Izvor: Deutsche Welle
Piše: Henrik Böhme
Kao i svi drugi proizvođači automobila, i Volkswagen (VW) od svojih dobavljača očekuje učinkovitost, isporuku u okviru dogovorenih rokova i niske cijene. A to je često razlog sporova.
„Koncern VW ima najgoru reputaciju među dobavljačima, kad se radi o pregovorima oko cijene po kojoj nabavlja dijelove“, kaže Christoph Münzer, voditelj Gospodarskog udruženja industrijskih poduzeća iz Badena, u jednom intervjuu u septembru prošle godine. VW je odbacio taj prigovor, te je naglasio kako je koncern zainteresiran za jakim dobavljačima, koji imaju dovoljno financijskih rezervi „kako bi mogli investirati u potrebne inovacije“.
U srijedu (24.2.) pred Pokrajinskim sudom u Braunschweigu počinje još jedan sudski proces u kojem će se u sudnici susresti (ponovno) dvije sukobljene strane: Volkswagen i Prevent. Već godinama te dvije firme vode pravno intenzivan „obračun“ pred sudovima, jedna od najintenzivnijih u ovoj branši.
Sud u Braunschweigu treba ispitati je li (pravno gledajući) sve bilo u skladu s propisima kada je prekinut poslovni odnos između najvećeg europskog automobilskog koncerna i dobavljača iz Bosne i Hercegovine kojeg se kritiziralo da su cijene automobilskih dijelova pretjerano visoke. VW ovaj put zahtijeva isplatu odštete za previsoke cijene, radi se o ukupno 66 miliona eura.
Kako je sve počelo?
Konflikt s grupacijom Prevent iz BiH eskalirao je u augustu 2016., nakon što su Preventove tvrtka-kćeri ES Guss i Car Trim obustavile isporuku dijelova Volkswagenu. Šef VW-ovih tvornica morao je obustaviti proizvodnju vozila. Nakon toga počeli su pljuštati prigovori s jedne i s druge strane. Po verziji koju je ispričao Prevent, Volkswagen je „isprovocirao“ obustavu isporuke dijelova jednostranim promjenama ugovora, tačnije pogoršanjem uvjeta isporuke dijelova VW-u. Koncern iz Wolfsburga, koji je dugo vremena doslovce bio ovisan o Preventu, optužio je dobavljača da je prekršio dogovore, odnosno povećao cijene – kako bi ucijenio Volkswagen.
U martu 2018. VW je raskinuo ugovore. Prevent je insistirao na nastavku suradnje – i tvrtka se našla pod pritiskom jer je odjednom ostala bez velikog klijenta. Prije toga se međusobni odnos dodatno pogoršao, zbog zahtjeva jedne kompanije (Neue Halberg Guss, NHG) koju je Prevent preuzeo – a koja je VW-u isporučivala dijelove motora i kompletne blokove motora.
Dijelovi odjednom poskupjeli?
Je li postojao pravni temelj za poskupljenje cijene dijelova? Jedna nedavna presuda suda iz Saarbrückena (gdje se nalazilo sjedište NHG-a, tvrtke koja je u međuvremenu propala) na to je pitanje odgovorio s – „ne”. Na temelju čega je onda dobavljač kalkulirao svoje cijene (koje su bile dijelom povećane za osam puta), iako za to nije postojao nikakav sporazum s Volkswagenom?
Preventov menadžer Barbaros Arslan kaže da je morao zahtijevati veće cijene zato što je VW drastično smanjio ranije dogovorene marže i ekstremno „srezao” rokove za isporuku narudžbi, nakon što je Prevent preuzeo firmu NHG. On dodaje kako je NHG zbog već realiziranih investicija morao zaračunati veće cijene za preostale blokove motora, odnosno da je VW na koncu sam inicirao „prilagođavanje” cijena. Arslan pojašnjava kako nije bilo realistično da se kod takve robe orijentira u odnosu na prosječnu cijenu na tržištu, zato što je VW za NHG bio dominantna mušterija.
Lihvarenje?
VW na sve to gleda drugačije. Priznaje se kako doista godinama nije postojao dogovor oko fiksnih cijena i količine isporučenih dijelova, ali i napominje da su postojali drugi valjani ugovori koji su trebali osigurati fleksibilnu isporuku po potrebi, odnosno „opskrbu koja pokriva aktualne zahtjeve”. VW: „Prevent nije poštivao te ugovore.” Njemački koncern tvrdi da je zbog lihvarenja bio prisiljen otkazati suradnju s Preventom.
Suci u Braunschweigu su u jednoj ranijoj odluci već dali naslutiti da bi povećanje cijena moglo doista biti kvalificirano kao „lihvarenje”. A sve bi se sada moralo detaljnije razjasniti u okviru sudskog procesa. Osim pitanja ko je na koga vršio pritisak, odnosno kad se i koje poslove u Njemačkoj smije okončati, ovaj će spor pratiti i sudovi odnosno istražitelji i u drugim zemljama.
U SAD-u se proces nastavlja u tamošnjim sudnicama, Prevent je nedavno tužio VW pred jednim sudom u Detroitu. Volkswagenu, odnosno današnjem šefu marke VW i bivšem menadžeru zaduženom za kupovinu automobilskih dijelova, Ralfu Brandstätteru, odnosno proizvođačima sjedala Adient i Lear, predbacuje se da su prekršili pravila tržišne utakmice - odnosno da su pokušali isključiti Prevent s tržišta na kojem se trguje navlakama za sjedišta. Volkswagen je odbacio te prigovore.
Prošlo ljeto je prašinu dodatno podigla i jedna špijunska afera, odnosno razgovori snimljeni u jednoj internoj radnoj skupini VW-a. Prije nego što je Prevent 2018. raskinuo ugovore, predstavnici koncerna su se navodno savjetovali o tome kako se postaviti prema toj firmi. Koncem jula je otkrivena navodna „krtica", a neposredno nakon toga policija je pronašla leš te osobe – u jednom spaljenom automobilu. Istražitelji su tvrdili da mnogo toga upućuje na samoubistvo. Ali taj slučaj nikada nije 100% rasvijetljen.
Etapna pobjeda
Prije Božića je Prevent pred sudom u njemačkom Celleu ostvario etapnu pravnu pobjedu: VW-ova firma-kćer Škoda je odlukom suda bila primorana da zbog raskidanja ugovora bivšem dobavljaču VW-a plati odštetu. I u tom sporu se radilo o dijelovima za sjedala. Jedan bivši glasnogovornik VW-a je kritizirao da suci u Celleu nisu u dovoljnoj mjeri uvažili činjenicu da je VW tada bio suočen s novim bojkotom isporuke naručenih dijelova.
(DEPO PORTAL/md)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook
Komentari - Ukupno 5
NAPOMENA - Portal Depo.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Depo.ba!