Piše: Maja RUČEVIĆ
U javnosti se na ovu nemilu temu već duže vrijeme mogu čuti brojni glasovi nezadovoljstva, što roditelja, što djece. Nastavni kadar uglavnom šuti, a kako i ne bi: nije u poziciji da o tome govori. Em čuva posao, em ga 'nadograđuje' dajući privatne instrukcije djeci koju bi trebali adekvatno i u roku podučavati gradivu koje je propisano nastavnim planom i programom.
Odgovore na navedena pitanja DEPO Portal potražio je u Ministarstvu za obrazovanje, nauku i mlade KS-a. Ovoga puta naša sagovornca bila je Lamija Husić, stručna savjetnica pri toj instituciji, koju smo na početku razgovora pitali da li su u ionako nesređenom i preopterećenom bh. obrazovnom sistemu, nakon gorskog iskustva s polaganjem eksterne mature u osnovnim školama, generacije zahvaćene tim 'pokusom' na neki način oštećene?
ZAŠTO SU ODJEDNOM UKINUTA DVA IZBORNA PREDMETA?
- U skladu za Zakonom o osnovnom obrazovanju u KS-u, nakon 9. razreda učenici moraju polagati maturu. Naše Ministarstvo sa sadašnjim ministrom g. Kazazovićem je donijelo odluku da to bude tih pet predmeta (BHS, matematika i strani jezik te dva izborna). Nakon tih prvih generacija uvidjeli smo dobre i loše strane svega toga. Za ukidanje dva izborna predmeta odlučili smo se iz činjenice da je sve to možda stvarno previše za učenike te da je to preveliki stres i opterećenje za učenike u smislu njihovog obrazovanja, mada su ostavreni rezultati za te tri godine, te prosjek bodova u školama u KS-u, prilično dobri (36 -39 od 50 bodova). Bez obzira na to, smatramo da je preopterećenje veliko i ove godine ministar Kazazović je odlučio da se to ukine. Osim djece koja se obrazuju u KS-u, i sva su druga djeca iz svih dijelova BiH koja žele školovanje nastaviti u KS-u dužna su polagati eksternu maturu ovom novom obliku - pojasnila je Lamija Husić za DEPO Portal i dodala:
- Razgovarali smo i sa roditeljima i sa direktorima naših škola te su svi oni smatrali naš prijedlog za ukidanje izbornih predmeta dobrim.
Tragom informacija iz prethodnog istraživanja koje je radio DEPO Portal, pitali smo našu sagovornicu i šta će biti sa generacijama djece koja su prolazila kroz sav taj stres, jer bilo je pritužbi da su pojedina djeca zbog muke oko eksterne mature završila i kod psihologa?
- Nama je žao što se ne obave razgovori s roditeljima tih učenika odmah nakon što se završi matura, njihov glas se ne čuje - kratko odgovara Husić.
Međutim, to baš i nije tako... Roditelji su se i mnogo i glasno bunili tokom prethodne tri godine zbog novog načina polaganja mature i pripremanja djece. O tome se i u raznim medijima trasparentno pisalo. Stoga nas je zanimalo nije li nadležno ministarstvo moralo već tada reagovati?!
- Ukidanje ovih predmeta i pokušaj da se smanji opterećenje leži upravo u toj činjenici. Esterna matura služi i kao filter, tj. bodovi koji se osvoje. KS jedini ima upis i bodovanje djece regulisano na ovakav način. Eksterna matura nama želi da pokaže dokle smo došli sa devetogodišnjom osnovnom školom. Da li su obrazovni ishodi ostvareni? Da li djeca previše uče, imaju li previše gradiva?, pojasnjava Husić.
Šta kada se nova pravila polaganja eksterne mature uvedu u srednje škole? |
![]() |
Nedavno se pojavila informacija da će na kraju IV. razreda gimnazija i tehničkih škola biti uveden pilot projekat eksterne mature koja bi srednjoškolce obavezivala na polaganje tri predmeta (BHS, matematika i prvi strani jezik). S obzirom na ranija iskustva s osnovnom školom i na samu ambicioznost takvog jednog projekta, nije li to prekrupan zalogaj?
U evropskim zemljama je to ta državna matura. Nažalost, kod nas sistem obrazovanja nije takav da imamo to na nivou države. Dugo smo vremena čekali hoće li se takva jedna aktivnost zajednički sprovesti. Ministarstvo je donijelo odluku da djeca polažu u KS-u takav jedan model, sličan ovome novom u osnovnim školama. Mislimo da preko tog iskusta imamo solidnu osnovu za ovaj pilot projekat. Šta će dalje biti i kako će to proći, o tome već razmišljamo. Stvari tehničke prirode kao što su koliko će to nositi bodova za upis na visokoškolske ustanove u KS-u vidjet ćemo tek u narednom periodu. Ono što je ključno jesu katalozi, kako za osnovnu, tako i za srednje škole. Najteži je zadatak sastaviti timove ljudi koji će raditi vodiče za ovaj ispit, a taj materijal će biti dostupan na našoj službenoj stranici kako bi se učenici mogli pripremati, pojašnjava Husić.
Ali ako katalozi i vodiči nisu bili dovoljni, vremena za pripremu je bilo malo, gradiva mnogo, adekvatna poduka povjerena nastavnicima je često izostajala, zar ne mislite da ćete se suočiti sa sličnim, ako ne i većim problemima i u srednjim školama?
- Ako imate cijelu godinu i pred sobom objavljene kataloge, ne vidim problem. Za ova tri obavezna predmeta bilo je ključno gradivo samo 8. i 9. razreda. Razumljivi su prigovori i briga roditelja hoće li im dijete uspjeti završiti sa dobrom ocjenom.
Da li uvođenje eksterne mature na neki način degradira djecu koja idu u tehničke škole i gimnazije u odnosu na one koji završavaju umjetničke škole?
- U različitim školama postoje različita gradiva i različit broj časova. Ne smijemo oštetiti djecu koja npr. matematiku imaju samo u 1. i 2. razredu, a npr. učenici u gimnazijama je imaju na matematičkom smjeru puno više. To je jedan od problema i dilema u ovom trenutku koji moramo riješiti. Zasad imamo dobre timove formirane koji će uskoro ponuditi prilagođene materijale putem kojih će se učenici pripremati za tu maturu. Sve mora biti strogo u skladu s nastavnim planom i programom, zaključuje sagovornica DEPO Portala. |
NOVI TROŠKOVI, NOVE PRIVATNE INSTRUKCIJE?
Pitali smo i kakvo je stajalište MONKS-a s obzirom na svima poznatu činjenicu da preko ovakvih obaveznih, a dodatnih dijelova vrlo često cvate biznis privatnih poduka - a koje često daju baš oni koji djeci predaju u školama?
- Novih troškova nema - odlučna je Husić te dodaje - to je fenomen koji se javlja dugo u zemljama Balkana. Roditelji to rade još od prvog razreda osnovne škole pa sve do srednje škole, to je fenomen brzog vremena.Djeca imaju svakodnevnu obavezu da uče, a roditelji možda nemaju vremena da im se posvete. Nastavnik prima platu da bi djeci objasnio sve što im nije jasno, i za to ima vremena. Roditelj također ima pravo da to od tog istog nastavnika očekuje.
Međutim, činjenica je da taj 'dobro smišljeni biznis' postoji i to ponajviše u vrijeme tijesnih rokova kao što su oni za eksternu maturu, Kako je moguće da on 'cvate' unutar samog prosvjetnog sistema?
- Gledajte, imate čak udruženje komercijalnih nastavnika koji su davali poduku djeci oko eksterne mature. I za tu vrstu pomoći smatramo da je izlišna i nepotrebna jer se gradivo 8. i 9. razreda može naučiti i bez toga. Unutar naših škola ima aktivnosti, primjerice tokom zimskog raspustra, koje pozivaju djecu da dođu i da ih se instruira. Međutim, najveći broj učenika maturu priprema malo na početku zimskog raspusta, a stolica ipak treba da se zagrije. Neki čak ni ne dolaze na dodatnu besplatnu nastavu za eksternu maturu organiziranu tokom raspusta. Naravno, neprihvatljivo je i da nastavnik koji mu predaje i za to prima platu uzima novac za dodatne instrukcije, kategorična je naša sagovornica
KAKO STATI NA KRAJ SKUPIM PRIVATNIM INSTRUKCIJAMA?
- Pozivamo roditelje da nam to prijave! Svaki roditelj koji se susreće s takvim nastavnikom trebao bi da takav slučaj prijavi, ističe Husić.
I koja je daljna procedura nakon prijave?
- Naše Ministarstvo bi odmah reagovalo jer izričito smatramo da je to nepotreban i nedopustiv angažman. I još jednom da naglasim: za dodatnim instrukcijama nema apsolutno nikakve potrebe!, zaključuje Husić na kraju razgovora za DEPO Portal.
Puno stresa, puno nepotrebnog opterećenja - slažu se roditelji, djeca i - resorno ministarstvo koje, eto, iz tog razloga, na koncu, i ukida izborne predmete. I kome je ustvari takva matura trebala? Sama sebi?! Zakonu?!
Na čijim se leđima prebila - znamo svi.
Tako se vraćamo na zaključak od prije nekoliko mjeseci - kada jednog dana eksperiment bude završen, niko se neće smatrati odgovornim za posljedice.
I tako i bi!!!
(DEPO PORTAL/mr)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook