Havarija u luci Ploče

Tanker udario u pristanište i razvalio dok: Nijedan brod više ne može isporučiti naftu, a to će osjetiti i BiH

Hronika10.08.18, 08:22h

Tanker udario u pristanište i razvalio dok: Nijedan brod više ne može isporučiti naftu, a to će osjetiti i BiH
Procjenjuje se da idućih sedam do 15 dana to pristanište neće moći primiti niti jedan brod, što će, prema upućenima, najviše osjetiti Crna Gora i BiH, koje se opskrbljuju preko Luke Ploče

 

Zbog havarije broda STI Poplar, koji plovi pod zastavom Maršalovih otoka, u luci Ploče otežana je opskrba naftom i derivatima čitave Dalmacije.

 

Tanker koji je u sebi imao oko 27 hiljada kubika nafte udario je u pristanište, survavši u more dio doka i aparaturu za iskrcavanje nafte i plina, koji su potonuli. Ono što je ostalo od doka, cijevi i uređaji za iskrcaj nafte također su oštećeni i trenutačno nisu za upotrebu, prenosi Jutarnji.

 

Šteta se, tvrde stručnjaci, mjeri u milionima eura.

 

Upućeniji u tu problematiku kažu da je pri manevru broda neko nešto gadno pogriješio. Jesu li to pilotari, kapetan ili remorkeri, koji su vukli brod, pokazat će istraga, koju provode Lučka kapetanija i inspekcije Ministarstva pomorstva.

 

Budući da je pristanište uništeno, na čekanju su drugi brodovi koji ne mogu prići u Luku Ploče i iskrcati teret. Petrolov veliki brod čeka vani na otvorenom moru, ali naftu ne može iskrcati jer je dok uništen. Što će biti s tim teretom, niko ne zna. Hoće li brod uspjeti iskrcati naftu u nekoj drugoj luci, također je nepoznanica, a očekuje se dolazak još nekoliko brodova nakrcanih naftom i derivatima koji plove prema Luci Ploče.

 

Kako je velika potražnja za naftom ne samo u Hrvatskoj nego i u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, lučka su skladišta prazna i takva će ostati ko zna koliko dugo.

 

Distribuciju nafte preuzimaju skladišta u Solinu i Rijeci. Riječ je o milionskim štetama koje trpe Luka Ploče i naftne kompanije, što će, prema međunarodnom pravu, morati nadoknaditi brodarska kompanija STI Poplar. No, o tome će konačnu riječ reći inspekcijske službe i stručnjaci za pomorsko pravo.

 

Tako se u Pločama očekuje dolazak brojnih inspekcija za istraživanje pomorskih nesreća koje će tražiti krivce, a tek nakon toga slijedi popravak doka. Međutim, dodatni je problem što je vrhunac sezone pa Ina i druge naftne kompanije ostaju bez robe. Tačnije, naftu i derivate prema jugu će morati prevoziti iz skladišta u Solinu ili Rijeci.

 

Svakako je na naftnom tržištu u Hrvatskoj zbog oštećenja doka u luci Ploče nastao veliki poremećaj. Upućeniji u ovu problematiku tvrde da je riječ o enormnim odštetama koje se mjere u desecima miliona dolara i koje će potraživati brodarske kompanije koje čekaju iskrcaje.

 

I brod je nakon udara prilično oštećen te je izvučen na sidrište. Na svu sreću nije probijen jer su tone nafte mogle iscuriti u more. Bila bi to ekološka katastrofa nesagledivih razmjera u pločanskom akvatoriju.

 

- Preko suda je brodu izrečena mjera zabrane isplovljavanja dok god ne polože novac za naknadu pričinjene štete - pojasnio je direktor Lučke uprave Ploče Tomislav Batur.

 

S druge strane, Lučka kapetanija zabranila je upotrebu veza dok se sve ne sanira, Lučka uprava je upravitelj veza i obale i dužna je izvršiti kompletnu sanaciju, rekao je Batur, naglašavajući da su već angažirani stručnjaci koji ispituju sadašnje stanje te se uskoro očekuje izrada projekta sanacije.

 

Međutim, to bi moglo potrajati i nekoliko mjeseci.

 

- U ovom trenutku ne možemo točno reći vremenski rok sanacije - rekao je Batur koji tvrdi da se šteta procjenjuje u milionima eura. To je šteta same sanacije, te šteta izgubljene dobiti za klijente.

 

- Takve stvari se događaju u svijetu. Brodarska kompanija je dužna nadoknaditi štetu jer kada brod udari u obalu, odgovornost je na brodu i na kompaniji, što uostalom reguliraju međunarodne osiguravajuće kuće - kaže Batur. Epilog havarije je da brodovi do daljnjega neće moći iskrcavati naftu u Luci Ploče. Razmatraju se i neka privremena rješenja prema kojima će se tankeri iskrcavati u Splitu ili Rijeci, zbog čega je realno očekivati i poremećaje na tržištu derivata u Hrvatskoj.

 

Prema nezvaničnim infromacijama, Lučka kapetanija je sa strane sigurnosti plovidbe protiv zapovjednika broda, ruskog državljanina, pokrenula istražne radnje.

 

Zbog broda koji je prevozio Inino gorivo, a koji je srušio dio tankerskog pristaništa u luci Ploče i onemogućio daljnji promet, oglasila se i Ina.

 

- Prilikom pristajanja na tankerski vez Lučke uprave Ploče, brod dobavljača koji je Ini trebao isporučiti robu u luku Ploče udario je betonsku utvrdicu za privez i u brodski pristan s pripadajućim instalacijama za istovar naftnih derivata - potvrdili su u Ini, u kojoj kažu da istragu incidenta i procjenu nastale štete provode nadležne institucije, a zbog veće materijalne štete predmetni brodski pristan je do daljnjega stavljen izvan funkcije. Što se tiče opskrbe tržišta, ističu da se ona odvija redovno iz ostalih Ininih skladišta.

 

Procjenjuje se da idućih sedam do 15 dana to pristanište neće moći primiti niti jedan brod, što će, prema upućenima, najviše osjetiti Crna Gora i BiH, koje se opskrbljuju preko Luke Ploče. Zbog toga tvrtke koje posluju preko Luke Ploče, kao što su Ina, Petrol i jedan od najvećih operatora u svijetu VTTI, traže privremena rješenja.

 

 

(Jutarnji, DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/az)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook