
Federalna vlada danas je utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila po  hitnom postupku Prijedlog zakona o oduzimanju nezakonito stečene  imovine krivičnim djelom.
 
 Osnovni cilj donošenja ovog zakona je da na sveobuhvatan, prezican i  jednostavan način uredi pravila postupka unutar kojeg će biti moguće  efikasno otkriti, osigurati i, po potrebi, privremeno oduzeti (do  donošenja odluke Suda o trajnom oduzimanju) imovinsku koristi proisteklu  iz zakonom zabranjenih i kažnjivih radnji koje imaju obilježja  krivičnog djela. Poseban cilj Zakona je da se uspostava efikasnih  mehanizmama za upravljanje imovinom koja je, na osnovu ovog i drugih  zakonâ u Federaciji BiH, privremeno ili trajno oduzeta.
 
 Kako se kaže u Prijedlogui novog zakona, niko ne može zadržati imovinsku  korist pribavljenu krivičnim djelom, a sva imovina koja je trajno  oduzeta postaje vlasništvo FBiH. Prema ovom zakonu postupa se na osnovu  prijedloga tužioca, a u slučaju da tužilac u postupku ne podnese  prijedlog za oduzimanje imovinske koristi, sud će po službenoj dužnosti  donijeti takvu odluku.
 
 Posebni postupak za oduzimanje imovinske koristi vodi se kada postoji  osnovana sumnja da je učinjenjem krivičnog djela pribavljena imovinska  korist, a nisu ispunjeni uvjeti za vođenje krivičnog postupka zbog smrti  ili bjekstva osumnjičenog ili optuženog, a prijeti opasnost od  nastupanja zastare krivičnog gonjenja. Prijedlog tužioca za pokretanje  posebnog postupka može biti podnesen do isteka roka zastare pokretanja  krivičnog postupka, propisanog odredbama Krivičnog zakona. Zastara  podnošenja prijedoga i vođenja postupka ne može nastupiti prije isteka  roka od pet godina, računajući od dana počinjenja djela.
 
 Ukoliko je potrebno za sveobuhvatno utvrđivanje stvarnog porijekla,  vrijednosti i strukture imovinske koristi za koju postoje osnovi sumnje  da je pribavljena krivičnim djelom, nadležni tužilac može izdati naredbu  za provođenje finansijske istrage. Svi organi vlasti i institucije u,  posebno organi unutrašnjih poslova u kantonima i Federalno ministarstvo  unutrašnjih poslova, Finansijska policija FBiH, Porezna uprava FBiH,  Komisija za vrijednosne papire FBiH i Registar vrijednosnih papira u  FBiH će, u okviru svojih nadležnosti, postupati u skladu sa nalozima  tužioca koji je donio naredbu o provođenju finansijske istrage.
 
 Imovinsku korist pribavljenju krivičnim djelom utvrđuje sud presudom  kojom je optuženi oglašen krivim. Sud će presudom oduzeti i imovinsku  korist pribavljenu krivičnim djelom za koju tužilac pruži dovoljno  dokaza da se opravdano vjeruje da je pribavljena izvršenjem krivičnog  djela, a počinilac nije pružio dokaze da je korist pribavljena zakonito.
 
 Ako ovim zakonom nije drugačije propisano, izvršenje radi oduzimanja  imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom određuje se i provodi na  prijedlog Federalnog pravobranilaštva, a u skladu sa Zakonom o izvršnom  postupku u FBiH. Za donošenje rješenja o izvršenju nadležan je općinski  sud.
 
 U cilju obavljanja poslova i provođenja mjera predviđenih ovim zakonom,  osniva se Federalna agencija za upravljanje oduzetom imovinom. Njeno  sjedište je u Sarajevu, a može imati i posebne organizacione jedinice  izvan sjedišta.
 
 Agencija je, uz ostalo, nadležna za upravljanje privremeno oduzetom i  oduzetom imovinom po odredbama ovog i drugih zakona, analizu u području  oduzimanja imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom i stručnu  edukaciju iz područja finansijskih istraga i oduzimanja imovinske  koristi pribavljene krivičnim djelom. Ona nema operativne nadležnosti za  provođenje finansijskih istraga i oduzimanje imovinske koristi  pribavljene krivičnim djelom.
 
 Prodaja imovine kojom upravlja i raspolaže Agencija vrši se javnim  nadmetanjem koje se objavljuje u “Službenim novinama FBiH” i u najmanje  dva dnevna lista koja se distribuiraju na cijelom području BiH. U  slučaju da imovina ne bude prodana nakon jednog javnog nadmetanja,  prodaja se može izvršiti na drugom javnom nadmetanju, ali za cijenu koja  ne može biti niža od 50 posto procijenjene vrijednosti. Ukoliko u roku  od godinu dana imovina ne bude prodana, može biti poklonjena ili  uništena, o čemu odluku donosi Vlada FBiH na prijedlog direktora  Agencije.
 
 Novčana sredstva dobijena prodajom, Agencija drži na posebnom računu do  konačne sudske odluke o njenom porijeklu. Ova novčana sredstva mogu se  oročavati, isključivo kod banaka u većinskom vlasništvu FBiH, a prihod  od kamate pripada Agenciji.
 
 Vlasniku privremeno oduzete imovine za koju je utvrđeno da ne potiče iz  krivičnog djela, bez odlaganja se vraćaju novčana sredstva dobijena  prodajom te imovine uz obračunatu kamatu po viđenju.
 
 Inače, Predstavnički dom Parlamenta FBiH je u nastavku 14. sjednice  26.4.2013. godine, zaključio da Nacrt zakona može poslužiti kao osnova  za izradu Prijedloga, a Dom naroda je na sjednici od 15.11.2012. godine  usvojio Nacrt zakona.
 
 Premijer FBiH kao predlagač, odnosno Federalno ministarstvo pravde, kao  obrađivač ovog zakona, postupajući po zaključcima Parlamenta FBiH,  organizovali su javnu rasprave o Nacrtu. U okviru procesa konsultacija,  koje su provedene u organizaciji Delegacije Evropske unije, održano je  nekoliko sastanaka kojima su prisustvovali predstavnici pravosudnih  institucija (Visoko sudsko i tužilačko vijeće, Vrhovni sud Federacije  BiH i Federalno tužilaštvo Federacije BiH), predstavnici predlagača  (Vlada Federacije BiH) kao i eksperti iz Slovenije, Srbije, Hrvatske, te  Bosne i Hercegovine, koji su bili angažovani na IPA projektu „EU  Support to Law Enforcement“- Komponenta IV. (Oduzimanje nezakonito  stečene imovine), unutar kojeg je razvijeno osmanaest minimalnih pravnih  standarda pod nazivom „Pravni okvir usaglašavanja oduzimanja nezakonito  stečene imovine u zakonodavstvima u Bosni i Hercegovini”.
 
 Proces konsultacija je nastavljen i direktnim kontaktima, kao i  sastancima između predlagača i predstavnika gore spomenutih pravosudnih  institucija kako bi zakon što moguće više bio usaglašen između svih  involviranih strana u ovom procesu.
 
 Kako bi bilo dovoljno vremena za pripemu primjene Zakona o oduzimanju  nezakonito stečene imovine krivičnim djelom, on će stupiti na snagu osam  dana nakon objave u „Službenim novinama FBiH, a primjenjuje se šest  mjeseci nakon toga, saopćeno je iz Ureda za odnose s javnošću Vlade FBiH.
(FENA/dg)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook
