CANNES/POBJEDNIČKI FILM NURI BILDGE CEYLANA OTVORIO POLEMIKU

Da li se 'Zimski san' bavi autoritarnom vladavinom Erdogana u Turskoj

Kultura25.05.14, 00:29h

Dobitnik Zlatne Palme u Cannesu je film za kojeg neki tvrde da je metafora trenutnih političkih prilika u Turskoj. Sam reditelj kaže da je riječ o Čehovljevim pričama

zimski san ceylanMeđunarodno udruženje filmskih kritičara proglasilo je turski film "Zimski san" za najbolje ostvarenje na filmskom festivalu u Cannesu. Nagrada dolazi dan uoči dodjele Zlatne palme, a turski režiser Nuri Bilge Ceylan i  njegov"Zimski san" već su bili proglašeni za favorite. Uskoro je stigla i potvrda - Zimski san je dobio Zlatnu plamu za najbolji film.

Iako neki tvrde da je film metafora trenutnih političkih prilika u Turskoj, autori filma takve tvrdnje odbacuju, a veliko zanimanje vlada i za osobe i događaje na kojima je film zasnovan.

Režiser kaže da su to Čehovljeve priče. No, drugi prstom upiru na premijera Recepa Tayyipa Erdogana i prošlogodišnje razbijanje protesta u parku Gezi.

Zimski san je priča o moćnom i bogatom čovjeku koji mašta o tome da se igra Boga, čovjeka koji je izgubio moralni kompas, čovjeka koji pokušava kontrolirati sudbine svojih podanika. Ipak, producentica filma kaže da je tu više riječ o slici društva nego pojedinca.

"Ne postoji sličnost s određenim ličnostima ili osobama, ali riječ je o turskom filmu i država Turska sama igra ulogu u filmu", kaže producentica Zeynep Atakan.

"Sloboda govora jedna je od onih tema koje se u Turskoj iznova ponavljaju. Ove godine već smo svjedočili zabrani korištenja Twittera i YouToubea. Ipak, film je nešto sasvim drugačije. Njegove političke poruke su mnogo suptilnije - koriste se metafore, a sve to pod okriljem umjetnosti", kaže reporter Al Jazeere Phil Lavelle.

Pitanje je da li je to dovoljno da mu priskrbi neku vrstu imuniteta i da li će ga to, u konačnici, spasiti cenzora? Neki će reći da je čak i danas gotovo nemoguće razdvojiti politiku od filma.

"Svaki film je politički. Upalite kameru, uhvatite nekoga u kadar i snimate realnost, to dalje ne možete kontrolirati. Bez obzira na to koliko je Turska demokratska država, sigurno da je prisutan jedan oligarhski element, pri čemu jedna osoba može kontrolirati živote velikog broja ljudi", kaže Eric Koch, filmski kritičar.

 

 

POVEZANE VIJESTI: Ko je pobjednik filmskog festivala u Cannesu?

(Aljazeera Balkans/DEPO PORTAL)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook