ZORAN BIBANOVIĆ/ IN MEMORIAM
Ko je bio drug Nedo Mahić - simbol jednog vremena: Nikada više Sarajevo i BiH neće ispisati takvu historiju
19.07.17, 09:05h
Iznenada (13.7.2017.) je preminuo drug Nedim Nedo Mahić, nesporno najveći turistički djelatnik svih vremena kojeg je imala Bosna i Hercegovina, ali i bivša država Jugoslavija.
Iza najvećih kulturnih, sportskih, privrednih… manifestacija u funkciji turizma Jugoslavije, je po pravilu u pozadini ili na samom čelu stajao drug Nedo. Za svoj radni angažman je dobio najveća državna i društvena priznanja svoga vremena.
Kakvo je to bilo vrijeme u kojem je turistički djelatnik mogao dobiti najveća državna, sportska i “esnafska” priznanja? |
Kakvo je to bilo vrijeme u kojem je turistički djelatnik mogao dobiti najveća državna, sportska i “esnafska” priznanja kao što su: Orden rada sa srebrenim vijencem, Zlatna značka grada Beograda, Zlatna značka grada Sarajeva, Zlatna plaketa Turističkog saveza grada Zagreba, Orden zasluga za narod sa srebrenom zvijezdom, Povelja Turističkog saveza Jugoslavije, Šestoaprilska nagrada grada Sarajeva, Orden rada sa zlatnim vijencem, Zlatni Oskar Udruženja turističkih agencija Jugoslavije i mnogobrojna druga priznanja...?
Da bi odgovorili na ovo pitanje valja nam kaleidoskopski proći kroz turističku historiju grada Sarajeva, Bosne i Hercegovine i bivše države Jugoslavije.
Bosna i Hercegovina, a posebno Grad Sarajevo, su sa zakašnjenjem uočili značaj organiziranja velikih sportskih, kulturnih i privrednih manifestacija. Tek izgradnjom KSC Skenderije (1969) kao privrednog, kulturnog i sportskog objekta, omogućen je u tom vremenu snažan razvoj Grada. KSC Skenderija je spektakularno otvorena svjetskom premijerom filma "Bitka na Neretvi".
Međunarodni sajam turizma i sporta je manifestacija koja je djelovala od 1969. godine, odnosno od otvaranja KSC Skenderije.
Konzorcijum “Stens-Tourist” (1969) na čelu sa Nedom Mahićem je formiran nakon što je Sarajevo dobilo organizaciju Svjetskog prvenstva u stonom tenisu. Konzorcijum je veoma uspješno obavio sve turističke poslove i velika priredba je okončana sa suficitom.
Izložba "Umjetnost na tlu Jugoslavije od prahistorije do danas" (1971.), koju je postavio književnik Miroslav Krleža, je posebno interesantna sa aspekta turističkog valoriziranja kulture i pojedinih kulturnih segmenata. Ovo je svakako bila najveća i najposjećenija izložba koja je ikada organizirana na tlu bivše Jugoslavije.
Bosna i Hercegovina, a posebno Grad Sarajevo, su sa zakašnjenjem uočili značaj organiziranja velikih sportskih, kulturnih i privrednih manifestacija. Tek izgradnjom KSC Skenderije (1969) kao privrednog, kulturnog i sportskog objekta, omogućen je u tom vremenu snažan razvoj Grada. KSC Skenderija je spektakularno otvorena svjetskom premijerom filma "Bitka na Neretvi"
Organiziranje ove priredbe je povjereno konzorcijumu OSTA, na čelu sa Nedom Mahićem, koji su sačinjavali Oslobođenje, Skenderija, Turistički savez sa svojom marketinškom agencijom Sarajevo Public i udruženje umjetnika ARTA. I ova manifestacija je završena sa suficitom, a u vrijeme održavanja ove izložbe, koja je trajala sedam mjeseci, svi smještajni i transportni kapaciteti su bili rasprodani. Izložba je potom obišla skoro cijeli svijet.
Interesantno je da je broj prodanih ulaznica na ovoj izložbi bio vrlo blizu broja prodanih ulaznica za Olimpijske igre u Sarajevu. Svi eksponati izložbe su sačuvani i vraćeni vlasnicima. Ovo je bila prva manifestacija sa skoro million posjetilaca koju je vodio Nedo Mahić.
Po modelu udruživanja agencija uspješno su organizirane sve velike sportske, kulturne i privredne manifestacije. Valja istaći Jahorinski kup, Balkanske atletske igre, kao i ekspresno organiziranje sportske priredbe "Srebrena lisica", koja je organizirana u Sarajevu zbog nedostatka snijega u Sloveniji.
Najveća sajamska izložba privrede Sarajeva ikada organizirana u inostranstvu je bila “Izložba Baku – Sarajevo, družba - prijateljstvo” koja je organizirana 1974. godine u Bakuu, glavnom gradu Azerbejdžana, i koja je trajala oko osam mjeseci. Ovo je bila druga manifestacija sa blizu milion posjetilaca, koju je vodio Nedo Mahić.
Nedo se iz tih vremena rado sjećao protokolarnog događaja kada je od tadašnjeg predsjednika sovjetske Republike Azerbejdžan, druga Hajdara Alijeva (Heydar Alirza ogly Aliyev), dobio radio aparat i manju serdžadu. Nedo je ispred grada Sarajeva, između ostalih prigodnih poklona, predao i konvencionalni bicikl “Rog” malom sinu predsjednika Alijeva, a tada megapopularni bicikl na rasklapanje “pony” predao za sina, politički niže rangiranog predsjednika komiteta, druga Memedova, na što mu je odmah diskretno skrenuta pažnja.
Najveća sajamska izložba privrede Sarajeva ikada organizirana u inostranstvu je bila “Izložba Baku – Sarajevo, družba - prijateljstvo” koja je organizirana 1974. godine u Bakuu, glavnom gradu Azerbejdžana, i koja je trajala oko osam mjeseci. Ovo je bila druga manifestacija sa blizu milion posjetilaca, koju je vodio Nedo Mahić
Nedo je odmah nazvao fabriku “Partizan” u Blažuju kraj Sarajeva koja je sklapala bicikle i hitno tražio crveni bicikl “pony” sa punom biciklističkom opremom, koji je nakon par dana predao “na pravu adresu” sa obećanjem da će po povratku u Sarajevo “malom” poslati i tada, za zemlje istočnog bloka, nedostižne farmerke Lee Riders. Životnim spletom okolnosti nekadašnji “mali” je sadašnji predsjednik Azerbejdžana Ilhan Alijev (Ilham Heydar ogly Aliyev).
Internacionalnu turističku berzu, koja je djelovala u Sarajevu od 1974. godine, do posljednjeg rata je utemeljio i vodio Nedo Mahić. Na sesijama predstavnika turističke ponude i potražnje prisustvovalo je po pravilu preko 1.000 učesnika. Na godišnjim konferencijama za štampu često je učestvovalo preko 400 akreditiranih novinara. Ova berza je imala svoj ogranak u Novom Sadu, koji je organizirao susrete na kraju godine, za razliku od sarajevske berze koja je održavana tradicionalno u martu svake godine.
U turizmu Bosne i Hercegovine i bivše države Jugoslavije nema sličnog primjera - da je vođenje za državu izuzetno značajnih manifestacija povjeravano toliko puta jednoj osobi |
Olimpijski turistički konzorcijum ZOITOURS je formiran sa ciljem prodaje olimpijskog turističkog proizvoda. Olimpijski komitet i Turistički savez bivše Jugoslavije formirali su Konzorcijum sastavljen od deset najvećih agencija. Osnivački ulog za članove je bio 300.000 DM pojedinačno.
Konzorcijum je preuzeo na sebe sve turističke poslove izuzev pružanja usluga sportistima i zvaničnicima Olimpijskog komiteta. Preuzeti poslovi su obavljeni veoma kvalitetno, bez ozbiljnih reklamacija i bilo kakvih troškova. Koliko je to bio veliki uspjeh pokazuje i podatak da su isplaćene odštete po osnovu raznih reklamacija posjetilaca prethodnih Zimskih olimpijskih igara u Lejk Plesidu (Lake Placid), bile ravne troškovima organiziranja tih igara.
Zimske olimpijske igre – ZOI ´84 u Sarajevu posjetilo je preko pet hiljada američkih građana, oko 19.000 inostranih i 33.000 “tadašnjih domaćih” turista, a ukupno je registrovano oko 328.000 noćenja i jednodnevnih izleta za oko 40.000 turista. Radikalno je podignut nivo usluga u gradu i stvoren je svjetski "imidž" Sarajeva kao turističkog centra. Upisani novčani ulozi su vraćeni članicama uz znatan profit. Ovo je bila treća manifestacija sa blizu million posjetilaca koju je u turističkom smislu vodio Nedo Mahić.
Za uspješno obavljene poslove (bez i jedne isplaćene odštete) Predsjedništvo SFR Jugoslavije je odlikovalo Poslovodni odbor konzorcijuma ZOITOURS visokim odlikovanjima.
Vrijeme dok je postojao Konzorcijum Zoitours (6. novembra 1982.) pa sve do završne Skupštine (1984.) je vrijeme najveće slave turizma svih vremena u Bosni i Hercegovini.
Turistički slom ili potpuni kolaps JU turizam doživljava 1991. godine, kada je nastao rat. U tim žalosnim godinama pa sve do kraja XX stoljeća, turizmu na prostoru bivše države Jugoslavije više nije bilo mjesta.
Umjesto tugaljive grobne muzike neodoljivo želim čuti stihove i zvuke Šilerove (Schiller) i Betovenove (Beethoven) "Ode radosti" kao slavi idealu bratstva, ujedinjenosti čovječanstva i počast vremenu u kojem smo imali sreću da budemo Nedini savremenici, a poneki od nas i akteri nekih od pomenutih događaja
Prije rata otvorena privatna agencija “BEEM tours” Nedima Mahića nastavlja rad i u poslijeratnom vremenu. Ova agencija kao ravnopravan partner firme “Crown Agents” (agencija iz Velike Britanije) ugovara sa OSCE-om jedan od najzahtijevnijih poslova koje su napravile turističke agencije u Bosni i Hercegovini. Agencija je ugovorila oko 400 prevoznih karata, oko 400 soba 1/1, rentirala oko 400 automobila, angažirala oko 400 prevodilaca i uradila druge velike organizacijske poslove na oko 400 punktova, a sve za potrebe zvaničnih međunarodnih posmatrača na prvim poslijeratnim izborima u Bosni i Hercegovini. Posao je obavljen veoma kvalitetno, bez i jedne primjedbe od strane korisnika usluga.
U tom vremenu, iako u poodmaklim godinama Nedo prihvata da bude prvi poslijeratni predsjednik Savjeta za turizam Privredne komore Kantona Sarajevo.
U turizmu Bosne i Hercegovine i bivše države Jugoslavije nema sličnog primjera - da je vođenje za državu izuzetno značajnih manifestacija povjeravano toliko puta jednoj osobi.
Turistička historija je zbir različitih događaja, ali i zbir aktivnosti i inicijativa poduzetnih pojedinaca i grupa koje nakon što ih prihvate institucije države, ispisuju zlatnim slovima hroniku svoga vremena. Zato umjesto tugaljive grobne muzike neodoljivo želim čuti stihove i zvuke Šilerove (Schiller) i Betovenove (Beethoven) "Ode radosti" kao slavi idealu bratstva, ujedinjenosti čovječanstva i počast vremenu u kojem smo imali sreću da budemo Nedini savremenici, a poneki od nas i akteri nekih od pomenutih događaja.
Dok na noćnom nebu iznad Sarajeva tražim zvijezdu druga Nedima Mahića, bezbrojne trepereće zvijezde se svojim blagim sjajem smješkaju tiho i miroljubivo.
Nedo je volio sarajevski satro govor. Svojevremeno su Braco Kosovac, Vlado Branković, Ahmed Cerić i Nedo imali zajedničku brodicu koja se zvala "Vozdra".
Aferim (bravo), dragi predsjedniče i neka ti je vječna slava.
Posljednje vozdra od njegovih prijatelja i postovalaca!
(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN/ad)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook