SLAVEN KOVAČEVIĆ/ Istine i laži o 'akcizama i autoputu'

Poskupljenja će ostati, tranšu dobiti nećemo: Šta sve političari prešućuju oko MMF-ovog StandBy aranžmana?!


11.04.17, 20:18h

 

 


Ovih dana veoma mnogo se govori o tome da se mora produžiti StandBy aranžman sa MMF-om, kako bi se otpočeli infrastrukturni projekti i naša zemlja pošla ka nečem boljem. Isto tako, govori se i o tome da ako se ne produži StandBy aranžman, da će tada naša zemlja ostati bez nastavka izgradnje autoputa, pojaviće se finansijske poteškoće u državnim firmama i tako redom. Dakle, sve što smo mogli čuti, vidjeti ili pročitati o tome, ipak je ili samo djelimična istina ili djelimična laž, kako se kome sviđa.
 

 

Da na samome početku istaknem kako autor ovoga teksta nije protiv MMF-ovog StandBy aranžmana, ali da je svakako protiv silnih neistina koje se plasiraju iz vladajućih krugova, kojima zapravo prikrivaju vlastiti nerad.


Počnimo od toga da je MMF osnovan 1944. godine na posebnoj konferenciji u Bretton Woodsu i da on ima svoju misiju i ciljeve. Jedna od njegovih aktivnosti je davanje StandBy aranžmana, koji postoje u dvije forme: obični ili redovni StandBy aranžman koji traje jednu ili dvije godine, i prošireni StandBy aranžman koji traje tri godine. Obje forme StandBy aranžmana može zatražiti zemlja, podnosilac zahtjeva u kojoj je došlo do platno-bilansnog poremećaja.

 

Do sada od nikoga iz vlasti nismo čuli da postoji bilo kakav problem u fiskalnom sistemu, da je došlo do takvog platno-bilansnog poremećaja da se mora uzeti prošireni StandBy aranžman, već se govori da nam je aranžman potreban za nastavak izgradnje autoputa


Od vrste platno-bilansnog poremećaja, utvrđuje se i vrsta StandBy aranžmana. U našem konkretnom slučaju, samim apliciranjem za StandBy aranžman naša država, Bosna i Hercegovina je zapravo priznala da ima platno-bilansni poremećaj, da joj fiskalni sistem nije održiv, te da nema dovoljno kapaciteta da podmiri vlastite budžetske obaveze. U tome je trik, jer do sada od nikoga iz vlasti nismo čuli da postoji bilo kakav problem u fiskalnom sistemu, da je došlo do takvog platno-bilansnog poremećaja da se mora uzeti prošireni StandBy aranžman, već se govori da nam je aranžman potreban za nastavak izgradnje autoputa, što baš i nije tačno, posebno kada vidimo kako pojedini političari iz vlasti povezuju to sa povećanjem akciza na gorivo.


Tačnije, naša zemlja ima značajan poremećaj u platnoibilansnom smislu, jer ne može servisirati vlastite budžetske obaveze (na primjer prema borcima ili penzionerima) i za to bi neko trebao biti barem malo odgovoran, a ne kriti se iza navodnog autoputa koji bi navodno mogao propasti ako nemamo StandBy aranžman. Nisam bas siguran da 1% onih koji sjede u poslaničkim klupama znaju šta je StandBy aranžman i čemu on služi.


Vratimo se najzad našem konkretnom slučaju, koji jasno kaže da je naša zemlja uzela prošireni StandBy aranžman, koji započinje sa Pismom namjere u kojem stoji koje sve ekonomske, posebno makroekonomske mjere i političke poteze misli učiniti vlast u Bosni i Hercegovini da bi taj aranžman bio odobren. Ako napravimo usporedbu sa Vladom Hrvatske, onda na njihovoj internet stranici potpuno transparentno možemo naći sva pisma namjere od 2005. godine do danas, sa svim obavezama koje je ta država preuzela. Zašto je kod nas pismo namjere tajna?


Na kraju, nije tačno da nova tranša StandBy aranžmana zavisi od odluke o povećanju akciza na gorivo, jer je veoma jasno predstavnik MMF-a rekao da nova tranša od ukupno 12 tranši, zavisi od sljedećih uvjeta: izmjene i dopune Zakona o osiguranju depozita, Vijeće ministara treba da usvoji odluku o limitu na novo zapošljavanje za 2017. u institucijama BiH, Parlament FBiH treba usvojiti izmjene i dopune Zakona o Agenciji za bankarstvo i da Vlada FBiH započne temeljitu procjenu vrijednosti (due diligence) za BH Telecom i HT Mostar, i na kraju usvajanje zakona o povećanju akciza na gorivo, da bismo dobili tranšu od oko 79 miliona eura.

 

Veoma izvjesno se može desiti da gorivo poskupi, zajedno sa njim i osnovne životne namirnice i tako redom, a da ne postignemo uvjete za novu tranšu. Poskupljenja bi ostala, tranšu ne bismo dobili


Ako bi Parlament Bosne i Hercegovine donio zakon o povećanju akciza, ostaje još nekoliko neostvarenih uvjeta za odobravanje nove tranše iz StandBy aranžmana, koje nisu nimalo lake i veoma izvjesno se može desiti da gorivo poskupi, zajedno sa njim i osnovne životne namirnice i tako redom, a da ne postignemo uvjete za novu tranšu. Poskupljenja bi ostala, tranšu ne bismo dobili.


Hoće li tada neko biti odgovoran? Kao i u prethodnim primjerima, naravno da neće.


Bilo bi dobro da se počne, ipak, od Pisma namjere i Reformske agende, te da se građanima tačno, precizno i nedvosmisleno kaže šta to znači i šta ih očekuje. Sakrivati se iza autoputa, koji se može graditi i na drugačiji način bez povećanja akciza, nije nimalo korektno.

 

Stavovi izrečeni u ovom tekstu odražavaju autorovo lično mišljenje, ali ne nužno i stavove DEPO Portala.
Molimo čitaoce da se u svojim komentarima suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. DEPO Portal zadržava pravo da takve i slične komentare ukloni bez najave i objašnjenja.

 

(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN/ad)

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook