ŠKOLSTVO I KORUPCIJA

Iz kakvih knjiga uče bh. đaci?

Arhiva02.09.10, 10:49h

Po kojim principima i kriterijima se biraju udžbenici? Zbog čega udžbenik renomiranog National Geographica ne zadovoljava domaće školstvo? Koji su izdavači podobni, a koji ne? Šta na sve to kaže ministrica obrazovanja FBiH, Meliha Alić?

učenje, knjige, škola

Piše: Elma MURIĆ

Na početku nove školske godine, u bh. javnosti ponovo se aktuelizira pitanje odabira i odobravanja udžbenika za osnovne i srednje škole, koje je u nadležnosti Federalnog ministarstva za obrazovanje na čijem čelu se nalazi ministrica Meliha Alić.

meliha alić
Meliha Alić: Izdavači se ne bune zbog recenzija, a nijedna knjiga, slikovnica, naučni rad, ne može biti objavljen ako barem dva kvalificirana recenzenta ne daju svoje pozitivno mišljenje za objavljivanje ovih radova

Usprkos mnogim obećanjima ovog ministarstva i ministrice Alić kako će 'slijedeće godine biti drugačije', reforme u oblasti udžbeničke politike opet nisu provedene, jedinstven nastavnički plan i program u Federaciji i dalje ne postoji, a udžbenike po kojima uče osnovci i srednjoškolci u FBiH ponovo bira recezentska komisija koju saziva Ministarstvo obrazovanja BiH, što je zastarjeli i komplicirani postupak koji je ukinut u većini država Evrope.

Šta tvrde izdavači...

Dok ministrica tvrdi da 'ni sami izdavači ne bježe od činjenice da barem tri stručna recenzenta trebaju dati pozitivno mišljenje za objavljivanje udžbenika',  izdavači i analitičari tržišta tvrde suprotno.

Tako se Ministarstvu, pojedinim izdavačima, te recezentima i ministrima obrazovanja pojedinih kantona nerijetko spočitava i korumpiranost budući da je atmosfera koju su navedeni stvorili upravo idealna za 'bujanje' korupcije.

- Ograničavanje broja udžbenika, što je trenutna praksa, nema smisla i samo potiče korupciju. Nastavnik mora sam birati udžbenike tako da niko ne utiče na njegovu odluku koji je udžbenik za njegov predmet najbolji, ustvrdio je prije nekoliko dana u Sarajevu Rok Kvaternik, direktor grupacije izdavačke kuće "Klett" BiH, koja se bavi izdavanjem udžbenika za područje jugoistočne Evrope, uz konstataciju da ovaj sistem odobravanja udžbenika treba ukinuti ili ga svesti na minimum, jer u obliku kakav jeste omogućava korumpiranost te koči izdavače da djeluju na pravi način.

Dodatne probleme stvara i prenošenje ovlasti s federalnog na kantonalne nivoe što je dovelo do nejedinstvene udžbeničke politike, favoriziranja pojedinih izdavača te opravdanog straha da će učenici pojedinih kantona dobiti kvalitetnije obrazovanje od drugih.

O neefikasnosti tzv. sistema odobravanja udžbenika od strane komisija govori i činjenica da je on odavno ukinut u najrazvijenijem evropskim zemljama Švedskoj, Norveškoj, Velikoj Britaniji, Finskoj...

Primjera radi, u Norveškoj je ukinut 2000. godine nakon što je istraživanjem utvrđeno da je taj sistem neka vrsta cenzure, te da izjednačava udžbenike različite kvalitete. Također, Norvežani su sistem ukinuli jer su smatrali da on ograničava slobodu nastavnika, prosvjetnog radnika koji bi trebao da sam odabere udžbenik koji najbolje odgovara nastavnom planu i programu za specifični predmet.

Danas u Norveškoj tržište kontroliše da li su udžbenici u skladu sa nastavnim planom, jer ako nisu, nastavnici neće koristiti takav udžbenik.

Kao glavnu prednost kod prakticiranja 'sistema bez odobravanja' Norvežani ističu povećanu prodaju malih, novih izdavača sa visoko kvalitetnim udžbenicima čime se sprječava dominacija najjačih izdavačkih kuća na ovom tržištu.

rok kvaternik
 Rok Kvaternik: Ograničavanje broja udžbenika, što je trenutna praksa, nema smisla i samo potiče korupciju. Nastavnik mora sam birati udžbenike tako da niko ne utiče na njegovu odluku koji je udžbenik za njegov predmet najbolji

Urednik u Izdavačkoj kući "Klett" Muamer Kodrić potcrtava i da sadašnji sistem samo naizgled daje privid omogućavanja nastavnicima da dođu do što konkretnijih i boljih udžbenika.

- Lako možemo dokazati da je to ustvari sistem koji omogućava korumpiranost na određeni način i da ne omogućava izdavačima da djeluju na pravi način. Vjerujemo da je liberalizacija udžbeničke politike i tržišta udžbenika po principu kakav imaju zemlje EU pravo rješenje za BiH, istaknuo je on.

Zašto National Geographic ne zadovoljava kriterije...

Predstavnici ove izdavačke kuće također se protive praksi da resorno ministarstvo od izdavača traži anonimnu prijavu udžbenika, ocjenjujući ispravnim da se udžbenici prijavljuju bez ikakvog prikrivanja iz koje izdavačke kuće određeni udžbenik dolazi.

Problem, kako smatraju predstavnici udruženja izdavača, upravo leži u tome što autori udžbenika moraju ostati anonimni i radove resornom ministarstvu slati pod šiframa, a njihovi radovi se kasnije ocjenjuju bodovanjem po vlastitom, tzv. vještačkom sistemu vrednovanja članova komisije.

Nije rijetkost da jedan udžbenik dva člana komisije odobre visokom ocjenom, dok ga, naprimjer, treći član procijeni lošim te ga tako 'obori', iako je možda riječ o najboljem ponuđenom udžbeniku.

Upravo takvim kriterijima je jedna od ovih komisija najnižom ocjenom vrednovala udžbenik renomiranog National Geographica.

Iz tih razloga izdavači smatraju da jedini validni kriterij treba biti da se prilikom recenziranja udžbenici prijavljuju bez ikakvog prikrivanja iz koje izdavačke kuće dolaze.

- Za dosadašnje stanje postoji niz krivaca, s naglaskom na pogreške ovdašnjeg ministarstva obrazovanja. Neću imenovati nikoga, ali ne treba biti stručnjak da bi se vidjela netransparentnost u sistemu odobravanja udžbenika u FBiH. Što se tiče situacije u RS, ona je još gora nego u Federaciji jer monopol drži tamošnji Državni zavod za izdavanje udžbenika, no tim se problemom ovog puta nismo bavili', izjavio je Kvaternik.

vuk na drvetu
                                  Sporna ilustracija  'Vuk na drvetu'

Vuk na drvetu, a marihuana u petom razredu!

Prisjetimo se skandala iz 2008. kad su svi bh. mediji objavili šokantnu vijest da uz tad najnoviji udžbenik Muzičke kulture za peti razred, autora Refika Hodžića, dođe i muzički CD sa pjesmom "La cucaracha", koja promovira pušenje marihuane, te skandala s udžbenikom izdavačkih kuća Nam iz Tuzle  i Vrijeme iz Zenice iz kojeg su djeca mogla naučiti da vukovi žive na drvetu!

Refik Hodžić odbacio je bilo kakvu odgovornost za gore spomenutu pjesmu, pod tvrdnjom da 'nije pravio izbor pjesama i igara u udžbeniku'. Odgovornost je Hodžić prebacio na nadležno Ministarstvo obrazovanja čija je komisija odobrila udžbenik.

'Komisija recezenata koju formira ministarstvo određuje programske sadržaje udžbenika, čega se autori moraju pridržavati. U protivnom udžbenici ne bi prošli potrebnu recenziju, naveo je autor udžbenika.

Šta tvrdi Ministarstvo obrazovanja i nauke FBiH...

Ministarstvo obrazovanja FBiH i ministrica Alić, pak, kategorički odbijaju tvrdnje o monopolu određenih izdavača i korumpiranosti bh. obrazovnog sistema, pozivajući se na zakone i kvalificiranost recenzenata i komisija koje odobravaju udžbenike.

- Po Zakonu o izdavačkoj djelatnosti, nijedna knjiga, slikovnica, naučni rad, ne može biti objavljen ako barem dva kvalificirana recenzenta ne daju svoje pozitivno mišljenje za objavljivanje ovih radova. Naravno da su udžbenici koji će se naći u školskim klupama podložni neusporedivo strožijim kriterijima provjere i procesa odobravanja, ni sami izdavači ne bježe od činjenice da barem tri stručna recenzenta trebaju dati pozitivno mišljenje za objavljivanje udžbenika, tvrdi ministrica Alić.

Što se tiče kriterija po kojem se biraju stručni timovi recenzenata (koji broje pet članova), u Ministarstvu naglašavaju da su oni veomi strogi, da recezenti moraju biti univerzitetski i školski nastavnici s najmanje dva objavljena naučna rada, te uposlenici pedagoških zavoda s višegodišnjim iskustvom.

Prigovore  izdavača da je postojeći sistem odobravanja užbenika neka vrsta cenzure, te da da su njihovi pokušaji da se probiju na tržište u samom startu osuđeni na propast, jer ovise o mišljenju pet članova stručnog tima koji su, kako smatraju izdavači, laka meta za korupciju, u Ministarstvu smatraju neosnovanim i tvrde da je glavni cilj ovakvog procesa "povećanje kvaliteta udžbenika u Federaciji Bosne i Hercegovine".

- Sistem odobravanja udžbenika potiče izdavače na kontinuirano podizanje kvaliteta vlastitih udžbenika. Čak postoji mnogo zagovornika u Bosni i Hercegovini koji insistiraju na upotrebi samo jednog udžbenika za jedan nastavni predmet. Stajališta smo da bi ovakav pristup “kočio” izdavače, a ovaj koji mi prakticiramo samo potiče tržišnu utakmicu i insistira na stalnom poboljšanju kvaliteta, kategorična je ministrica Alić. 

Kako god, ostaje činjenica da se u BiH i dalje primjenjuje zastarjeli i komplikovani način odabira udžbenika, te da FBiH jedina u Evropi danas u tom procesu koristi neefikasni sistem bodovanja pri ocjenivanju.

Naravno, u cijeloj priči, i dalje najdeblji kraj izvlače učenici.

(DEPO)










Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook