DEPO ISTRAŽIVANJE/ EVROPSKE INTEGRACIJE I BUDUĆNOST BIH

Koliko znači EU poticaj: Šta se promijenilo za poljoprivrednike Hrvatske nakon ulaska u Evropsku uniju?

Hronika13.09.16, 15:03h

Koliko znači EU poticaj: Šta se promijenilo za poljoprivrednike Hrvatske nakon ulaska u Evropsku uniju?
Šta se i koliko promijenilo te čime su sada, nakon ostvarenog članstva u EU, zadovoljniji poljoprivrednici u susjednoj zemlji, ali i gdje su slabe tačke na kojima se još mora poraditi kako bi ovaj sektor važio za ključni motor hrvatskog razvoja, istraživali smo u okviru nove EU reportaže na temu evropskih integracija

 

 

Piše: Maja RUČEVIĆ

 

Otkako je 2013. Republika Hrvatska postala punopravnom članicom Evropske unije, mnogo se toga promijenilo u susjednoj državi. I Hrvatska je osjetila određene blagodati vezane za razvoj i rast ekonomije,a sve to kroz sustav poticaja koje dodjeljuje EU.

 

Osim uvriježenog mišljenja da je turizam grana koja pokreće hrvatski prosperitet, postoji i rasprostranjen stav javnosti o velikom potencijalu i važnosti poljoprivrede. DEPO Portal Istraživao je koliko je i u čemu ostvaren najveći napredak, čime su sada, nakon ostvarenog članstva u EU, zadovoljniji poljoprivrednici u susjednoj zemlji, ali i gdje su slabe tačke na kojima se još mora poraditi kako bi ovaj sektor važio za ključni motor hrvatskog razvoja.


ŠTA ZNAČI DOBITI EU POTICAJ: Sa tri geografske cjeline - ravnicom na sjeveru, sredozemnim priobaljem na jugu i planinskim dijelom u središnjem dijelu te raznolikim tipovima klime, reljefa i tla u Hrvatskoj je lako zamisliva proizvodnja brojnih poljoprivrednih proizvoda: od ratarskih i industrijskih usjeva, do vinograda, kontinentalnog i mediteranskog voća i povrća. Mnogo potencijala za razvoj autohtonih sorta i proizvoda, ali i mnogo izazova kad se zađe dublje u regulativu.

 

Šta to znači 'dobiti EU poticaj' i kako se do njega i pod kojim uslovima dolazi, te kakvo je stanje u ovom sektoru općenito, pojasnio nam je ing. Vedran Stapić, urednik središnjeg hrvatskog portala posvećenom poljoprivredi www.agroklub.com


Zanimalo nas je, za početak, u kojim poljoprivrednim granama je ostvaren najveći napredak otkako je Republika Hrvatska pristupila Europskoj uniji?


- Gledajući u cjelini, poljoprivreda za sada nije monetizirala ulazak RH u EU iz razloga što najveći broj proizvođača (a oni su većina u strukturi poljoprivrede) nije bio spreman za ono što unija pruža. Benefite ulaska u EU za sada su iskoristili uglavnom veće tvrtke koje su jedine imale financijski I ljudski kapacitet za pisanje i provođenje projekata. Otvaranjem granica došla je uglavnom jeftiinija roba sa zapadnih tržišta i napravila dodatan pritisak na otkupne cijene. Dodatno, EU konkurenti su daleko logistički i marketinški spremniji za distribuciju roba preko trgovačkih lanaca od domaćih proizvođača, pa su domaći brandovi prisiljeni na razvoj i velika ulaganja, kazao je za DEPO portal Stapić, ali istaknuo i pozitivne pomake.

 

- Pozitivnih pomaka ima u sektoru finalnih proizvoda odnosno prehrambene industrije, dok kod sirovina nije bajna situacija. Ide se u smjeru realizacije proizvoda veće vrijednosti I zaštitu značajnijih proizvoda određenih sredina. Mišljenja sam da je to dobar model da, s obzirom da raspolažemo malim resursima u odnosu na tržište EU, budemo prepoznatljivi po nekoliko snažnih proizvoda (npr. istarsko maslinovo ulje, drniški pršut ili baranjski kulen). Vinogradarstvo i vinarstvo je sigurno na većoj razini nego prije 10-ak godina. Infrastruktura je također nešto na čemu se radi, a ona otvara prostor za ruralni turizam koji je također u ekspanziji- rekao je Stapić.


EUROPSKI POLJOPRIVREDNI FOND ZA RURALNI RAZVOJ - EAFRD 2014. - 2020.: Naime, proračunom EU za poljoprivredu za razdoblje 2014. – 2020. godina, za Program ruralnog razvoja Hrvatske predviđeno je 2,3 milijarde eura. Program nudi i veliku lepezu nepovratnih sredstava za male i velike poljoprivrednike. Šta to u praksi znači?

 

vedran-stapic
VEDRAN STAPIĆ: Mišljenja sam da je to dobar model da, s obzirom da raspolažemo malim resursima u odnosu na tržište EU, budemo prepoznatljivi po nekoliko snažnih proizvoda (npr. istarsko maslinovo ulje, drniški pršut ili baranjski kulen). Vinogradarstvo i vinarstvo je sigurno na većoj razini nego prije 10-ak godina. Infrastruktura je također nešto na čemu se radi, a ona otvara prostor za ruralni turizam koji je također u ekspanziji

- Što se tiče zajedničke poljoprivredne politike, ona se prvenstveno dijeli na izravna plaćanja i mjere ruralnog razvoja. Za izravna plaćanja možemo reći da je sustav realno dosta kompliciran, ali se pomalo uhodava I proizvođači su prihvatili njegovu logiku plaćanja po hektaru, grlu stoke i ostale modele, ističe sagovornik DEO Portala i nastavlja: 

- Kod mjera ruralnog razvoja, u domeni financiranja smo u priličnom problem realizacije. Od ukupno različitih 16 mjera realizirano je tek par posto isplata, a mnogi natječaji postali su dnevno politička tema. Veliki sustavi su izlobirali bolje pozicije na natječajima, a mali proizvođači time ispali iz igre. To je bila i jedna od važnijih tema aktualnih parlamentarnih izbora I trenutno smo u velikom iščekivanju nadolazećih natječaja. Očito je da nam treba još vremena da uhvatimo ritam i logiku novih pravila.

 

SARADNJA SA BH. POLJOPRIVREDNICIMA:  Govoreći o logici novih pravila, očigledno je da evropske regulative i zakonitosti zahtijevaju izuzetan fokus i poznavanje materije ne bi li se predao što bolji poslovni plan te tako zaslužio itekako koristan poticaj. Na pitanje koliko su poljoprivrednici informirani o mogućnostima razvijanja agrobiznisa te što još treba učiniti da bi se kvalitetnije uputili u prava koja im pripadaju, Stapić ističe da je 'ljestvica postavljena izuzetno visoko' te da će, kako kaže, 'mnogi na njoj zapeti'.

 

- Logiku fondova – pisanja i provođenja projekata mogu pratiti samo oni koji su dovoljno educirani, ostali kaskaju u tim procesima. Službe Ministarstva poljoprivrede, Agencije za plaćanja u poljoprivredi ribarstvu i ruralnom razvoju te Savjetodavnoj službi provode mjere informiranja, ali mnogi još nemaju dovoljno jasnu sliku što trebaju raditi. Činjenica je da je EU birokracija prilično zahtjevna, možda čak i više od nacionalne, a mislili smo da smo u tome jaki, zaključuje sagovornik Stapić.

 

A sve u iščekivanju da i naša zemlja postane članica velike evropske zajednice, potražili smo odgovor na pitanje i postoji li ikakav vid saradnje u smislu pokretanja proizvodnje s regionalnim predznakom? Primjerice, ako u Posavini sa bh. i hrvatske strane raste ista vrsta grožđa, ima li inicijative da se ostvari zajednički posao?

 

Ozbiljnije povezivanje dogoditi će se ulaskom BiH u EU jer će tek tada nestati adimistrativne barijere i otvorit će se prostor za posao. To mora biti osnovni zadatak svih zemalja u okruženju

 

- Predpristupni fondovi imaju upravo to za cilj i vjerujem da će BiH i RH realizirati neke od tih tema kroz fondove za prekograničnu suradnju, ali to je prvenstveno pitanje razvoja biznisa s obje strane granice- kazao je Stapić i naglasio: 

 

- Ozbiljnije povezivanje dogoditi će se ulaskom BiH u EU jer će tek tada nestati adimistrativne barijere i otvorit će se prostor za posao. To mora biti osnovni zadatak svih zemalja u okruženju. Primjera radi, naše najrazvijenije regije graniče sa susjednom Slovenijom i Mađarskom (od Istre do Međimurja). Važno je već sada pripremati gospodarstvo za EU integraciju bez obzira na to kada će se ona vremenski dogoditi, jer će to biti i opasnost i prilika za domaću proizvodnju u BiH. 

 

BUDUĆNOST POLJOPRIVREDE JE NA MLADIMA: Budući da je za svaku uspješnu poljoprivrednu priču potrebno i mnogo snage, volje i odlučnosti, na pamet nam odmah padaju mladi ljudi, kao ključni inicijatori pozitivnih agrobiznis primjera. Zanimalo nas je kako stvari stoje po tom pitanju kod susjeda. 

 

hump-poljoprivrednici

MLADE POLJOPRIVREDNE SNAGE

Pozitivan primjer mladih snaga predstavlja kod susjeda Hrvatska udruga mladih poljoprivrednika (HUMP), osnovana u cilju razvoja i promicanja mladog i inovativnog poljoprivrednog sektora širom RH. U djelatnosti udruge spadaju pomoć mladima pri upotrebi novih tehnologija, ostvarivanje komunikacije između mladih poljoprivrednika, naulnika i regulatornih agencija u RH i EU, jačanje suradnje sa srodnim agencijama itd.
Neke od korisnih inicijativa kojima se bavi ova udruga su i organizacija skupova mladih poljoprivrednika koji rade na širenju edukacije te prezentaciji EU sredstava i fondova, kao i mogućnosti kreditiranja i paketa za mlade poljoprivrednike. 

Iz ove udruge ističu zA DEPO Portal da je mladih poljoprivrednika u RH tek 18.875, što je samo 10 % od ukupnog broja, pa je stoga za pohvaliti aktivnosti kojima se bave u cilju poticanja mladih generacija. 

- S obzirom da ZPP (zajednička poljoprivredna politika) protežira mlade poljoprivrednike isti koncept integriran je u naš program ruralnog razvoja. Možemo reći da ima prilika za mlade ljude koji imaju dovoljno ambicije, stručnosti I barem dio resursa. Upravo je realiziran jedan natječaj za mlade, a očekuju se I sljedeći. Imamo i nacionalnu udrugu mladih poljoprivrednika (HUMP) koja pomaže mladim ljudima koji imaju želju ostati I raditi na selu. Dolazi do kašnjenja u objavama natječaja, a to je posljedica spomenute političke nestabilnosti I čestih promjena u zadnje vrijeme- zaključuje Vedran Stapić.

 

A zvanični stav ministarstva po pitanju toga iznio je i ministar Davor Romić kazavši da je ponosan na "povećanje alokacija od 11,8 milijuna eura za natječaje za mlade i male poljoprivrednike".

 

-Time je omogućeno financiranje 366 mladih i 1120 malih s 35,1 milijun eura. Kad smo suočeni s nezaposlenošću mladih, raseljavanjem ruralnog prostora, a naročito odlaskom u inozemstvo, izuzetno sam ponosan što je toliko malih i mladih sudjelovao na natječaju. Toliko je izvrsnih projekata prijavljeno da sam inzistirao na povećanju alokacije kako bi svi bili financirani. To mi je jedan od najvećih motiva za daljnji angažman u ovom poslu, istaknuo je Romić.

 

Sve u svemu, uz nešto više političke stabilnosti za koju se nadamo da će na našim balkanskim prostorima uskoro zaživjeti kao redovna, a ne endemska pojava, te uz mnogo truda i volje za edukacijom te ravnopravnim natjecanjem, poljoprivreda će u Hrvatskoj brzo važiti za sinonim prosperiteta. Europska unija je tu, pod određenim uslovima i sa mnogo korisnih poticaja koje treba zaslužiti i valjano iskoristiti za dobrobit što proizvođača, što konzumenata.

 

U skorijoj budućnosti nadamo se da će, poučeni iskustvom bliskih susjeda, i bh. poljoprivrednici ravnopravno koristiti sredstva zajednice kojoj će uskoro pristupiti te brendirati svoje proizvode čiji će kvalitet cijeniti u Evropi i svijetu.

 

Prethodne EU reportaže možete čitati OVDJE

 

(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN)

 

 

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook