- Nisam znao o čemu govore. Mislio sam da ima veze s politikom, nisam shvatio da će se dogoditi potres - kaže Lolo koji uvjerava svoje sugrađane da su bogovi vudua uz njih u ovim teškim trenucima. - Svi smo strašno istraumatizovani. Pogledali smo smrti u lice. Ali duhovi su ušli u glave ljudi kako bi nas savjetovali i pomogli nam da rane zarastu. Oni razgovaraju s nama. To je kao terapija - tvrdi muzičar koji je na Haitiju izuzetno popularan.
Hrišćanstvo potisnulo vudu
Lolo Bibrn samo je primjer kako se sve više Haićana nakon razornog potresa okreće svojoj tradicionalnoj religiji. Religiji koju mnogi hrišćani, a posebno protestanti, smatraju poštivanjem đavola pa su se iz konzervativnih krugova u SAD-u mogle čuti i priče da je potres Haićanima došao kao kazna upravo zbog te mistične religije koju već vijekovima poštuju.
Vudu je proteklih decenija čak i na Haitiju doživio znatan pad popularnosti. Brojni stanovnici te ostrvske države danas se deklarišu kao hrišćani pa se pod šatorima i na razrušenim ulicama Port-au-Prinsa najčešće zapravo čuju pjesme koji u pomoć zovu hrišćanskog Boga. Ali, istovremeno se širi i broj poštovalaca vudua koji nadu polažu u svoje tradicionalne, zapadnjaci bi rekli paganske, bogove.
Među njima je i Louis Lesli Marselin, još jedan pjevač, koji sebe opisuje kao spiritualnog vodiča i iscjelitelja. Marselin je imao veliku ulogu u operacijama spašavanja nakon potresa i aktivno je uključen u ponovno stvaranje normalnog društva na Haitiju. U svojoj kući je Marselin tako otvorio alternativnu školu u kojoj pomaže istraumatizovanoj djeci.
Haićani se boje poštovati svoje bogove zbog straha da će ostati bez humanitarne pomoći
- Radimo s djecom, ali i s njihovim roditeljima. Radimo sa siromašnima koji su sve izgubili, čije su porodice umrle u potresu - prepričava Marselin, a prenosi BBC.
Ali, on je među rijetkima koji se danas, kad Haiti zavisi od pomoći koju dobija iz ostatka svijeta, javno deklariše kao poštovalac vudua. Antropolog Džerald Marej sa Univerziteta u Floridi primjećuje kako je tradicionalna haićanska religija dosad zapravo odigrala relativno malu ulogu u procesu duhovnog i psihičkog oporavka nakon velike tragedije koja je zadesila tu zemlju.
- Za religiju koja bi trebala zapravo biti nacionalna religija Haićanskog naroda, vudu je uočljivo odsutan - tvrdi Marej koji nagađa kako se Haićani boje isticati svoja tradicionalna vjerovanja među članovima Crvenog krsta i ostalim spasilačkim ekipama. Naime, većina ljudi koji su došli pomoći Haitiju su hrišćanske vjeroispovijesti pa se stanovnici te zemlje boje da bi im mogli okrenuti leđa ako budu javno poštovali paganske bogove.
"Je li Bog kriv kad se nešto loše dogodi hrišćanima?"
- Neke hrišćanske zajednice ne žele dati hranu žrtvama potresa koje su poštovaoci vudua. Čim vide ljude koji nose tradicionalna obilježja naše religije, stavljaju ih sa strane i odbijaju im humanitarnu pomoć. Vidio sam to svojim očima - tvrdi Lolo Bibrn. Ipak, ima i izuzetaka. Poput sveštenika Redžinalda Žan-Maria, župnika u najvećoj rimokatoličkoj crkvi u nasečju "Mali Haiti" u Majamiju.
- Svaka religija koja pomaže ljudima u doba krize je dobra religija. Tvrdnje da su Haićani stradali zato što poštuju vudu su najobičnije teološke gluposti. Pa kad se u Aziji dogodio veliki cunami, nisu ljudi ginuli zato što su pogrešne vjere. Prirodne katastrofe su prirodne katastrofe. Ako ćemo kriviti vudu za potres, znači li to da je Bog kriv kad se nešto loše dogodi hrišćanima - pita se on.
(index.hr, BLIN/sv)
ČITAJTE DEPO!
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook