Piše: Pavle PAVLOVIĆ
Samo se još čeka da i Elon Musk ponovo upali raketne motore i da svemirska igranka trojice multimilijardera bude kompletna. Kao klinci iz vrtića nadmeću se ko će biti prvi, ko će biti bolji. Ples sa zvijezdama lani je, 31. maja, započeo gazda Tesle, a ovog 11. jula nastavio ispisnički mi tajkun Ričard Branson, koji je za razliku od Elona bio član posade privatne mu rakete.U osmoj deceniji letio je cijelih 90 kilometara u visine beskrajnog prostora. Čak je nekoliko minuta izvodio i one razne piruete, kojim nas zabavljaju kosmonauti dok slobodno, bez uticaja zemljine teže, lebde po unutrašnjosti pilotske kabine.
Devet dana poslije, tačnije 20. jula trebalo bi da zaurlaju motori vasionske rakete Džefa Bezosa, donedavnog gazde najvećeg online preduzeća Amazon. Primjetan je bio podsmijeh Bezosa kada se Branson hvalio svojim nedavnim kosmičkim dometom. Jer, on je stigao samo do 90, a Bezos će do 100 kilometara iznad majčice Zemlje. I on će biti u svojoj letjelici sa još troje putnika.
Probni let i testiranje prije sedam godina, kada je otkrivena greška na krilu aviona, nije pokolebala sakupljača milijardi Ričarda Bransona, iako je u taj bezuspješni pokušaj uložio više od pola milijarde dolara
Među njima će biti najstariji živi astronaut, 82-godišnji Vali Funk i najmlađi, pod uslovom da napuste Zemljinu orbitu iznad 80 km, 18 godišnji Holanđanin Oliver Damen. Zanimljivo je da je dečko uskočio umjesto anonimnog putnika koji je za prvi let sa Bezosom uplatio više od 28 miliona dolara. Nepoznati je, navodno, odgodio privatni pohod u kosmos za neko kasnije polijetanje. Valjda kad se sve uhoda. Poslije ovoga, ostalo je pitanje koliko je za mjesto u raketi uplatio otac mladog Holanđanina.
I Elon Musk već odavno pravi listu putnika za letenje s njegovim raketama. Prvo ide sa turama oko Mjeseca u 2022. godini, a od 2024. za Mars. Cijena karte u jednom pravcu za ovo drugo putovanje sada bi bila oko pola miliona dolara. Ako se posao razvije, kao sa njegovim električnim automobilima, prvi čovjek Tesle predviđa da bi se do Marsa moglo putovati za samo 100 hiljada dolara. Što nije puno za let koji bi trajao nekoliko stotina dana, ako se uporedi sa dosadašnjim putovanjima bezpilotskih raketa koja su trajala od 128 do 333 svitanja.
Elem, lako je skužiti da trojka najbogatijih ljudi ovog planeta nije tek tako započela takmičenje ko će biti prvi u svemiru. Nisu oni ni Rusi ni Amerikanci, a sad sve više i Kinezi, koji se bore za tehničku i vojnu prevlast nad mračnim beskrajem. Njih opet zanima samo posao, zarada. Lova ide na lovu. Na ovoj kugli, na Zemlji, sve su već isprobali, dostigli, sada je jedino nebo iznad njih koje ih izaziva. Znaju oni dobro da ako i ovde ne budu među prvima, onda će desetine milijardi dolara koje su ubacili u raketa-biznis biti uzalud potrošene.
U teškim devedesetim Nedžad Dervišević s porodicom uspijeva stići do daleke Kanade: I kanadski šefovi vrlo brzo otkrivaju njegov talenat za motore... Iskazuje se na ispitivanju avio turbina, kao i na njihovim složenim servisima
Ta sve ljuća konkurentska borba budućih privatnih kosmičkih prevoznika donosi, za sada, najviše koristi brojnim kompanijama na svim stranama svijeta. Posebno onim u avio industriji. U jednoj od njih godinama se već iskazuje i moj sarajevski jaran Nedžad Dervišević, koji mi putem internet žica iz kanadskog Toronta poručuje: "Vozdra, Paja, nemoj me, molim te, previše hvaliti".
A, kako ne bih. Čovjek je od malih nogu zaljubljen u motore. Uvijek je nešto petljao oko klipova, žica i sa uljem na rukama ne bi ni primjećivao kako se druga raja oko njega zanima klisom i palom, gumenim loptama. I prirodno je bilo da obrazovanje započne među motorima. Istina, nalazio je vremena i za svoju drugu ljubav, onu prema muzici, iskazujući se kao DJ na davnim sarajevskim disko večerima. Život mu se odvijao u stilu one od Divljih jagoda - Motori, motori.
Školovao se i zaposlio u legendarnom Orlu u Rajlovcu, kod Sarajeva. Bio je to vojni zavod za opsluživanje ondašnjeg Ratnog zrakoplovstva JNA. A, sve te koji su tamo radili mi smo znali dočekivati s onim – pilot, lovac, Rajlovac. Zašto, nemam pojma, ali se lijepo i melodično rimovalo.
Šefovi i vođe raznih činova što su budno pazili na razvoj mladih kadrova uz avionske motore, na vrijeme su primijetili koliko se Nedžad izdvaja. Zato je stalno bio na nekim novim obukama, doškolovavanju. Rat je dočekao na radnom mjestu tehnologa za neelektrične mjerne instrumente. Šta li je to? Pretpostavljam samo da nije na struju.
U teškim devedesetim tehnolog Dervišević s porodicom uspijeva stići do daleke Kanade. Prvu godinu ili dvije i ne pokušava tražiti posao, svjestan nedostatka svog engleskog. Ali, talentovan, kao i za motore, ubrzo savladava tu jezičku barijeru i zapošljava se u kanadskim firmama iz oblasti avio industrije. Naravno, i kanadski šefovi otkrivaju njegov talenat za motore. Iskazuje se na ispitivanju avio turbina, kao i na njihovim složenim servisima.
Dolaskom u svjetski poznatu firmu Pratt&Whitney, planetarnog lidera u proizvodnji motora kraćeg dometa, započinje njegov tehnički put koji ga dovodi i u vezu sa Ričardom Bronsonom i njegovim skorim osvajanjem svemira.
Iz linije proizvodnje premješten je u odjeljenje za razvoj i ispitivanje novih motora. Taj ga prelazak košta novih obuka i kurseva, tako da je do sada sakupio 270 različitih diploma zlata vrijednih u avio oblasti. Postao je vrhunski specijalista za balansiranje rotirajućih elemenata u avio motorima. A znamo koliko je važno da se u onim ogromnim turbinama na krilima letjelica sve vrti kako treba.
Jednog dana u ruke su mu došla dva nova, specijalna motora čija je proizvodnja bila obavijena većom vojnom tajnom nego birvaktile u rajlovačkom Orlu. Poslije nekog vremena otkrio je otkud tolika tajnovitost kada se pred njim ukazao čovjek duge, sijede kose i brade, sa kaubojskim čizmama i uskim farmericama, kakve je nekada nosio njegov sarajevski DJ idol Šuki.
Bio je to glavom i bradom jedan od prvih tajkuna planeta Ričard Branson. koji je s kompanijom u kojoj je Nedžad radio sklopio dil o tajnom projektu na motorima za njegovu privatnu vasionsku letjelicu. Sjeća se moj sarajevski drug i važnog govora budućeg osvajača kosmosa o njegovim planovima za vasionu. Hvalio se da već ima na stotine zainteresovanih za njegove letove, te je zbog toga posebno važno da naši motori budu najbolji, kako ih je on i ocjenio. Nakon susreta sa Bransonom, postali smo još svjesniji svoje odgovornosti, iako je ona u avio industriji na najvišem stepenu. Tu greški ne smije biti.
Na specijalno izrađenom avionu, sa dva trupa i četiri motora, što je u sredini nosio posebnu raketu kojom će Branson i posada mu, nakon dostignute označene visine, samostalno poletjeti ka početku svemira, Nedžad Dervišević i njegov tim specijalista radili su na dva motora.
Jedan od motora koji je Nedžad Dervišević radio za Bransonov uspješan let u svemir
Probni let i testiranje prije sedam godina, kada je otkrivena greška na krilu aviona, nije pokolebala sakupljača milijardi Ričarda Bransona, iako je u taj bezuspješni pokušaj uložio više od pola milijarde dolara. Tehnički pokazatelji da je na dobrom putu potvrdili su se 2018., da bi se iskazali trijumfom 11. dana ovog jula.
Tog dana Nedžad Dervišević bio je posebno uzbuđen. Sa velikom napetošću je pratio sve vijesti o lansiranju Ričarda Bransona i njegove posade u kosmos, čime bi trebalo da započne era putovanja privatnim letjelicama ka beskraju svemira. Grozničavo je još jednom u glavi prebirao sve one rotirajuće elemente što je sklopio na specijalnom motoru na kojem je uspio umanjiti dozvoljenu toleraniciju za čak 75 odsto. Za što je dobio posebno priznanje i čast da bude jedan od rijetkih specijalista koji su bili do kraja upućeni u kompletne specifičnosti motora, što je zahtijevalo još veću tajnovitost od one početne koju sam već spomenuo.
…I tako, Ričard Branson je ostvario podvig kao prvi od trojice milijardera, što se žestoko nadmeću ko će biti prvi među zvijezdama sa svojom privatnom svemirskom kompanijom za prevoz putnika avanturista ili namjernika.
Nisam doznao da li takvo putovanje zanima i Nedžada Derviševića, jer on jedini zna kakvi bi ga dobri motori u nebeska prostranstva nosila. A, možda bi imao i popust kod dugokosog tajkuna.
To nisam doznao, ali jesam da je Nedžad za koju heftu u svom Šeheru. Možda će ponovo nekom od kolega ispričati ovu priču što je DEPO ekskluzivno donio.
(DEPO PORTAL/ad)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook
Komentari - Ukupno 5
NAPOMENA - Portal Depo.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Depo.ba!