U (NE)MILOSTI TAKSI PREVOZNIKA - 2. DIO

Zašto su Sarajlije nezadovoljne taksi prevozom: Šta sve propisuje zakon, a šta imamo na ulicama?

Hronika20.06.17, 12:21h

Zašto su Sarajlije nezadovoljne taksi prevozom: Šta sve propisuje zakon, a šta imamo na ulicama?
U prošlom tekstu DEPO Portal odgovarao je na pitanja šta ako taksista ne uključi taksimetar, te da li je obavezan izdati vam račun, a ovaj put na red su došla pitanja elementarne kulture

 


Građani Sarajeva uglavnom imaju izrazito negativna iskustva sa taksistima u glavnom gradu BiH. Najozloglašeniji od svih je najveći taksi prevoznik - Sarajevo taxi.

 

Iako su se na svojoj oficijelnoj web-stranici nahvalili da su 'profesionalno', 'savremeno' i 'dobro organizovano udruženje', stvarnost je potpuno drugačija. O profesionalnosti svjedoče ogorčene mušterije, koje se često žale na divljačku vožnju pojedinih vozača, neuslužnosti pogotovo kada su u pitanju kratke relacije prevoza, vozilima koja smrde na duhan, do toga da većina taksista uopšte ne želi da vozi majke s dječijim kolicima, iako bi im se prtljag svakako dodatno platio... O 'savremenosti' taksi automobila najbolje govori podatak da većina taksija nema navigaciju, pa mušteriju koja ne poznaje grad mogu ukrug vozati do mile volje, a o 'dobro organizovanom udruženju' najilustrativnije svjedoči šutnja uprave Sarajevo taksija, koja se na naše brojne upite odlučila oglušiti, jer kome treba da odgovaraju - građanima očito ne.

 

U prošlom tekstu bavili smo se problemima šta ako taksista ne uključi taksimetar, odbije vožnju na kratkoj relaciji, te da li je obavezan izdati vam račun, a ovaj put na red su došla pitanja elementarne kulture.

Da li je taksista obavezan izdati fiskalni račun?

Taksista je obavezan izdati račun - svjedoci smo da su to često nota računi, a da je na mnogima i dalje valuta 'dinar', a ne 'konvertibilna marka' - ali nije obavezan izdati fiskalni.

 

'Nadležnost za provođenje Zakona o fiskalnim sistemima u FBiH ima Ministarstvo finansija Federacije Bosne i Hercegovine. Određene djelatnosti su izuzete samim zakonom a Vlada FBiH može svojom odlukom, a na prijedlog ministra, polazeći od specifičnosti određene djelatnosti, odrediti i druge djelatnosti koje ne podliježu obavezi evidentiranja prometa putem fiskalnih sistema', kažu za DEPO Portal iz Ministrstva saobraćaja KS. 

 

Da bismo riješili neke nedoumice koje građani imaju vezano za taksi prevoz, obratili smo se Ministarstvu saobraćaja Kantona Sarajevo.

 

1. Taksista za vrijeme vožnje puši cigaretu - šta onda?

 

Taksisti, prema važećem zakonu, prijeti kazna od 100 KM. On po zakonu ne smije konzumirati cigarete tokom vožnje. Ukoliko vam se, ipak, dogodi da taksista ne poštuje slovo zakona, možete ga prijaviti nadležnoj inspekciji. 

 

Ipak, za vozilo koje smrdi na duhan - a što je skoro pravilo - neće platiti kaznu, jer Zakon ne dozvoljava da vozač puši dok vozi mušteriju, šta radi poslije u svom automobilu, time se nisu bavili.

 

'Inspekcijski nadzor i kontrolu provođenja odredbi Zakona o taksi prevozu u Kantonu Sarajevo vrše inspektor i policijski službenik. Postupak nadzora nad provođenjem odredbi Zakona o taksi prevozu u KS pokreće se po službenoj dužnosti ili na pisano zahtjev fizičkog ili pravnog lica. Pravna i fizička lica mogu podnijeti zahtjev nadležnoj inspekciji da izvrši inspekcijski nadzor i odredi upravne i druge mjere iz njene nadležnosti', objasnili su za DEPO Portal iz Ministarstva.


2. Šta ako se taksista nekulturno ponaša prema mušteriji?

 

Iako nismo dobili objašnjenje šta znači nekulturno ponašanje i ko 'presuđuje' šta je u domeni kulturnog a šta nekulturnog, iz Ministarstva saobraćaja KS napominju da je i za ovo predviđena novčana kazna od 100 KM.  Adresa za prijavu, ako imate loše iskustvo, je opet Kantonalna uprava za inspekcijske poslove.


3. Da li vozač taksija ima dress code koji mora poštovati?

 

U gradovima u susjednim državama taksi vozači imaju obaveznu uniformu - bijelu košulju ili bijelu polo majicu. Kod nas takvo nešto ne postoji, a jedino što zakon propisuje je da budu obučeni 'uredno'. Opet nije jasno koji modni guru u Kantonu Sarajevo određuje da li je taksista uredno ili neuredno odjeven, ali kazna je propisana za nepoštovanje zakona i iznosi takođe 100 KM.

 

4. Da li boja vozila jedne taksi kompanije treba biti ista?

 

Po zakonu, apsolutno. Iako najveći taksi prevoznik ne poštuje ovu odredbu zakona, u njemu jasno piše: 'Taksi vozila koja pripadaju jednom taksi prijevozniku - pravnom licu, moraju biti jednoobrazna u pogledu boje i oznaka na taksi vozilu.' Stvarnost je da se ovo sistemski ignoriše, a inspekcija zatvara oči pred (ne)poštovanjem važećih zakona.

 

5. Smiju li taksisti odbiti vožnju na kratkoj relaciji?

 

Ne smiju. Iako u praksi više nego često odbijaju, a drugi dok vas voze gunđaju kako su 'zbog tri KM izgubili red na štandu', po Zakonu vas moraju voziti, pa makar zahtijevali vožnju od 200 metara.

 


'Taksi vozač je obavezan prihvatiti vožnju do zahtijevanog odredišta na području Kantona, bez obzira na dužinu i vrijeme trajanja vožnje', jasno piše u Zakonu.

 

Jedini slučajevi kad taksisti smiju odbiti da vas prime u vozilo su: ako ste pod utjecajem alkohola ili droga, ako ste vi ili vaša prtljaga prljavi pa bi mogli oštetiti i uprljati unutrašnjost automobila, ako je vaš prtljag prevelik za gepek, ako zahtijevate i prevoz kućnog ljubimca, ako se krajnje odredište nalazi izvan Kantona Sarajevo te ako zahtijevate prevoz prema odredištu do kojeg je zbog razloga više sile nemoguće doći. To su, dakle, jedine situacije kada vam taksista može uskratiti uslugu.

 

(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/M. Duhaček)

 


 

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook