Prije ravno 15 godina mladi je indijski imigrant M. Night Shyamalan "Šestim čulom" preko noći postao jedno od najhvaljenijih i najtraženijih imena Hollywooda.
Potpun autor
Spojivši iskusnog Brucea Willisa i dječju TV zvijezdu Haleya Joela Osmenta u vješto napisanu i znalački režiranu alegorijsku triler-dramu o dječaku koji vidi mrtvace, iznenadivši nas na kraju intenzivnim, neočekivanim obratom, uspio je zainteresirati publiku i kritiku te zaraditi šest nominacija za Oscar, uključujući one za najboljeg scenarista i najboljeg redatelja. Pokazavši se kao potpun autor, koji piše, režira, pa i producira i glumi u vlastitim filmovima, Shyamalan je odmah iskočio iz vršnjačke skupine koja se mahom oslanjala na adaptacije književnih predložaka i scenarije iskusnijih hollywoodskih kolega.
Rođen u Indiji, a odrastao kao povučeni dječak u Philadelphiji, gdje su roditelji očekivali da naslijedi njihovu liječničku praksu, od početka je morao kročiti težim putem. Umjesto da peče zanat režirajući glazbene spotove i TV reklame, upisao je prestižni newyorški Tisch School of the Arts, interdisciplinarnu akademiju koju su pohađali Spike Lee, Jim Jarmusch i braća Cohen...
U rascjepu između autorskih velikana koji su šetali istim hodnicima i dječačke fascinacije komercijalnim hitovima Lucasa i Spielberga, već kao student krenuo je raditi naoko čiste žanrovske filmove obogaćene slojevima alternativnog čitanja, od činjenice da je "Šesto čulo" film o prihvaćanju gubitka voljene osobe, preko otvorene kritike modernog društva, ali i onih koji mu se (poput amiša) pokušavaju suprotstaviti ignoriranjem napretka u "Zaselku", do najnovijeg "Posjeta", horor-komedije čija se metapriča bavi odnosom redatelja koji žele stvoriti više od zanatskog prosjeka i gledatelja željnih zabave koji u njihovim postupcima prepoznaju tek autorsku pretencioznost.
U pokušaju da jednostavnim formama kaže mnogo, te istovremeno zadrži umjetnički suverenitet, Shyamalan se, nažalost, izgubio. U petnaestak godina nakon "Šestog čula" nanizao je previše obećavajućih promašaja poput "Događaja" i "Žene iz vode", koji bi možda bili bolji filmovi da je na trenutak odlučio podijeliti autorski teret s drugima.
Na dnu plakata
Ovako je od poznate naslovnice Newsweeka, koji ga je prije desetak godina proglasio novim Spielbergom, došao je do toga da su mu producenti nedavnog blockbustera "Zemlja: Novi početak" sakrili ime duboko na dno plakata, gradeći marketinšku kampanju na glumcima Willu i Jadenu Smithu. Nakon tog propalog blockbustera, upravo je predstavio također blijedu, iako na trenutke pametnu niskobudžetnu horor-komediju "Posjet". Oba filma brzo ćemo zaboraviti, a čini se da bi takva mogla biti i Shyamalanova sudbina.
(večernji.hr/DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN/dh)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook