SIGURNI NA CESTI

Pravila vožnje po snijegu: Bez naglih pokreta, evo kako treba upravljati i kočiti

Auto & Dom02.12.16, 15:33h

Pravila vožnje po snijegu: Bez naglih pokreta, evo kako treba upravljati i kočiti
Ovo su najvažnija pravila za sigurnu vožnju po snijegu... Ključni su sporiji manevri, zimske gume i ispravan automobil

 

Mnogi vozači, posebno mlađi, imaju slabo ili nikakvo praktično iskustvo u vožnji po snijegu i ledu. Stoga, dva su zlatna pravila – usporite sve pokrete i višestruko povećajte razmak! Količina prijanjanja na snijegu drastično je manja pa je najbolje vježbati vještinu u kontrolisanim uslovima.


Najbolje na nekoj pustoj cesti bez saobraćaja ili na parkiralištu nekog od velikih trgovačkih centara van radnog vremena. Svjesno isprovocirajte zanošenje i na taj način upoznajte dinamiku automobila. Dovoljno je pri 10 km/h naglo nagaziti kočnicu i uvjeriti se koliko je zaustavni put duži, koliko je mogućnost nagle promjene smjera ograničena, te kako je nemoguće brzo krenuti. Vježbanjem tehnike stvara se rutina, reakcije postaju refleksne, a to može biti ključno u po život opasnoj situaciji.


Preduslov za pokret svakako je čist automobil. Ne krećite dok detaljno ne očistite snijeg. Motor ne grijte na mjestu, nego odmah krenite lagano mijenjajući stepene na 2000/min. Kod dizelaša triput uključite grijač pa tek potom elektropokretač. Tako će se olakšati i poboljšati postupak paljenja hladnog dizelskog motora te produžiti vijek vitalnih sklopova.


1. Nagli pokreti volanom remete stabilnost auta
Zakretanjem toćkova na gumu djeluju poprečne (bočne) sile pa je nužno volan okretati smireno, postepeno povećavajući opterećenje kako se ne bi izgubilo prijanjanje i pojavilo podupravljanje. Proširivanje putanje prednjeg dijela automobila može se korigovatii blagim oduzimanjem gasa. Točkovi će se djelimično rasteretiti aksijalnih (uzdužnih) sila te će nastaviti skretati zadanom putanjom.


2. Doziranjem gasa krećite polako
Svako pretjerivanje prilikom kretanja rezultirat će gubitkom prijanjanja pogonskih točkova. Najbolje je koristiti četvrtinu do najviše trećine raspoložive snage te promijeniti u drugi stepen prijenosa već nakon nekoliko metara. Time se smanjuje vučna sila na točkovima, što doprinosi količini prijanjanja. Na poledici je bolje kretati u drugom stepenu prijenosa.


3. Ispravan automobil mora biti u fokusu
Koncentracija antifriza treba biti minimalno 33 posto, čime je zagarantovana zaštita od smrzavanja do temperature od -18 stepeni, odnosno od vrenja do 104 stepena. Preporuka je koncentracija od 50 posto, koja štiti motor sve do -36 stepeni (vrenje do 106). Provjerite ispravnost akumulatora, grijača kod dizelaša te svih svjetala (ne zaboravite na maglenke).


4. Povećanjem razmaka do više vremena za reakciju
Zaboravite sva pravila kojih se pridržavate ljeti. Opreza na snijegu i ledu nikad dovoljno pa višestruko povećajte razmak, pogotovo tijekom magle i uvjeta lošije vidljivosti. Važno je ostaviti dovoljno prostora za percepciju potencijalno opasne situacije. Nažalost, da mnogi zaboravljaju na razmak vidljivo je svake zime, kad su i lančani sudari najčešći.


5. U gepek stavite svu nužnu opremu
Prije odlaska na put u gepek stavite deku, svjetiljku, zalihu vode, lopatu i lance. Unaprijed naučite kako se lanci stavljaju, jer ne želite to isprobavati uz rub ceste, usred noći, po gustoj magli… Dobra alternativa su plastični, a sve popularnije su i auto čarape, izrađene od tkanine i gume, koje se lakše stavljaju, tiše su i ne prouzrokuju oštećenja.


6. Pogon 4×4 nije svemoguć
Vožnja po snijegu najsigurnija je s pogonom na sve točkove. Najlakše je ubrzati, ali i precijeniti mogućnosti automobila. Mnogi zaboravljaju kako pogon ne utiče na performanse kočenja. Čak štaviše, izvedbe s pogonom 4×4 imaju masu veću za 100-150 kg pa je time i zaustavni put u prosjeku duži za dodatnih 10-ak posto. Prosječan vozač nije brži ni u krivini.


7. Zadnji pogon zahtijeva oprez
Kod automobila s pogonom odzada svaki gubitak prijanjanja pogonskih točova, osim kod pravocrtnog gibanja, rezultirat će preupravljanjem (okretanjem vozila prema unutarnjem rubu krivine). Stoga je važno ne dodavati naglo gas tokom prolaska kroz krivinu, a ako ipak dođe do preupravljanja potrebno je blagim zakretanjem volana suprotno od smjera krivine ponovo uspostaviti kontrolu.


8. Kočite nježno i dovoljno rano
Predviđajte promet, nemojte čekati posljednji trenutak za kočenje. Aktivacija ABS-a rezultirat će blagim pulsiranjem papučice kočnice. Nemojte se uplašiti, zadržite jednako snažan pritisak, sve do trenutka zaustavljanja, a korekcijama volana usmjeravajte automobil. Istovremeno kočite i motorom ubacivanjem u niži stupanj, ali kvačilo ne puštajte naglo.


9. Zimske gume osnova sigurnosti

Ljetne gube fleksibilnost već na vanjskoj temperaturi manjoj od sedam stupnjeva, cjelogodišnje na manje od -10, a zimske tek na -30. Zimska guma na snijegom pokrivenoj cesti, dizajnom gaznog sloja i kemijskim sastavom, omogućava čak i do četiri puta bolji prijenos adhezijskih sila od ljetne. Automobil sa sve četiri zimske gume bolje skreće, koči i ubrzava.


10. Odjeća i obuća moraju biti adekvatni
Umjesto da tojekom putovanja vozite u jakni ili kaputu, jače zagrijte unutrašnjost automobila. Pripazite i na obuću. Radije imajte jednu za vožnju, a drugu za šetnju, nego da vozite u čizmama, gojzericama ili zimskim cipelama debelih đonova, koje značajno umanjuju osjećaj za pedale.


Tri jednako važna savjeta:


ABS treba ostati uključen
Ovo je jedan od najstarijih mitova vezan za vožnju po snijegu. Nasreću, u suvremenim automobilima nije ga moguće isključiti, makar se uvijek nađe pokoji pametnjaković koji izvadi osigurač. Istina je da ABS na snijegu produžava zaustavni put, ali tokom kočenja omogućava promjenu smjera, a to je važnije.


Ostavite isti zrak u gumama
Mnogi smatraju kako će poboljšati performanse smanjenjem zraka u gumama, ali to nije tačno. Gazna površina će se povećati, ali će se istovremeno smanjiti površinski pritisak pa automobil neće propasti kroz snijeg, nego će kliziti po površini, a na većim brzinama postoji opasnost od pregrijavanja gume.


ESP je i dalje ključan
Da, Sebastien Loeb bio bi brži bez ESP-a nego s njime, ali prosječan vozač vještinom ne može nadmašiti suvremenu elektroniku, koja će u svim uvjetima izvući maksimum iz automobila. I u uvjetima smanjenog prijanjanja ESP će, kočenjem pojedinih točkova, spriječiti da ne dođe do pojave nekontrolisanog zanošenja.

 

Više na www.polozivozacki.ba.

 

(DEPO PORTAL/ad)

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook