Piše: Elma MURIĆ
Da li ste čuli za aplikacije pod nazivom eKonsultacije? U BiH postoje dvije takve aplikacije, različite namjene ali iste svrhe, no za javnost su one još uvijek poprilična nepoznanica... Čemu služe? Kako funkcionišu? Ko ih i kako koristi? Ukratko, svrha im je potaknuti, ostvariti i unaprijediti dijalog između građana i vlasti, no nije to tako jednostavno.
Zato krenimo redom...
Ove godine Direkcija za evropske integracije BiH (DEI) pokrenula je web aplikaciju "eKonsultacije" koja ima za cilj da građanima i široj javnosti omogući da se putem interneta uključe u proces programiranja i implementiranja IPA II (Instrument za pretpristupnu pomoć II).
Također, i pri Vijeću ministara BiH, u nadležnosti Ministarstva pravde, pokrenuta je aplikacija "eKonsultacije" (CBGI) sa ciljem da se građanima omogući da putem interneta učestvuju u javnoj politici i donošenju najvažnijih zakona.
Međutim, bh. građani su još uvijek malo i nedovoljno upoznati sa svrhom i značajem ovih aplikacija, posebno ako uzmemo u obzir koliko je važno uspostaviti dijalog između građana i vlasti, posebno u vrijeme kada BiH bilježi napredak na evropskom putu.
- Kada se usporedi sa istim u zemljama regiona, dijalog između vlasti i građana u Bosni i Hercegovini je na zavidnom nivou. Potvrda tome leži u činjenici da građani Bosne i Hercegovine imaju priliku da aktivno učestvuju u izradi zakona i drugih propisa koje donose institucije Bosne i Hercegovine. Od kako su pokrenute u aprilu ove godine, pa do danas, više od 500 građana se uključilo u proces javnih konsultacija, a sve veće je učešće predstavnika akademske zajednice. Ideje, sugestije i dodatne informacije s web-aplikacije ekonsultacije.gov.ba se koriste za unapređenje javnih politika. Za pregled sadržaja dovoljna je posjeta internetskoj stranici, a za ostavljanje komentara, potrebno se je jednostavno registrirati pomoću maila, pojašnjava za DEPO Portal Nermin Podžić, ekspert za odnose sa javnošću i informativne kampanje u projektima unapređenja socijalnog dijaloga.
Važni koraci u dijalogu između građana i vlasti |
Funkcionalni dijalog između građana i vlasti u Bosni i Hercegovini je krucijalan kada je u pitanju proces kreiranja i provedbi javnih politika. Učešće građana u kreiranju i provođenju javnih politika jedan je od značajnih elemenata evropskih integracija, a međusobna komunikacija može pomoći zakonodavcima da više pažnje obrate na načine kojima uređuju određenu oblast života građana.Web platforma eKonsultacije je stvorena sa jednim osnovnim ciljem, a to je omogućiti potpuno i pravovremeno informiranje i sudjelovanje građana, kao i civilnog društva u procesu donošenja pravnih akata i kreiranju javnih politika u Bosni i Hercegovini, 24 sata na dan i putem Interneta.Sa druge strane, institucijama Vlasti u Bosni i Hercegovini, aplikacija omogućava jednostavniju proceduru provođenja javnih konsultacija.Elektronske konsultacije omogućuju građanima, poslovnoj, akademskoj zajednici i civilnom društvu da predlažu i daju komentare na zakone u izradi i druge propise. Učešćem u ovim postupcima doprinose kvalitetu i provođenju zakona. |
No, međutim šta to znači u praksi?
Kako bismo građane detaljnije i konkretnije upoznali s ovim aplikacijama te im jednostavnijim jezikom objasnili o čemu se radi, kontaktirali smo i Direkciju za evropske integracije BiH (DEI) te nadležno Ministarstvo pravde BiH iz kojih su za DEPO Portal dali odgovore na gore navedena pitanja, te dodali i koliko su pomenute aplikacije dosad dobile odziva kod građana i organizacija civilnog društva.
eKonsultacije u procesu programiranja i provedbe IPA-e II: Direkcija za evropske integracije BiH je uložila znatne napore da unaprijedi koordinaciju, saradnju i otvorenost ka građanima u aktivnostima u vezi sa korištenjem predpristupne pomoći EU u BiH. Rezultat tih napora je web aplikacija eKonsultacije u procesu programiranja i provedbe IPA-e II. Aplikacija je razvijena u okviru projekta „Izgradnja kapaciteta institucija vlasti pri angažiranju u političkom dijalogu sa predstavnicima civilnog društva u BiH“ kojeg je finansirala Evropska unija. Web aplikacija omogućava potpuno i pravovremeno informiranje građana putem interneta o planiranju, programiranju i provedbi aktivnosti u okviru IPA II, te osigurava pouzdan komunikacijski kanal za njihovo učešće.
Bez dijaloga i učešća građana u kreiranju i provedbi javnih politika ne može biti onog što nazivamo participativnom demokratijom
Direkcija je u avgustu 2016. javno promovisala web aplikaciju, a njeno postojanje u više navrata i dodatno komunicirala sa širom javnošću posredstvom medija, web stranice i društvenih mreža.
Na pitanje koliko su građani i organizacije civilnog društva dosad koristile prednosti ove aplikacije, Marina Kavaz-Siručić, glasnogovornica Direkcije za evropske integracije Vijeća ministara BiH za DEPO Portal navodi da su rezultati trenutno daleko ispod očekivanih.
- Web aplikacija je do sada korištena za konsultacije o programu Višedržavne IPA-e za 2017. godinu i tu svrhu smo u oktobru 2016. objavili javni poziv za e-konsultacije sa organizacijama civilnog društva. Na poziv su se javile tri organizacije, od čega je jedna dostavila komentare na dokument koji je bio predmet konsultacija. Iako registracija u sistemu e-konsultacije omogućava automatizovano primanje obavijesti o javnim pozivima, broj registriranih organizacija civilnog društva i pojedinaca je manji od 50. Navedene brojke upućuju na nedovoljan interes građana i civilnog društva za učešće u procesima u vezi sa predpristupnom pomoći Evropske unije namijenjenoj Bosni i Hercegovini.
Kavaz-Siručić dodaje i da bez dijaloga i učešća građana u kreiranju i provedbi javnih politika ne može biti onog što nazivamo participativnom demokratijom, te da su države koje koriste IPA sredstva obavezne uključiti civilno društvo i omogućiti im mehanizam konsultacija.
Ono što je interesantno kada govorimo o ovom procesu jeste da će Direkcija web aplikaciju eKonsultacije iskoristiti i za dijalog sa organizacijama civilnog društva u vezi sa Upitnikom Evropske komisije.
Ministarstvo privrede BiH: eKonsultacije (CBGI) pomoću kojih građani učestvuju u javnoj politici i donošenju najvažnijih zakona: Web platforma e-konsultacije pri Ministarstvu pravde BiH je zvanično je javno predstavljena 20. aprila 2016. godine. Pokretanjem platforme građanima je omogućeno da, putem interneta, sudjeluju u procesima donošenja normativno pravnih akata institucija Vijeća ministara BIH. Na ovaj način građani mogu uticati na kreiranje i oblikovanje javnih politka u svrhu donošenja kvalitetniji propisa na nivou Vijeća ministara BIH.
Marina Bakić, glasnogovornica Ministarstva pravde BiH, pojašnjava za DEPO Portal kolika je stvarna zainteresiranost građana i organizacija za sudjelovanje u ovim konsultacijama.
- Treba uzeti u obzir da je platforma e-konsultacije počela sa radom prije 8 mjeseci I veliki broj građana I organizacija civilnog društva još uvijek nije upoznat sa mogućnostima koje aplikacija nudi. Na platformi je zasad registrovano preko 550 korisnika za 23 registrovane institucije Vijeća ministara BIH. Ovaj broj nam govori da zainteresovanost građana postoji, ali i da moramo aktivno raditi na promociji e-konsultacija, kao proaktivnog mehanizma uključivanja građana u procese donošenja odluka, naglašava naša sagovornica.
Važnost uspostavljanja političkog dijaloga, danas posebno aktuelna s obzirom na to da je saradnja države i organizacija civilnog društva, posebnim kada govorimo o izradi javnih politika, de facto dio političkih uslova za članstvo BiH u EU
Također, kao njena kolegica iz DEI, dodaje i da je važnost uspostavljanja političkog dijaloga danas posebno aktuelna s obzirom na to da je saradnja države i organizacija civilnog društva, posebno kada govorimo o izradi javnih politika, de facto dio političkih uslova za članstvo BiH u EU.
Na pitanje kakve rezultate očekuju u budućnosti, Marina Bakić ističe da u Ministarstvu pravde očekuju da će se što veći broj institucija, građana i civilnog društva opredijeliti za korištenje svih prednosti koje ova aplikacija nudi, ali i da će drugi nivoi vlasti u BiH da pokrenu inicijativu za implementiranje iste ili slične inicijative koja bi javne politike približila građanima.
- Pozitivni rezultati korištenja e konsultacija mogu biti višestruki, a ogledaju se u potencijalnom smanjenju finansijskih troškova, osiguravanju veće participacije građana u procesima izrade javnih politika, olakšavanju rada državnih službenika, omogućavanju konsultacija i pregleda svih javnih politika na jednom mjestu te u konačnici doprinosu većem legitimitetu budućih javnih politika i jačanju povjerenja građana u rad i djelovanje organa uprave, zaključuje naša sagovornica.
Prethodne EU reportaže možete čitati OVDJE.
(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook