Novi način obrazovanja

Valdorfska pedagogija uskoro i u sarajevskim školama: Znate li njene principe?

Hronika23.05.16, 09:05h

Valdorfska pedagogija uskoro i u sarajevskim školama: Znate li njene principe?
U Kantonu Sarajevo razmatra se uvođenje valdorfske pedagogije u osnovne škole, što je već praksa u Sloveniji i Hrvatskoj.

 

Gumene čizme uprljane blatom i različita imena na vrećicama koja su djeca uz pomoć odgajateljica sama izvezla od vune stoje na ulazu sarajevskog vrtića Jabuka, okruženog zelenilom bez puno gradske buke.

 

U bašti ispred, na ljuljaškama i toboganima izrađenim od drveta, između biljaka koje su sama posadila, djeca se igraju u pijesku. Boravak u prirodi i predmeti prirodnog porijekla bitan su dio odgoja ovih mališana, jer se u vrtiću primjenjuje 'valdorfska' pedagogija.

 

“Mi djeci ne branimo ni da se igraju sa pijeskom, zemljom, kada je kiša ne branimo im da šljapkaju po lokvama i da iskuse šta to znači biti mokar, i da je hladno i toplo. Oni zajedno sa odgajateljicom jednom sedmično mijese hljeb i pojedu ga sa začinskim biljem kojeg su sami u bašti posadili i ubrali. Kroz takve jednostavne procese rada, djeca uče da razlikuju od čega je šta nastalo, sposobnost koja će im trebati za cijeli život”, opisuje jednu od primjene valdorfske pedagodije direktorica i odgajateljica u vrtiću Leila Kostić.

 

valdorfski-vrtic-sarajevo

 

Slikanje voštanim bojama kontrolisanog porijekla, modeliranje domaćim pčelinjim voskom umjesto plastelinom, filcanje vunom, sviranje harfe i frule, pjevanje bez CD playera te igranje jednostavnim igračkama od prirodnih materijala bez puno obrisa, kako bi djeca mogla maštom kreirati idealan izgled lutke - još su neke metode specifične za ovaj vrtić koji u Sarajevu postoji već 16 godina.

 

“U valdorfskoj pedagogiji spontana igra je jedan segment koji je neizmjerno važan, jer ništa ne može dijete tako razviti psihički, fizički i intelektualno, razviti socijalne sposobnosti, saradnju sa drugim ljudima što će im biti potrebno u životu, na radnom mjestu”, objašnjava Kostić dok pokazuje igračke koje su djeca uz pomoć odgajatelja sama napravila od drveta, vune i drugih prirodnih materijala.

 

Kroz ovaj vrtić prošlo je više od stotinu djece, a nedavno je u Sarajevu otvoren još jedan koji također primjenjuje pedagogiju koja će 2019. obilježiti sto godina od postojanja prve škole u Stuttgartu. 

 

valdorfski-vrtic-sarajevo1

 

A najava o incijativi za uvođenje valdorfske pedagogije u osnovne škole nedavno se desila i u Bosni i Hercegovini, odnosno Kantonu Sarajevo.

 

Ministar obrazovanja ovog kantona Elvir Kazazović sastao se sa valdorfskim profesorom i suosnivačem fakulteta "Rudolf Steiner University College" u Oslu Davidom Brierleyem, gdje je najavljeno da će se u narednom periodu krenuti sa izradom strategije kojom će se težiti uvođenju ove pedagogije u osnovne škole na području Kantona Sarajevo.

 

“Koncept uvođenja je planiran tako, da se, prema evropskom nastavnom planu i programu za valdorfske škole, izradi nastavni plan i program za valdorfske škole u Bosni i Hercegovini. Valdorfski program ne bi bio djelomično primjenjivan, već bi roditelji, pri upisu djeteta u školu mogli birati program prema kojem će njihovo dijete učestvovati u nastavi”, rečeno je iz ovog ministarstva.

 

Planirano je da valdorfski program bude realiziran u jednoj školi, u školskoj 2017/2018. godini, dodaje se.

 

Međutim, da bi se omogućilo pokretanje ovakvog odgojno-obrazovnog programa, neophodno je pripremiti i kurikulum za obrazovanje valdorfskih učitelja i odgajatelja na akademskom nivou te organizirati seminare i predavanje za javnost, kako bi se roditelji upoznali sa ovom pedagogijom.

 

valdorfski-vrtic-sarajevo2

 

Za sada iz udruženja Vijeće roditelja osnovnih škola Kantona Sarajevo kažu da nisu upoznati sa inicijativom ministarstva niti da ih je iko kontaktirao u vezi toga.

 

“Mi zaista nismo uključeni i nismo davali svoje mišljenje, nemamo materijala na osnovu kojeg bi mogli zasnovati neki stav. Uvijek od ministarstva tražimo adekvatne, relevantne analize bilo koje novine koja se uvodi u odgojno-obrazovni proces, jer samo kvalitetnom analizom i projekcijom ciljeva i rizika možemo utvrditi da li je nešto korisno za našu djecu ili štetno”, ističe Admir Katica, predsjednik Skupštine Vijeća roditelja.

 

S druge strane pedagozi pozdravljaju najavu o uvođenju valdorfske pedagogije, smatrajući da je to pozitivno za djecu, ali i da će trebati dosta vremena kako bi se uvela u školski sistem.

 

“Ono što ja i moje kolege podržavamo jeste da se da veća sloboda djeci da kroz praktičan rad i neke vježbe oblikovanja od prirodnih materijala dolaze do spoznaje o životu, tu dolazi do povezanosti duhovnog i životnog učenja, onoga što valdorfska pedagogija zagovara. Znači, jednostavno da se dijete pripremi za život koji ga očekuje”, kaže Samela Alagić iz Udruženja pedagoga Kantona Sarajevo, koja je pedagoginja u jednoj sarajevskoj osnovnoj školi.

 

Kako objašnjava, kod valdorfske pedagogije jedan učitelj je uz djecu svih osam godina školovanja, nema brojčanih ocjena i ispitivanja djece, osim pismenog provjeravanja na kraju školske godine, a učenici ne mogu ponavljati razrede.

 

“To su sve dobri principi obrazovne pedagogije. Mi konkretno imamo dvoje, troje djece iz valdorfskog vrtića u našoj školi i mogu reći da sam jako zadovoljna njihovim znanjem i onim čim oni još raspolažu osim tog pukog znanja.”

 

Valdorfski vrtići i škole danas postoje širom svijeta. Nedavno je jedan takva osnovna škola otvorena u Palestini, u Kini postoje čak 400 vrtića i škola uz tri fakulteta za ovu pedagogiju, u Njemačkoj, Mađarskoj, Sloveniji, Austriji i Holandiji valdorfske škole dio su normalnog školskog sistema, dok su u skandinavskim zemljama toliko razvijene da se očekuje da će u budućnosti možda zamijeniti i državne.

 

U Sloveniji djeluje čak i srednja škola, a razmišlja se o otvaranju još jedne zbog velikog interesa roditelja, dok u susjednoj Hrvatskoj ova pedagogija u osnovnom obrazovanju već odavno postoji.

 

Valdorfska škola u Zagrebu osnovana je 1993, a u Rijeci djeluje već 16 godina. Prije 18 godina pokrenut je i dopunski studij za valdorfsku naobrazbu odgajatelja i učitelja, gdje se usavršavaju i pedagozi iz BiH.

 

Interes roditelja i popunjenost razreda su sve veći, ističe Gordana Brzaj, direktorica osnovne valdorfske škole u Rijeci, dodajući da zbog toga trenutno traže veće prostorije.

 

“Sada je u školi svih osam razreda te 54 učenika. Ove godine posebno smo zadovoljni jer ima sve više upita za upise u sve razrede za narednu školsku godinu, a za prvi razred imamo 16 prijavljene djece.”

 

Učenici imaju redovne predmete koji postoje i u državnim školama, kao što je maternji jezik, matematika, biologija, fizika, ali pored toga od prvog razreda se izučava i ručni rad, sviranje flaute, engleski i njemački jezik, euritmija (umjetnost pokreta), od petog razreda umjetnička obrada drva, od šestog vrtlarstvo.

 

Osim toga, kako dodaje Brzaj, uvedena je i zoologija, botanika, mineralogija, astronomija, koje se izučavaju uz mnogo eksperimenata.

 

Valdorfsku pedagogiju opisuje kao „učenje glavom, srcem i rukama“ gdje je ključna riječ sloboda, odnosno pravo čovjeka da razvije svoje sposobnosti i primjeni ih u životu.

 

"Teži se tome da se odgoji čovjek, da prepoznate i njegujete u djetetu kompetencije da kada bude odrastao čovjek bude sposobno da ima ideale i da ih primjeni u praktičnom životu. Svi znamo puno ljudi u okolini koji dosta toga znaju, ali nisu sposobni da to primjene", objašnjava Leila Kostić iz vrtića Jabuka.

 

(Al Jazeera Balkans, DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/dg)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook