Kako ističu iz udruženja CRVENA, aktivnosti vezane za istraživanje naslijeđa AFŽ-a dio su napora da se doprinese kolektivnom znanju o djelovanju Antifašističkog fronta žena, ali i potraga za onom stranom istorije koja je uvijek bila na marginama. “Unatoč masovnosti koja je bila važan cilj, te kasnije odlika Antifašističkog fronta žena (riječ je o najbrojnijem pokretu žena na našim prostorima i šire), AFŽ ostaje historijskom nepoznanicom. Online arhiv i Zbornik koji je iz njega nastao mogu poslužiti kao historijske lekcije ili čitavi udžbenici, uz pomoću kojih, s onu stranu patrijarhata i revizionističkih ideja totalitarizma, pokušavamo misliti vlastitu historiju, bez da je monumentaliziramo”, ističu iz Udruženja CRVENA.
Zbornik obuhvata pet autorskih tekstova čije su autorice i autor Ajla Demiragić, Chiara Bonfiglioli, Danijela Majstorović, Tijana Okić i Boriša Mraović, a prate ga i ilustracije i umjetnički radovi koje potpisuju Adela Jušić, Aleksandra Nina Knežević, Kasja Jerlagić, Nardina Zubanović i Sunita Fišić. Kako su iz CRVENE kazali, tekstovi uključeni u zbornik ispisuju ideološki višestrane reprezentacije AFŽ-a, s jedne strane propitujući revolucionarne lomove, a s druge kontradikcije trenutka koji je označio istorijski preokret za žene. “U Zborniku, kojem je svoj doprinos dalo i pet bosanskohercegovačkih vizualnih umjetnica, pronalazimo ilustracije ključnih tema Arhiva, kao što su politička, ilegalna i borbena djelovanja jugoslavenskih žena neposredno pred, za vrijeme i nakon Drugog svjetskog rata. Tokom istraživačko-kreativnog procesa koji je prethodio stvaranju Zbornika, osim ilustracija, umjetnice su, u različitim crtačkim tehnikama, producirale i nove radove koji sačinjavaju ovu grupnu izložbu. Na izložbi će prvi put biti prikazan i video ‘Drugarica je bila ovdje’ sarajevskog umjetnika Maka Hubjera, koji se u recentnom periodu bavi spomenicima socijalističke Jugoslavije i njihovim ‘arhiviranjem’ u prostore izvan političkog. Zbornik je objavljen uz podršku Rosa Luxemburg Stiftung – Southeast Europe, dok su produkcija radova i izložba omogućeni podrškom Fondacije za muzičke, scenske i likovne umjetnosti”.
Prema riječima jedne od urednica Zbornika Andree Dugandžić, CRVENA je u istraživanje AFŽ-a krenula 2010. godine, nakon što su pretražujući internet-arhive utvrdile da je podataka o toj organizaciji jako malo. “U posljednje vrijeme se ta tema počinje više popularizirati, ali konkretne arhivske građe, kada smo mi krenule, nisu bile dostupne. Prirodno i spontano smo u jednom trenutku odlučile da se fokusiramo na pokretanje online arhiva koji će sakupljati građu vezanu za AFŽ. I to se desilo prije svega zahvaljujući crowdfunding kampanji koju smo napravile. U toku jednog mjeseca kampanje uspjele smo sakupiti jedan mali fond koji je nama bio jako značajan. Prije svega, jer se radi o neovisnoj vrsti finansiranja, koja nam je omogućila određenu slobodu i lišila nas administrativnih mučenja i ispunjavanja nekih zadatih okvira. Pa smo stoga mogle slijediti neki svoj tempo. Mi u startu uopšte nismo znale šta zapravo znači arhiviranje jedne takve građe. Krenule smo u proces skupljanja sredstava i bile smo dosta glasne, čulo se za tu našu kampanju. Sve to nam je dalo vjetar u leđa i otvorilo nam prostor da se neopterećeno bavimo tim materijalima”, naglašava Dugandžić.
(Oslobođenje/DEPO Portal)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook