Piše: Mirna DUHAČEK
Cazinska buna 1950. desetljećima je bila tabu tema, malo istražena i sakrivena od javnosti sve do početka 1990-ih, kada slovenska istoričarka Vera Kržišnik-Bukić o ovom događaju, kao i svemu što je uslijedilo poslije, objavljuje opsežnu i detaljnu knjigu „Cazinska buna 1950.“, pokrivši je sa svih aspekata. Ova knjiga prije svega tretira odnos države i seljaštva u socijalizmu, a činjenice vezane za Cazinsku bunu temelje se na arhivskim zapisima sa vojnog suđenja i sačuvanoj dokumentaciji UDB-e.
U Cazinu se bune muslimani, a s druge strane, na Kordunu, Srbi. Srbi više ističu stav ustaničkog duha ili ustaničkog okruženja, koje je karakteristično za taj kraj. To je i razlog što ti krajevi nisu doživjeli sudbinu kakvu su doživjeli muslimani. Cazinska buna je tada okarakterisana kao kontrarevolucionarno djelovanje zelenokadrovaca, ustaša, četnika, domobrana |
Ove godine obilježena je šezdesetogodišnjica Bune, koja se zbila 5. i 6. maja 1950. godine. Buna je, pak, izbila iz razloga forsirane kolektivizacije sela, velikih nameta koje je država stavila pred seljake.
- Osjećao se taj pritisak kroz kolektivizaciju, koja je dobrim dijelom bila pljačka. Obrazloženje je bilo da je otkup zapravo podrška industrijalizaciji zemlje, što je u izvijesnoj mjeri i bio, ali je u suštini predstavljao i veliki namet na seljake, jer su uzimali i ono što seljaci prosto nisu imali. Jednostavno se provodila, u ime ideološkog koncepta, forsirana industrijalizacija zemlja, a ideološka osnova je bila pokušaj stvaranja radničke klase. Komunistička partija Jugoslavije, kao vladajuća partija radničke klase će, zapravo, zbog kontrole nad radničkom klasom koja se mora stvoriti, uspostaviti kontrolu nad čitavim društvom. To je onda vodilo tom procesu, rekao bih, gotovo uništenja seljaštva, kaže za naš portal direktor Instituta za istoriju Sarajevo, prof. dr. Husnija Kamberović.
Naglašava, međutim, da to nije bila jedina pobuna naroda u to vrijeme u BiH, međutim nigdje nije bilo tako snažnih pobuna kao tamo. Ili bolje rečeno, pobuna koje su imale tako strašne posljednice.
- U Cazinu se bune muslimani, a s druge strane, na Kordunu, Srbi. Srbi više ističu stav ustaničkog duha ili ustaničkog okruženja, koje je karakteristično za taj kraj. To je i razlog što ti krajevi nisu doživjeli sudbinu kakvu su doživjeli muslimani. Cazinska buna je tada okarakterisana kao kontrarevolucionarno djelovanje zelenokadrovaca, ustaša, četnika, domobrana, pojašnjava Kamberović.
Još ima živih svjedoka Cazinske bune, koji sada imaju preko 80 godina, ali i dalje osjećaju strah govoriti o događajima iz 1950. Jer neke rane i nakon 60 godina ostanu svježe |
Ali istina je skroz suprotna - ključne vođe pobune, zapravo, su redom bili partizani. Svi ključni lideri su bili partizani i Srbi, a neki i prvoborci '41, među kojima su najistaknutiji bili Milan Božić, Ale Čović i Stojan Starčević.
Seljaci su pružili neku vrstu otpora, ali nije tu bilo riječi ni o kakvom velikom naoružanju, niti velikim borbama. Ta činjenica ipak nije spriječila UDB-u da konstruira cijelu priču kako su se oni naoružavali i spremali za pobunu.
- Nije tu bilo pušaka i bitaka. Bila je to klasična seljačka buna kojom su seljaci željeli iskazati svoj revolt, stanje u kojem se oni nalaze. To je trajalo dan-dva, 5. maja je počelo, a 6. maja je Buna već dobrim dijelom bila ugušena, kaže Kamberović, dodajući da „ono što je karakteristično za Bunu jesu više posljednice, nego sami događaji tokom pobune, jer je kazna za sudionike bila drastična“.
Nije to čak bila ni presuda koja je podrazumijevala smrtne kazne za vođe pobune – jer to nije bilo ništa neobično za to vrijeme da neko ko digne bunu, mora računati da će u slučaju da doživi poraz, trpjeti i same sankcije, objašnjava Kamberović:
- Desetak ljudi je poginulo u okršaju koji su priredile vojska i policija. Država je organizirala kakva-takva suđenja, ali bilo je suđenja, doduše na vojnom sudu – jer su to tretirali kao pobunu protiv države. Vojni sudovi su u svim zemljama najdrastičniji sudovi i donose najdrastičnije kazne, tako da i ove kazne mugu izgledati drastičnim, ali su provedene po tadašnjem zakonu. Međutim, ono što će uslijediti poslije je drastično, a to je odluka da se cijele porodice, cijeli krajevi kolektivno isele s jednog prostora na drugi. Uglavnom su ih raselili na prostor Srpca i to je bila drastična kazna, koja nije bila predviđena ni u jednom zakonu.
Kolektivno su preseljeni u selo u kojem je većinsko bilo srpsko stanovništvo, dok su u Cazinskoj buni većinskim dijelom sudjelovali muslimani.
Kako iznosi direktor Arhiva Unsko-Sanskog kantona Fikret Midžić, prema dokumentima koje je sakupio od 2000. godine, kada je skinut embargo s UDB-inih dokumenata vezanih za Cazinsku bunu, zbog učešća u pobuni uhapšeno je 575 osoba s područja Cazina i 123 s područja Velike Kladuše. Tokom obračuna poginulo je osmoro pobunjenika: Agan i Mahmut Beganović, Sahin Seferagić, Muso Kovačević, Mehmed Mehuljić, Hasan Čavić, Selim Šarić i Arif Durmić.
Vonji sud je donio 16 presuda na smrt streljanjem, dok je osam i izvršenih. Smrtne kazne dobili su: Husejn Kapić, Milan i Nikola Božić, Mile Miljković, Ramo Karajić, Hasan Kekić, Ale i Dedo Čović, Smail Ajkić, Stojan Starčević, Hasib Beganović, Husein Zekanović, Đulaga Šumar, Agan Ćoralić, Muharem Dervišević, Mehmed Tabaković i Nezir Bajraktarević.
Razlog tako drastičnih kazni za vođe i učesnike pobune, smatra prof. Kamberović, bio je što je KPJ i dalje nastojala dokazivati svoju pravovjernost pred Staljinom, iako je dvije godine ranije došlo do raskola sa Sovjetskim savezom.
- Nekoliko mjeseci nakon izbijanja sukoba s Informbiroom, KP 1949. godine će krenuti u forsirani proces kolektivizacije sela. Ja mislim da je to jedini poraz koji je Tito doživio u sukobu sa Staljinom. To znači da je on, kako bi dokazao ispravnost svoje partije, krenuo u proces kolektivizacije, što dotad nije. Oni ništa drugo nisu radili, nego slijedili Staljinov model, koji je imao princip da čitave narode, koje je on sumnjičio da nisu odani socijalizmu, preseljava iz jednog kraja u drugi. To je, zapravo, bio model koji su Tito i njegovi preuzeli i primijenili upravo na primjeru Krajine. Oni su ljude za koje su smatrali da nisu odani iselili iz jednog kraja u drugi. Takvo nešto nije postojalo u zakonu“, priča Kamberović.
Vojni sudovi su u svim zemljama najdrastičniji sudovi i donose najdrastičnije kazne, tako da i ove kazne mugu izgledati drastičnim, ali su provedene po tadašnjem zakonu. Međutim, ono što će uslijediti poslije je drastično, a to je odluka da se cijele porodice, cijeli krajevi kolektivno isele s jednog prostora na drugi. Uglavnom su ih raselili na prostor Srpca i to je bila drastična kazna, koja nije bila predviđena ni u jednom zakonu. |
Danas, kaže Fikret Midžić, Arhiv USK ima skoro kompletnu dokumentaciju vezanu za Cazinsku bunu 1950. i događaje koji su uslijedili. Ima dokumente iz UDB-ina arhive, pod šifrom „Cazinski ispad“, kako je Buna tada, između ostalog, okarakterizirana.
- Kasnije sam dalje nastavio prikupljati građu, i dosta dokumenata sam pronašao i u Arhivu Banje Luke, gdje se našla kompletna partijska dokumentacija oblasnog komiteta KP za Bosansku krajinu, kao i građa Općinskog suda Cazin. U Arhivu sada imamo oko 2.000 dokumenata koji svjedoče o događajima vezanim za Cazinsku bunu. Tu su i presude i optužnice i deportacije i razgovori i isljeđivanja i ispitivanja i spisak familija koje su deportovane“, kaže Midžić.
Predsjednik Saveza logoraša BiH Murat Tahirović za Depo kaže da još ima živih svjedoka Cazinske bune, koji sada imaju preko 80 godina, ali da i dalje osjećaju strah govoriti o događajima iz 1950. Jer neke rane i nakon 60 godina ostanu svježe.
Posljednjeg dana juna ove godine, na 80. sjednici Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, odbijena je rezolucija o „osudi masovnog kršenja ljudskih prava civilnog stanovništva u Cazinskoj krajini 1950. godine i zločina počinjenih od nadležnih vlasti Jugoslavije/FNRJ, a koju je predložio poslanik Husein Nanić.
VERA KRŽIŠNIK BUKIĆ: Cazinska buna traje i danas! Utrošili ste sedam godina života na istraživanje za potrebe Vaše knjige “Cazinska buna 1950.”. Kako danas, sa distance od 20 godina, gledate na taj period i kroz sve što ste prolazili, uključujući i prijetnje koje ste dobijali zbog pisanja ovih, kako su primljeni u dijelu javnosti, "satanskih stihova"? Kakva Vas sjećanja vežu za taj period Vašeg istraživanja i pisanja o Cazinskoj buni i kakve ste prijetnje dobijali? |
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook