Izvor: Slobodna Dalmacija
Kad se prvih dana srpnja na Lopudu okupila filmaška ekipa, suosnivač prvog Ponta Lopud festivala i direktor Sarajevo film festivala Mirsad Purivatra zadovoljno je zaključio da je konačno pronađeno mjesto na kojem će se ljudi s filma i oko njega moći sastajati, i dodao da okruženje koje nudi predivan otok može biti samo inspiracija.
To 'filmsko' mjesto na elafitskom otoku kraj Dubrovnika jest obnovljeni franjevački samostan Gospe od Špilice o čijoj je ljepoti nedavno i Shoteby's objavio priču pod nazivom "Raj obnovljen na Lopudu". Taj se raj proteže na gotovo 5000 četvornih metara gdje su smješteni i samostan i tvrđava i terasasti vrtovi s ljekovitim biljem... gdje je moguće ostvariti odmor među starim zidinama, ali gdje je sve u savršenom skladu s modernim životom.
![]()
'Lopud 1483' naziv je današnjeg obnovljenog samostanskog kompleksa koji je postao luksuzno, kulturno i duhovno mjesto.
Trinaest bivših ćelija franjevaca danas je pretvoreno u pet luksuznih apartmana s pogledom na more ili vrt, u kojima je besprijekorno postignut balans između starog i novog. Broj u imenu nije slučajan s obzirom na to da je riječ o nekadašnjem franjevačkom samostanu izgrađenom u petnaestom stoljeću, a bio je napušten skoro 200 godina.
![]()
Ni franjevci ni itko drugi tu nije boravio od 1822. godine, sve dok se nije dogodio 'onaj trenutak' kad je samostan Gospe od Špilice zablistao i postao utočište za luksuzan odmor, ali ujedno i oaza na malom otoku na kojem mir ne može narušiti zvuk automobila, već samo motori brodica s pučine.
Obnova duga 20 godina
Francesca Thyssen-Bornemisza, kreativna direktorica, zaštitnica umjetnosti, filantropkinja, osnivačica i predsjedateljica fondacije TBA21 (Thyssen-Bornemisza Art Contemporary), stigla je 1992. u Dubrovnik kako bi pomogla restauraciji i obnovi umjetnina oštećenih u ratu. Jednom prilikom otac Pio Mario poveo ju je na Lopud kako bi joj pokazao napušteni samostan.
![]()
Sljedeći put je Francesca na Lopud dovela Franka Gehryja, jednog od najvećih arhitekata današnjice koji joj je savjetovao da preuzme restauraciju, ali da si u tom poslu dade vremena. I tako je i bilo, samostan je preuređivan punih dvadeset godina.
Trebalo ga je u potpunosti obnoviti, jer lako je zamisliti u kavom stanju može biti građevina koja se ne koristi dva stoljeća.
Začudo, 200 godina napuštenosti ipak nije uništilo neke dijelove originalne žbuke iz 16. stoljeća, a kreativna direktorica Thyssen-Bornemiszu je znala koliko je važno zadržati što više autentičnosti tog predivnog kompleksa.
![]()
Konsolidaciju konstrukcije dovršili su inženjeri iz Karlsruhea, što je zdanju vratilo strukturu bez gubitka patine zidova što je bio arhitektonski podvig sam po sebi.
A briljantna mlada arhitektica iz Zagreba, Rujana Bergam Marković iz arhitektonskog studija 'Arhitektri' nastojala je izraziti kreativnost kroz neočekivane detalje i zaokrete u prostoru i postigla je impresivan ambijent, a zajedno s kolegama iz ureda 'Arhitektri' radila je na interijeru kao i na cjelokupnoj obnovi samostana.
![]()
Unutar samostana izložen je i originalni renesansni i gotički namještaj, kao i umjetnine od kojih je većina krasila Villu Favorita u Luganu, a sada su te vrijednosti prvi put izložene javnosti.
Njihovo postavljanje u samostanu osmišljeno je tako da posjetiocima pruži priliku da "žive poput kolekcionara", onako kako je to bilo generacijama u obitelji Francesce Thyssen-Bornemisza.
![]()
Tako sada ulaz u samostan krase dva izvanredna anđela izrađena od drva koja su nekada stajala na ulazu Ville Favorita. Težak trpezarijski stol od oraha u samostanskoj trpezariji datira iz 1550. godine, a nekad ga je u svojem domu koristio otac Francesce Thyssen-Bornemisze. Okružen je stolicama od orahova drva i kože, izrađene u Dresdenu početkom 18. stoljeća.
Remek-djela na zidovima
Na jednom zidu visi remek-djelo Furinija iz St. Sebastiana s početka 1600. godine, a tu su još i ormarić s dragocjenim renesansnim šalicama, kaležima i ukrasnim zdjelama koje je prikupio Francescin djed. U blagovaonici se nalazi i jedan od omiljenih komada iz obiteljske zbirke Thyssen-Bornemisze - slika Franca Maria Prettija koja datira iz 1645. godine. Ima tu i gotičkih škrinja koje su ovdje savršeno slažu sa suvremenim minimalističkim namještajem talijanske dizajnerice Paole Lenti.
![]()
Samostan je i danas središte promišljanja i molitve, a njegov ambijent i dalje ima iste 'ljekovite' osobine. Tijekom restauracije Thyssen-Bornemisza je otkrila staru ljekarnu koja datira iz renesanse te je u dubrovačkim knjižnicama istražila izvorne rukopise o ljekovitom bilju. Odlučila je ponovno otvoriti staru ljekarnu u samostanu, u kojoj se koriste neki originalni recepti iz 15. i 16. stoljeća. Ovo otkriće je također dovelo do obnove svetog vrta s 80 vrsta ljekovitih biljnih vrsta. Vrt je obnovljen s pažnjom kako se ne bi narušio njegov renesansni dizajn. Između samostana i mora, stvoreni su široki travnjaci, prošarani stablima maslina i limuna, presijecani šljunčanom stazom i dugom pergolom.
![]()
- Opsežna obnova 'Lopuda 1483' trajala je više od 20 godina, a tijekom dugog vremenskog razdoblja tu su prisustvovali mnogi stručnjaci iz cijelog svijeta. Mi smo se pridružili 2015. godine i ostali do kraja, kazala nam je Rujana Bergam Marković te dodala.
- Ovo je doista jedinstven projekt i to ne samo kao tema i činjenica da se radi o zaštićenom spomeniku kulture, veći zbog nevjerojatnih ljudi koji su sudjelovali u ovoj revitalizaciji. U ovakvom projektu dajete sve od sebe, ali i nevjerojatno puno učite!
Arhitekticu smo pitali i što je bio poseban izazov u radu na tako starom zdanju.
- Sam projekt, ili bolje reći novi program, razvijao se kroz vrijeme, ali ideja je od početka bila imati dvostruku funkcionalnost. Samostanski kompleks zamišljen je kao moderno duhovno utočište, ali i mjesto otvoreno za javnost.
Stoga je 'Lopud 1483' jedinstveno mjesto na kojem možete održavati koncerte, performanse, izložbe i predavanja, kao i mjesto za pronalazak mira i povlačenje iz svakodnevne rutine.
![]()
Spajanje novog programa, suvremene priče koju smo morali smjestiti u povijesnu strukturu imalo je vrlo izazovne momente.
To se očitovalo ne samo u stvaranju koncepta već i kod tehničkih rješenja koja su morala biti tako osmišljena da sve funkcionira i zadovoljava standarde našeg doba, a u isto vrijeme da ne narušavate i oštećujete povijesnu strukturu. Koridori instalacija ponekad su se činili kao vrlo zahtjevni labirinti.
Na pitanje koliko je bilo teško pomiriti staro i novo, arhitektica je kazala.
- Staro i novo sada pričaju jednu priču. Od starta smo se postavili prema starom sa velikim poštovanjem. Svi novoprojektirani elementi interijera i eksterijera su promišljani na način da budu jednostavni, smireni i suvremeni. Svakako su to elementi novog doba, ali ne dominiraju već su u sinergiji sa naslijeđem. Mislim da mi je nadraži komentar bio kada mi je jedan kolega rekao da sve izgleda kao da je tamo oduvijek a sasvim je jasno vidljivo što je nova intervencija.
U unutrašnjosti samostana nalaze se mnogi komadi namještaja koje je dizajnirala Paola Lenti, poznata talijanska produkt dizajnerica, čiji je pristup zasnovan na mirnom suživotu naizgled raznolikih utjecaja, a dijelila je istu filozofiju koju su Francesca i tim imali za projekt.
Suradnja s Lentijem
- Suradnja s Paolom Lenti je bila samo kod opremanja interijera. Divno je bilo raditi baš s njom pogotovo što smo započeli suradnju u njihovom sjedištu u Medi kod Milana. Vidjeti uživo kako funkcionira njihova tvornica namještaja je doista impresivno. U načelu njezin namještaj je odabran baš zato što se odlično uklapa u tu priču jednostavno “with a twist”. U odabranim komadima nema pretjerivanja u formi, neki su čak primarni. Međutim teksture materijala i boje pričaju jednu drugu priču. Tehnička rješenja samih komada su fantastična.
Gledajući danas bivši samostan čija je obnova zasigurno tražila širinu, zanimalo nas je i koji je kutak ili prostor u cijelom kompleksu arhitektici Rujani Bergam Marković osobno najdraži i najuspješnije realiziran.
- Iskreno, 'Lopud 1483' je raj na zemlji. Možete biti na suncu ili se sakriti u sjeni stoljetnih maslina; privatnost možete pronaći u osamljenom kutku vrta ili uživati u društvu na krovnoj terasi tvrđave s pogledom na nepregledni horizont i susjedne otoke. Zalasci sunca uistinu su nevjerojatno iskustvo.
![]()
Kad se osvrnete oko sebe, postajete svjesni jedinstvenosti prostora. Vaš um brzo odleti u neka druga, daleka vremena i zapita se koje bi vam nevjerojatne priče ti zidovi mogli ispričati. To je potpuno različito i jedinstveno iskustvo i na određeni način daje vam drugačiju perspektivu svega. Obično kao turisti posjetimo povijesnu zgradu, obiđemo je, napravimo nekoliko slika i to je to.
Ovdje imate mogućnost zaustaviti se na trenutak, iskusiti i sve to upiti. Netko će možda biti tamo za jednodnevni posjet, netko će možda imati priliku provesti dane u samostanu, ali svi će dobiti zaista veličanstveno iskustvo, kazala je na kraju arhitektica.
(DEPO PORTAL/md)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook
Komentari - Ukupno 7
NAPOMENA - Portal Depo.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Depo.ba!