u dnevnoj sobi. Ali, kada je riječ o ishrani, to je bila posebna priča.
"Jeo je s poda, čuvajući hranu, sa obje ruke obavijene oko tanjira. U prvim mjesecima, nije podnosio kuhanu hranu, a djeca su nam prijavljivala da iz kante za smeće izvlači kosti s ostacima sirovog mesa" priča.
"Nije znao čemu služi umivaonik pa smo imali veliki izazov učiti ga higijenskim navikama, kako da ga okupamo, a posebno kako da mu skratimo nokte. Kasnije se privikao na stvari, na primjer, četkicu za zube, koju je čuvao kao najveću dragocjenost..."
Odgajatelj ni danas ne može da shvati kako i zašto se Žika, najjači ali i najproblematičniji dečko u domu, tako snažno povezao s Pućketom, kako su ga zvali. Pod njegovom zaštitom, dečko-vuk je brzo naučio kako da uredi krevet, drži olovku, koristi metlu i lopatu, ali i kako da se ponaša prema drugima. Jer, nije samo čopor vukova prihvatio tog dečka, brzo su ga prihvatili i ljudi, pa čak ga zavoljeli, otkriva Dragan Rolović. Prije toga, postojao je jedan ključan trenutak.
"S obzirom na to kako je dečko brzo napredovao i prilagodio se životu u domu, zaključili smo da je u ranom djetinjstvu ipak bio u kontaktu s ljudima. Međutim, nikada nije otkrio ništa o svom najranijem djetinjstvu, kako je dospio u šumu, o svojim roditeljima. Tvrdio je da se ničega ne sjeća, čak ni prvih dana u domu - priča odgajatelj Dragan Rolović. Postojala je mogućnost da je, slično zvijerima koje su ga podizale, imao ograničenu memoriju. Ili možda duboko potisnuo svoje formativne godine u najskrivenije dubine svoje duše?".
"Zapravo, nije mnogo govorio, čak ni kada je stekao bogat fond riječi – dodaje, sjećajući se dana kada je četiri godine kasnije Pućke napustio beogradski dom. Jer, kada su počeli vjetrovi rata krajem 1992. godine, djeca su vraćena u republičke centre za socijalni rad odakle su potekla, uključujući i Pućketa."
Njegov odlazak teško je pao kako Pućketu, tako i djeci i nama. Raditi sa ovakvom djecom zahtjeva ulaganje mnogo emocija. A kada je riječ o djetetu poput Pućketa, to je posebno istinito. Na kraju, oslonio je svoju glavu na moje rame, tražeći nježnost i pažnju kao svako dijete. Kada je otišao, svi smo plakali – prisjeća se, dodajući da slučaj dečka-vuka nikada nije bio zabilježen u medijima.
"To je bilo vrijeme kada su se takve stvari obično skrivale ispod površine. U osnovi, to je bilo u interesu zaštite djeteta – kaže odgajatelj. Danas, rado dijeli svoja sjećanja s rediteljem filma, jer kartoteka doma je uništena u požaru koji je izbio 1994. godine, samo godinu dana nakon što je dečko otišao. Među dokumentima koji su zauvijek izgubljeni bio je i dosije Harisa Pućurice. Kakva simbolika: iste te 1994. godine, Haris je takođe krenuo na svoj put bez povratka. Djeca iz doma su pričala da se, po povratku u Bosnu, ponovo povukao u šumu, ali ovaj put obučen u sivu vojničku uniformu. Tako se zatvorio krug. Govorili su i da je stradao od slučajnog metka. Da li u istoj šumi iz koje su ga izvukli lovci ili u nekoj drugoj, u ovoj uniformi ili onoj, pucajući na svoje, ko god da su oni... nikada nećemo saznati. Jedini koji je znao bio je Žika, Harisov prijatelj iz doma, koji je takođe otišao na put bez povratka prije nekoliko godina.
Povezujući sve dijelove slagalice, lako je uvidjeti da Haris nije doživio ni punoljetstvo, da je preminuo prije svog 18. rođendana. Za života, niko ga nije tražio, niti je on tražio ikoga, ostao je "ničije dijete". Ipak, o njemu se snimaju filmovi, pišu novinski članci: Niko je za vrijeme svog kratkog života ipak postao neko. A priča o Harisu Pućurici, dečku bez identiteta, ostaje priča o apsurdu svih ratova, uključujući i onaj krvavi na Balkanu, gdje je čovjek čovjeku bio čovjek, dok su mu vukovi podizali djecu. Međutim, svi oni koji su duboko dirnuti njegovom sudbinom žele da vjeruju da Haris - ili kako god bilo pravo ime divljeg dečka - sada udiše slobodu punim plućima, i da negdje u planinskim vrletima, gdje ga lovci neće naći, i dalje igra s vukovima.
(DEPO PORTAL/dg)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook
Komentari - Ukupno 24
NAPOMENA - Portal Depo.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Depo.ba!