DEPO ISTRAŽIVANJE/ EVROPSKE INTEGRACIJE I BUDUĆNOST BIH

I građani se pitaju: Znate li kako i vi možete odgovarati na pitanja iz EU Upitnika?

Hronika21.02.17, 15:10h

I građani se pitaju: Znate li kako i vi možete odgovarati na pitanja iz EU Upitnika?
Ova platforma je komunikacijski kanal koji omogućava Direkciji za evropske integracije da putem interneta informiše građane, organizacije civilnog društva i širu javnosti o planiranju, programiranju i provedbi predpristupne pomoći EU (IPA II)

 

Piše: Dina GANIBEGOVIĆ

 

Početkom decembra Bosni i Hercegovini je zvanično uručen Upitnik Evropske komisije sa 3.242 pitanja, a rok za odgovore je od 12 do 18 mjeseci. Iako je postojala polemika da li će BiH uspjeti u ovom roku da odgovori na sva tražena pitanja, već prvih mjeseci brojna ministarstva i institucije pripremila su nacrte odgovora.


Međutim, ono što mnogi ne znaju je da i građani mogu dati svoj doprinos u odgovaranju na EU Upitnik, i to putem aplikacije e-Konsultacije. 

 

KAKO FUNKCIONIŠE APLIKACIJA: Web aplikacija eKonsultacije, koja je polovinom prošle godine prezentirana i promovisana široj javnosti u BiH, je razvijena u okviru projekta „Jačanje kapaciteta vladinih institucija za učešće u dijalogu sa civilnim društvom“ (CBGI) koji se finansira sredstvima Evropske unije.

 

Ova platforma je komunikacijski kanal koji omogućava Direkciji za evropske integracije da putem interneta informiše građane, organizacije civilnog društva i širu javnosti o planiranju, programiranju i provedbi predpristupne pomoći EU (IPA II). Također, njena dodatna vrijednost je što je kanal putem kojeg je moguće dostaviti ideje i sugestije za unaprjeđenje aktivnosti Direkcije koje se donose na instrument predpristupne pomoći – IPA.


- Registriranjem na portalu za eKonsultacije, odnosno unosom vaše mail adrese i šifre, otvara vam se mogućnost da pratite aktivnosti, dajete svoje mišljenje i komentare u polju planiranja i programiranja finansijske pomoći EU, poput donošenja strateških dokumenata, akcionih planova i slično - pojasnila je za DEPO Portal Jasenka Hadžajlija, šefica odsjeka Direkcije za evropske integracije Vijeća ministara BiH.

 

nermin-podzic
Nermin Podžić: Do danas su pokrenute web aplikacije eKonsultacije u procesu kreiranja javnih politika, kao i eKonsultacije u procesu programiranja i provedbe Instrumenta za pretpristupnu pomoć II (IPA II), koja su razvijene u okviru projekta „Izgradnja kapaciteta institucija vlasti pri angažiranju u političkom dijalogu sa predstavnicima civilnog društva u Bosni i Hercegovini“, odnosno CBGI koji finansira EU

Međutim, odgovaranje na pitanja iz Upitnika EU se ne odnosi samo na građane. Naime, na ovaj način u proces kreiranja javnih politika se mogu uključivati i sve druge javne institucije, jedinice lokalne samouprave, medijske kuće, sindikati, strukovne i sve druge nevladine udruge. 

 

- Trenutno smo fokusirani na omogućavanje uključivanje zainteresirane javnosti za javne politike koje definiraju u institucijama BiH, ali smo otvoreni da čitav sistem eKonsultacija proširimo i na nivo entiteta - kazao je za DEPO Portal Nermin Podžić, ekspert za odnose sa javnošću i informativne kampanje, te dodao da je učestvovati veoma jednostavno. 

 

- Dovoljno je se registrovati e-mail adresom, odabrati polja javnih politika u kojima želite biti uključeni u proces javnih konsultacija, i sistem će vam automatski slati obavjesti i upute kada i kako učestvovati u procesu - naglasio je on.


Do danas su pokrenute web aplikacije eKonsultacije u procesu kreiranja javnih politika (https://ekonsultacije.gov.ba), kao i eKonsultacije u procesu programiranja i provedbe Instrumenta za pretpristupnu pomoć II (IPA II) (http://ipa-ekonsultacije.dei.gov.ba), koja su razvijene u okviru projekta „Izgradnja kapaciteta institucija vlasti pri angažiranju u političkom dijalogu sa predstavnicima civilnog društva u Bosni i Hercegovini“, odnosno CBGI koji finansira EU, ističe Podžić.


NA KOJA PITANJA SU ODGOVARALI GRAĐANI: Direkcija za evropske integracije je ulogu i važnost aktivnog učešća građana u davanju odgovora na Upitnik EK prepoznala te je paralelno sa procesom prikupljanjem odgovora od organizacija civilnog društva tekao i proces prikupljanja odgovara na 35 pitanja iz Upitnika, na koje su online odgovarali građani Bosne i Hercegovine. Pitanja su se odnosila na oblast zaštite ljudskih prava, kvalitete usluga, transparentnog rada uprave, zaštite potrošača ili prava iz radnog odnosa. Ukupno je prikupljeno 395 odgovora građana, koji će biti prevedeni na engleski jezik i dostavljeni Evropskoj komisiji.
 

- Proaktivnim uključivanjem građana u proces prikupljanja odgovora na Upitnik EK smo željeli osigurati njihovu veću uključnost u proces evropskih integracija, bolju informisanost opšte javnosti o procesu i našim aktivnostima i svakako učvrstiti njihovo povjerenje u institucije u BiH - naglasila je Hadžajlija.

 

Hadžajlija: Ovisno o konkretnom pitanju, odgovore BiH će činiti doprinosi i informacije svih nadležnih institucija. Direkcija će u skladu sa uputama Evropske komisije datim u upitniku, pripremiti radne verzije odgovora. Oni će, potom, biti finalizirani u tijelima koje predviđa Odluka o sistemu koordinacije procesa evropskih integracija u BiH

 

Nermin Podžić također je istakao da je funkcionalni dijalog sa predstavnicima civilnog društva i učešće građana u procesu kreiranja i provedbi javnih politika važan je element procesa evropskih integracija. Taj element uključuje i proces odgovaranja na pitanja iz EU upitnika.


- Ideje, sugestije i dodatne informacije prikupljene na ovaj način koji uključuje segment eKonsultacija, biće korištene za unapređenju javnih politika koje su u nadležnosti institucija BiH, te posljedično i procesa evropskih integracija naše zemlje. Na taj način se omogućava građanima BiH da koriste jedan moderan internet alat, kojim na jednostavan način, mogu podijeliti svoje mišljenje o prijedlozima pravnih propisa koji se usvajaju u institucijama BiH - pojašnjava Podžić.

 

PROCES ODGOVARANJA NA PITANJA IZ UPITNIKA EU: Odgovaranje na upitnik je etapni posao. U prvoj fazi, on je organizovan tako da institucije u informacioni sistem kreiran za podršku pripremi odgovora, unose doprinose iz svoje nadležnosti. To je materijal iz kojeg će nastati sveobuhvatni odgovori BiH na upitnik. Doprinosi institucija, stoga, nisu isto što i cjeloviti odgovori BiH, pa prebrojavanje institucija, odnosno njihovih doprinosa nema svrhu. 
 

Odgovore BiH na najveći broj pitanja iz upitnika će činiti informacije i sadržaj više nadležnih institucija sa različitih nivoa vlasti. Sve su one svoj dio posla odradile. 

 

Primjera radi, Direkcija za evropske integracije je, osim što koordinira cjelokupan posao, pripremila i sadržaj za tridesetak pitanja iz Upitnika u skladu sa svojom nadležnošću. To, međutim, ne znači da je Direkcija odgovorila na sva ta pitanja. 


Ovisno o konkretnom pitanju, odgovore BiH će činiti doprinosi i informacije svih nadležnih institucija. Direkcija će u skladu sa uputama Evropske komisije datim u upitniku, pripremiti radne verzije odgovora. Oni će, potom, biti finalizirani u tijelima koje predviđa Odluka o sistemu koordinacije procesa evropskih integracija u BiH.

 

ZAŠTO JE TOLIKO VAŽAN UPITNIK EU: Upitnik je instrument putem kojeg Evropska komisija ocjenjuje stanje i spremnost zemalja koje apliciraju za članstvo u EU da napreduju u procesu pridruživanja, odnosno da im se odobri status države kandidatkinje i da se otvore pregovori o pridruživanju. Upitnik uključuje kako jednostavna tako i složena pitanja sa ciljem dobivanja preciznih podataka o zemlji, od poštivanja političkih i ekonomskih kriterija, pa sve do stepena usklađenosti sa zakonodavstvom EU, kao i informacija o institucionalnim i administrativnim kapacitetima koji su potrebni za preuzimanje i provođenje zakonodavstva EU u svakoj od 33 oblasti pravne tekovine EU.

 

jamila-milovic-halilovic
Jamila Milović-Halilović: Vlasti u BiH se sada trebaju aktivno angažovati na svim nivoima da bi osigurale da ovaj proces nesmetano teče. S obzirom na njegovu zahtjevnu prirodu, ovaj proces će poslužiti i kao ključni test funkcionalnosti mehanizma koordinacije o pitanjima koja se tiču EU

Uobičajeno je da se zemlji koja je podnijela zahtjev za članstvo da određeni vremenski rok da popuni Upitnik. Ali, kvalitet je važniji nego brzina davanja odgovora, te je moguće da zemlji koja je aplicirala bude potrebno više vremena da odgovori kako bi se postigao bolji kvalitet odgovora. 
 

- Vlasti u BiH se sada trebaju aktivno angažovati na svim nivoima da bi osigurale da ovaj proces nesmetano teče. S obzirom na njegovu zahtjevnu prirodu, ovaj proces će poslužiti i kao ključni test funkcionalnosti mehanizma koordinacije o pitanjima koja se tiču EU - pojasnila je za DEPO Portal Jamila Milović-Halilović, glasnogovornica Delegacije EU u BiH i specijalnog predstavnika EU u BiH.


Pojasnila je da cijeli proces – od pozivanja Evropske komisije da izradi Mišljenje do njegovog dostavljanja – može trajati do godinu dana ili duže. Proces je direktno povezan sa administrativnim kapacitetom zemlje da dostavi kvalitetne koordinirane odgovore na pitanja Komisije o situaciji na terenu, kako u smislu odgovora na Upitnik, tako i putem posebnih stručnih misija i procjena.
 
 - Evropska komisija je, uključujući i putem Delegacije Evropske unije, na raspolaganju vlastima u BiH kako bi dala dodatna objašnjenja i pojašnjenja o Upitniku, kao i sveukupnom procesu pripreme Mišljenja Komisije. Moguće je i održavati sastanke na ad hoc osnovi s ciljem analize napretka i rješavanja mogućih problema u vezi sa davanjem odgovora na pitanja iz Upitnika - zaključila je Milović-Halilović.

 

Prethodne EU reportaže čitajte OVDJE

 

(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook